Navigate / search

Baby Einstein maakt baby's dommer

baby einstein

Volgens hun wervende advertenties ben je een sukkel wanneer je er niet voor kiest. Want, welke vader gunt zijn kind nou niet de ‘verrijkende, stimulerende wereld’ die de kleine krijgt aangeboden via ‘educatieve video’s’ van bedrijven als Baby Einstein en Brainy Baby? Maar, ronkende claims van deze ondernemingen, als zouden je kinderen werkelijk iets op steken van hun opvoedkundige DVDs, zijn nooit bewezen. Saillant: een deze week gepubliceerd onderzoek wijst wél op het tegendeel: kinderen worden juist dommer van die eh, ‘slimme’ video’s.

Taalontwikkeling
Onderzoekers van de University of Washtington ondervroegen 1008 ouders met kinderen in de leeftijd van twee tot twaalf maanden. De vragen hadden met name betrekking op de relatie tussen de taalontwikkeling van de kinderen en het soort videoprogramma’s waar zij naar keken. Om de taalontwikkeling te meten werd de ouders verzocht – volgens de gestandaardiseerde methode van de MacArthur-Bates Communicative Development Inventory (CDI) – aan te geven hoe het met de brabbeltaal was gesteld. Kinderen die naar ‘slimme’ videoprogramma’s keken, bleken over een zeventien procent kleinere woordenschat te beschikken dan kinderen die verschoond bleven van deze moderne educatie.