IkVader test de Mitsubishi Outlander

outlander6_grootMitsubishi afficheert haar nieuwe SUV Outlander als de ‘ideale gezinsauto’. Interessante stelling… In ieder geval ontpopt de Outlander zich tijdens onze test als een kameraad voor moderne vaders. Elke keer als de deurbel gaat, hoop je dat de Outlander daar staat met zijn stoere snuit, om te vragen of je komt buitenspelen.

Stoer uiterlijk
Op de parkeerplaats bij Mitsubishi verrast de Outlander meteen al door zijn stoere uiterlijk. Dat is wel even wat anders dan zijn voorganger, de nog altijd verkrijgbare Outlander Sport. Dit is een mannelijke auto, opeens lijken je eigen schouders een stukkie breder. De nieuwe Outlander staat hoog op de 18 inch wielen. Door het keyless entry systeem op onze dure Instyle versie ontsluit de auto haar deuren als we alleen al in de buurt komen. De instap is niet belachelijk hoog, en in de auto gezeten zit je ook niet ‘op de bok’. Het interieur zit er solide uit, al is het niet echt sprankelend. Eenentwintigste eeuwse gestileerde kilte in zwart en grijstinten, dat is wat we zien. De leren fauteuils van de luxe Instyle uitvoering zitten goed, het stuur is in diepte en hoogte verstelbaar. Op het stuur de prima bevallende bediening van audio, telefoon via bluetooth en cruise control. Tussen de stoelen, een knop om de Outlander naar keuze met tweewiel- of vierwielaandrijving te laten rijden, of met 4WD met meer power op de achterwielen.
Bergruimte is voorin in grote mate aanwezig. Boven het hoofd in de testauto zit een fijn werkend schuif/kanteldak, voor zogeheten ‘natural airco’. Maar de klimaatcontrole (niet gescheiden) is ook prima.

outlander3_kleinKinderdomein
Benieuwd zijn we naar het domein achter de voorstoelen. Waarom zou Mitsubishi zo schermen met die titel ‘de ideale gezinsauto’? Dat verwacht je niet bij een SUV. Onterecht, zo blijkt. De achterbank is acht centimeter verschuifbaar en geeft een zee van ruimte, ook volwassenen kunnen de benen goed kwijt. Jammer is wel dat op de middelste zitplek slechts met moeite een kinderzitje past. Zeker door de wat stugge bevestiging van de gordelbevestigingspunten is het een hele toer om drie kinderen in de gordels te krijgen. De bagageruimte laat zich openen met een gedeelde achterklep, op het onderste gedeelte kun je zelfs zitten. Verzonken in de bagageruimte ligt de derde zitrij. Bedoeld voor de zesde en zevende passagier. Vergeet het maar. Ook hier passen er alleen kinderen op. Het Hide & Seat systeem waarmee het bankje in en uit de vloer verdwijnt werkt mooi, maar moet wel even bestudeerd worden voor je weet hoe het werkt. Ook aanwezig in de maar liefst 771 liter (is het echt zoveel?) metende bagageruimte zijn knopjes om de in twee delen neerklapbare achterbank automatisch op te klappen. Handig! Tevens in de bagageruimte, de forse subwoofer van het sublieme audiosysteem van Rockford Fosgate. Het systeem is uitgerust met een 6 cd wisselaar en negen speakers en speelt net zo lief ‘Liedjes met een hoepeltje erom’ als de nieuwste van Maroon 5 of Mute Math.

outlander_extra2GezinsSUV
Dan de weg op, want uiteindelijk wil die Outlander buitenspelen. En het moet gezegd worden, de Outlander rijdt erg fijn. Oké, hij is wat groter dan de gemiddelde gezinsauto, maar een ‘asobak’ is het zeker niet. Zijn postuur zit ‘m ook niet in de weg bij het rijden. Weinig overhellen in de bochten, enkel wat windgeruis op snelheid. De 140 pk van de 2.0 DI-D motor moet voldoende zijn, maar bij lage snelheden toont de motor maar weinig power. Op de snelweg is het veel beter. Met 2450 >toeren bij 120 km/h blijft het binnen mooi stil, met dank aan de zesversnellingsbak. Na ruim 700 km toeren moesten we ruim 53 liter diesel tanken, 1 op 13,8 om precies te zijn. Helemaal niet slecht. Al met al is de Outlander niet de ‘ideale’ gezinsauto, maar hij is wel de SUV met de beste ‘gezinscapaciteiten’ die we tot nu toe zijn tegengekomen.

outlander2_kleinLekker vies
Na de pomp nog even het terrein in. Daar laat de Outlander zien uit een familie van terreinauto’s te komen, zijn terreincapaciteiten zijn bovengemiddeld. Maar hij blijft een SUV, Paris-Dakar win je er niet mee. Toen wij de Outlander de echt dikke modder instuurden, was het snel uit met de pret, 4WD of niet. Wel vies geworden. Maar ja… we hebben in ieder geval buitengespeeld. En lekker ook…

outlander4_kleinIkVader checklist
Isofix                                                                          ja (2)
Raamblokkering                                                    ja
Uitschakelbare airbag voorin                           ja
Opbergplekken voorin                                         11
Opbergplekken achterin                                      6
Aantal gordels achterin                                        3
Aantal airbags totaal                                             6
Leeslampjes achterin                                             1
Bekerhouders achterin                                         4
12 volt achterin                                                        ja