IkVader test de nieuwe Citroën Berlingo

img-laidrrawservantDe Citroën Berlingo werd onlangs uitgeroepen tot Gezinsauto van het Jaar 2009. Da’s mooi, maar voordat we het nieuwe jaar ingaan, leggen we de Berlingo eerst graag nog even langs de meetlat van IkVader.nl. Is hij die titel wel waard?

Bestelauto
De Citroën Berlingo en zijn tweelingbroer de Peugeot Partner zijn halverwege de jaren negentig ontwikkeld als bestelauto. Succesvolle auto’s, waar de Fransen iets later ook personenauto’s van maakten. Allemaal heel ‘functioneel’, maar de vehikels zagen er nog steeds uit zoals ze bedoeld waren: als bedrijfsauto’s. Met de nieuwe generatie Berlingo is het een stuk beter gesteld. Oké, het ziet er nog steeds verre van sexy uit en het uiterlijk van deze auto geeft je geen stoot testosteron bij het betreden van je oprit, maar het is al veel beter dan het geweest is. De auto is met een lengte van 439 en een hoogte van 180 m best groot, maar dit is dan ook een fullsize mpv, die zijn onderstel deelt met dat van de C4 Picasso. De Berlingo oogt robuust en doet al meteen vermoeden dat-ie handig is: we zien schuifdeuren voor de achterpassagiers. Dat belooft wat. Verder opvallend: de mooi gestileerde verchroomde ‘chevron’ aan de voorzijde, de kolossale, hoog openende achterklep en de dakdragers, die ook overdwars te monteren zijn. Ons testmodel was uitgerust met een Modutop, wat onder meer inhoudt dat in het dak vier kleine raampjes zitten.

img-laidrrawservantBinnen kijken
Maar eerst maar eens binnen kijken, want dat is de plek waar deze auto’s zich moeten bewijzen. In praktisch gebruik van de binnenruimte, vooral. Dat heeft Citroën begrepen, want volgens onze bescheiden mening mag de Berlingo gekroond worden tot kampioen bergruimte. Het kan zijn dat we ergens een opbergplekje hebben gemist, maar bij elkaar kwamen we desalniettemin aan 25 opbergplekken. 25! Shocking. Vooral voorin kunnen de ouders overal zooi kwijt. Handig zijn de vakken in het dashboard en onder de stoelen. Citroën scoort met het optionele Modutop systeem, wat inhoudt dat langs het complete plafond, van voor tot achter, een complete ‘bovenverdieping’ met fraai gestileerde opbergvakjes hangt. Boven de bagageruimte loopt de Modutop uit in een extra kastje, dat zowel wel vanaf de achterbank als vanuit de bagageruimte goed toegankelijk is. Achterin hebben de kids niks te klagen, met aparte bergvakken in de vloer en twee opklaptafeltjes aan de achterkant van de voorstoelen. De ‘achterbank’ bestaat overigens uit drie aparte, op te klappen en zelfs te verwijderen stoelen. Het zitcomfort is voldoende, de ruimte ook voldoende voor pubers met van die benen die elke dag langer worden. Drie kinderzitjes passen dankzij de drie aparte stoelen uitstekend naast elkaar. Net na deze test werd overigens bekend dat Peugeot haar Partner Tepee in 2009 ook op de markt brengt als zevenzitter. Vooralsnog heeft Citroën geen plannen om haar PSA partner daarin te volgen.

img-laidrrawservantAchterklep
De bagageruimte is toegankelijk via de forse achterklep, die een flinke uitslag heeft. Parkeer de achterzijde dus niet te dicht bij obstakels. Ruimte heeft de Berlingo achterin voldoende. Hij geeft met zijn 675 liter inhoud zelfs heel veel grotere auto’s het nakijken. Wie de ruimte optimaal benut en de achterbank weghaalt, komt zelfs op 3.000 liter. Dat is een waarde waar je aan kan zien dat de Berlingo een broertje heeft dat bestelauto is. De tildrempel is overigens laag (57 cm) en de Berlingo heeft een uitneembare lamp in de bagageruimte.

Rijden
Geweldig, zoveel functionaliteit, maar wil die ‘Gezinsauto van het Jaar’ ook nog een beetje rijden? Op dat punt kunnen we u geruststellen. Geen moment heb je met deze auto het idee dat je met een ‘bestelauto’ of een ‘MPV’ onderweg bent. Natuurlijk, de koets is hoog, vangt soms wat wind en als je wilt  kun je ‘m laten overhellen, maar wie normaal rijdt scoort hetzelfde rijgedrag als bij de C4 Picasso. De besturing is soms ietwat vaag, maar nooit in irritante mate. De 1.6 HDi diesel in deze auto kwijt zich prima van zijn taak, als is hij met 1: 15,5 iets dorstiger dan je zou verwachten. Als we de motor na vele kilometers weer afzetten, kunnen we maar één ding concluderen: geweldige gezinsauto, die Berlingo. Comfortabel, maar ook reuzepraktisch, met een record aan bergruimte. Voor een aanvaardbare prijs koop je misschien niet de meest mannelijke auto, maar wel een waar het hele gezin graag instapt.

IkVader checklist

img-laidrrawservantIsofix                                                               ja

Raamblokkering                                          ja (voorin)

Uitschakelbare airbag voorin                   ja

Opbergplekken voorin                               17

Opbergplekken achterin                           8

Aantal gordels achterin                              3

Aantal airbags totaal                                 6

Leeslampjes achterin                                1

Bekerhouders voorin                                  2

Bekerhouders achterin                             4

12 volt achterin                                           nee