IkVader test de Kia Venga

De Kia Venga ziet er dynamisch uit, hij heeft een eigentijdse neusVenga. Dat klinkt als zon, zee, strand, lekker dansen op Ibiza met een cocktail in de hand. Mispoes, het gaat hier namelijk om het nieuwste model van het Koreaanse Kia. Maar die naam intrigeert. Heeft Kia dan zo’n swingende gezinsauto gemaakt? We vinden het uit in de Gezinsautotest van deze maand.

Hip ogend
De Kia Venga is alweer grofweg een half jaartje op de markt, maar nog niet eerder kroop IkVader.nl achter het stuur. Dat betreurden we de afgelopen tijd regelmatig, want we kwamen steeds vaker de hip ogende Venga tegen in Nederland. Althans, hij ziet er uit als een auto van deze tijd. Als we tijdens de testweek een rondje lopen rond onze testauto, ziet hij er van voren echt hip en onderscheidend uit, maar van de zijkant en de achterzijde lijkt de Venga eigenlijk nergens op, of juist op al die andere mini-MPV’s. Het front van de auto oogt zo prettig agressief, maar rondom de rest van de auto is het design meer richting mak schaap. Het signaalrood waar onze auto in is uitgerust geeft ‘m een beetje het imago van een boodschappenauto.

Het interieur heeft een frisse look, vooral door de alu accenten

Het interieur heeft een frisse look, vooral door de alu accenten.

Zwart met aluminium
Als we instappen in de auto valt meteen het dashboard op. Dat en het stuur zijn vormgegeven in het zwart met aluminumtinten. Dat geeft een frisse aanblik. Het stuur is benut voor bediening van audio, telefoon, boordcomputer en cruise control. De stoelen zijn voorzien van een lange zitting. Prettig als je lang bent, maar moeders met korte beentjes, zoals die van ons, zitten met de zitting in de knieën gedrukt. Dat we echt in een als MPV ontworpen auto zitten, zien we in de kleine ruitjes achter de A-stijl. Die zijn best handig, want kleine kinderen die rond de auto spelen zijn er goed door te zien. Het dashboard zit ergonomisch goed in elkaar, alle knoppen zijn van achter het stuur goed bereikbaar. Onze test Venga was uitgerust met een X-tra uitrusting plus een Comfort Pack. Het Comfort Pack omvat parkeersensoren achter, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, cruise control inclusief speed limiter, buitenspiegels en deurgrepen in carrosseriekleur,armsteun vóór, mistlampen vóór, audiobediening vanaf stuurwiel en Bluetooth connectiviteit.

“Ik kan de wolken zien!”

Als extra optie zat op onze Venga een panoramadak. Dat kost weliswaar 1295 euro, maar vanaf de achterbank klinkende lovende woorden. “Ik kan de wolken zien! Nou papa, volgens mij gaat het zo regenen.” Dat valt wel mee, maar het glazen dak is donker getint. Het geeft als grootste pluspunt wel veel lichtinval in de auto. Het voorste gedeelte van het dak is overigens open te schuiven.

De achterbank is mooi vlak, met voldoende beenruimte voor Marise (maar die is dan ook pas 4).

De achterbank is mooi vlak, met voldoende beenruimte voor Marise (maar die is dan ook pas 4).

Geworstel
De achterbank is mooi vlak, handig als je kinderzitjes erop moet plaatsen. Ook hier is de zitting met 51 cm diep. Minder mooi is dat de bank met 126 cm niet bovenmatig breed is. Drie zitjes naast elkaar is erg oncomfortabel voor de kids, om nog maar te zwijgen van het geworstel om de gordels fatsoenlijk om te krijgen… Handig is wel weer dat de achterbank in twee delen te verschuiven is, over een afstand van 13 cm. Volwassenen en lange pubers zitten op de achterbank met voldoende ruimte voor de knieën, de hoofdruimte is wat beperkt door het panoramadak. Bergruimte achterin is bijzonder schaars; de kids hebben slechts twee plekjes om spulletjes in op te bergen. Achter de in twee delen neerklapbare achterbank ligt een bagageruimte van 440 liter groot. Dat is helemaal niet mis. Wie de achterbank neerklapt krijgt zelfs 1253 liter tot zijn beschikking. De vloer van de bagageruimte kan op twee niveaus worden gelegd, in beide gevallen is er nog ruimte onder de vloer beschikbaar. De maximale breedte van de bagageruimte is (even meten met de buggy) 131 cm.

Met 440 liter is de bagageruimte voor dit segment aanvaardbaar groot.

Met 440 liter is de bagageruimte voor dit segment aanvaardbaar groot.

test kia

Het ISG start stop systeem bespaart brandstof en CO2-uitstoot.

Start/Stop
EcoDynamics, staat er op de achterkant van de Venga. Deze auto is helemaal ingericht op duurzaam rijden, zodat na gebruik van de Venga je kinderen ook nog wat aan de wereld hebben.
Daarom is de Venga uitgerust met het ISG Start/Stop-systeem, een energiebesparende dynamo, een schakelindicator en banden met een lagere rolweerstand. Daarnaast is de 1.4 benzinemotor stil en zuinig: wij reden zonder veel inspanning 1 liter op 15,5 km. Eén liter op 16 km moet makkelijk haalbaar zijn met een rijstijl die gericht is op de carbon footprint van papa. In deze configuratie heeft de Venga trouwens een CO2-uitstoot van 136 g/km. Daarmee heeft de auto een B-label en is hij met 20 procent bijtelling in de lease verkrijgbaar.

Zes gangen a.u.b.
De Venga is onderweg een vriendelijke reisgenoot, met een zachtaardig karakter. De bediening van gas, stuur en versnellingsbak gaat licht, maar niet gevoelloos. De auto is niet sportief, maar laat zich wel vlot door stadsverkeer bewegen. De 1,4 motor draait op de snelweg daarentegen 3500 toeren bij 120 km/h. Dat komt mede doordat de versnellingsbak vijf gangen heeft. Een zesde versnelling had het motto ‘EcoDynamics’ nog wat meer waargemaakt. De Kia Venga is een auto die heel goed in de dagelijkse praktijk als gezinsauto kan bewijzen, tenzij je met kinderwagens en babybedjes een mega-bagageruimte behoeft. Het is een auto van deze tijd, met oog voor het kwetsbare milieu. De auto heeft ook oog voor de portemonnee van de consument, want de Venga in de hier geteste X-tra uitvoering is al verkrijgbaar vanaf 16.695 euro. Voor die meer dan schappelijke prijs krijg je ook nog eens zeven jaar fabrieksgarantie. De Kia Venga is lang niet zo swingend als zijn naam doet vermoeden, maar een solide, betrouwbare gezinsauto is het wel.

Autoweek testte precies dezelfde Venga als IkVader.nl. Bekijk hieronder hun testverslag.

IkVader checklist
Isofix: ja (2)
Raamblokkering: ja (voorin), achterin nvt
Uitschakelbare airbag voorin: ja
Opbergplekken voorin: 5
Opbergplekken achterin: 2
Aantal gordels achterin: 3
Aantal airbags totaal: 6
Leeslampjes achterin: 2
Bekerhouders voorin: 2
Bekerhouders achterin 0
12 volt achterin: nee

EuroNCAP crashtest
Aantal sterren overall: ****
Volwassene bescherming: 79
Kinder bescherming: 66

Meer informatie
Bezoek de website van Kia.