Autofabrikanten in de fout met inhoud bagageruimte

test_opelantara3Opmerkelijk artikel in de Autoweek van deze week (nr 3). Een test van het blad wijst uit dat van de twintig geteste auto’s geen enkele van de bagageruimtes overeenkomt met de metingen van de fabrikant. In veel gevallen zijn de kofferbakken veel kleiner dan wordt opgegeven.

Meetmethode
Autoweek deed de test samen met het Duitse blad Autobild en nam bij de test dezelfde meetmethode (die van de VDA)ter hand als de auto-industrie zelf. De uitkomsten zijn tamelijk schokkend. Voorbeeld: de Audi Q7, die giga SUV, heeft maar liefst 234 liter minder bagageruimte dan Audi wil doen geloven. Wie een Volkswagen Touran op het oog had omdat de dealer zei dat hij wel 695 liter aan bagageplek had, kan met het Autoweek-artikel terug naar de beste man: daadwerkelijk werd slechts 561 liter gemeten. Wie voor bagageruimte kiest kan dus nog altijd beter een Touran dan een Audi Q7 kiezen. Autoweek deed de test samen met het Duitse blad Autobild en nam bij de test dezelfde meetmethode (die van de VDA)ter hand als de auto-industrie zelf. De uitkomsten zijn tamelijk schokkend. Voorbeeld: de Audi Q7, die giga SUV, heeft maar liefst 234 liter minder bagageruimte dan Audi wil doen geloven. Wie een Volkswagen Touran op het oog had omdat de dealer zei dat hij wel 695 liter aan bagageplek had, kan met het Autoweek-artikel terug naar de beste man: daadwerkelijk werd slechts 561 liter gemeten. Wie voor bagageruimte kiest kan dus nog altijd beter een Touran dan een Audi Q7 kiezen.

fordmondeo3Golf evengroot als Passat
Volkswagen heeft sowieso een eigenaardige manier van meten. Zo werd bij de Passat Variant een inhoud van 508 liter gemeten, 95 liter minder dan de fabrieksopgave. De Golf Variant daarentegen zat met 500 liter maar 5 liter naast de fabrieksopgave (505 l). Wel eigenaardig dat een auto die een klasse lager zit vrijwel dezelfde inhoud biedt. De test brengt uiterst eigenaardige dingen aan het licht: had je ooit gedacht dat een Ford Mondeo sedan meer inhoud zou hebben dan een Audi A6 Avant? Daar komt bij dat de Ford slechts 27 liter afwijkt van de fabrieksopgave, en de Audi 95 liter. Bij de compacte auto’s blijkt dat Toyota met de Yaris wel erg creatief heeft gemeten: er kan geen 275 liter mee aan bagage, maar slechts 178 liter. Met de verschuifbare achterbank is trouwens weer veel bagageruimte te winnen.

Positief
Is er ook een positieve afwijking? Ja, die is er. De Ford C-Max bleek bij de meting niet 460 liter bagageruim te hebben, maar 461 liter. ’t Is niet veel, maar Ford heeft in dit geval de boel niet geflest, zoals veel andere autofabrikanten wel veelvuldig doen. Autoweek heeft de test ook aangegrepen om het praktisch gebruiksgemak te meten van verschillende modellen auto’s. Daarbij blijkt dat MPV’s door hun vorm makkelijker te beladen zijn. Grote kinderwagens bijvoorbeeld passen er in veel gevallen in hun geheel in, terwijl bij stationwagons (Passat Variant) en SUV’s (Opel Antara) het voorwiel van de kinderwagen gehaald moest worden.

Autoweek overdrijft niet als het aan het einde van zijn test meldt dat autofabrikanten hier de automobilist domweg bedriegt. “Vooral bij gezinsvriendelijke stationwagons, MPV’s en SUV’s speelt de bagageruimte een belangrijke rol in de aankoopbeslissing. Wie hier overdrijft, misleidt zijn klanten. Meer eerlijkheid en minder verkooppraatjes zijn dan ook gewenst”, zo schrijft het blad.