IkVader test de nieuwe Citroën C3 Picasso

img-laidrrawservantCitroën scoort al een tijdje erg goed met de C4 (Grand) Picasso. Leuke auto, maar niet iedereen heeft zo’n groot gezin. Kan het niet een maatje kleiner? Tuurlijk, zeiden die Fransen, en bouwden de C3 Picasso. Entree!

Forse bumpers
De C3 Picasso oogt in ieder geval modern, met forse bumpers, een hoog opgetrokken motorkap (met een klein motorkapje), blitse koplampen en een licht gespierde koets. Tip: kies niet voor het lichtgrijs van ons testmodel. Knalgroen of felblauw past veel beter bij dit autootje. Van bumper tot bumper is de C3 Picasso 408 centimeter lang. De wielbasis bedraagt 254 centimeter. Apart zijn de zwart geaccentueerde voor- en achterbumpers. Het maakt het uiterlijk van de auto onderscheidend.

img-laidrrawservantGrote voorruit
Passend bij een MPV is de grote voorruit, iets dat ook kenmerkend is voor de C4 (Grand) Picasso. Ga je in de auto zitten, dan is het zicht nog steeds goed. De ruitjes bij de A-stijl dragen daar zeker aan bij. Onder de voorruit is plek voor een ruimtelijk dashboard. O ja, over die voorruit: die is best hoog, maar de ruitenwissers reiken niet zo hoog. De plek waar de schone ruit ophoudt en het vuil begint zat precies voor onze ogen. En da’s niet handig. Iets langere ruitenwissers monteren a.u.b. Wie verlangt naar nog meer spacey gevoelens, moet kiezen voor het optionele glazen dak.

img-laidrrawservantNog meer vakken
Wie achter het stuur gaat zitten, wordt er meteen door verrast: het stuur is bekleed met heerlijk zacht leer en ligt prettig in de hand. Zoals gezegd is de ruimte om je heen prettig. Ver op het dashboard, net onder de ruit staat een instrumentarium met onder meer een helder display met de digitale snelheidsmeter. Alles is goed afleesbaar. We tellen voorin zeven opbergplekken, veelal standaard vakken en maar weinig inventief. Waar zijn de vakken boven op het dashboard, waarom geen groot vak met armsteun tussen de voorstoelen? Dat verwacht je in een MPV (ook al is het een kleintje), maar in de C3 Picasso zitten ze niet. Er zit wel een handig vak onder de rechter stoel, waarvan de leuning overigens helemaal naar voren neerklapbaar is. Handig als je iets héééél langs moet vervoeren.

 

img-laidrrawservantKlaptafeltjes
Achterin is het met de bergruimte en eigenlijk de leefomgeving als geheel veel beter gesteld. De achterbank is mooi vlak en leent zich prima voor het naast elkaar plaatsen van twee kinderzitjes. Drie kan ook, maar dat wordt dan wel proppen. De achterbank is in twee delen verschuifbaar en ook neer te klappen. De C3 Picasso laat hier wèl zien dat het een MPV is, met onder meer bergvakken in de vloer en klaptafeltjes mèt een lampje! Favoriet bij de kids natuurlijk… Ook handig: de horizontale jaloezieën voor de achterste zijruiten. Jammer wel dat je al dat handige spul erbij moet kopen in een Pack Voyage. 495 euro extra op de nota.

Kijk uit voor je hoofd
Wie volgens de Citroën brochure de achterbank ver genoeg naar voren schuift (kijk uit of je geen beentjes hoort breken) kan tot wel 500 liter bagageruimte scoren. Lijkt ons wel wat optimistisch gemeten… Het minimum bedraagt overigens 385 liter, en dat is ook al niet mis.  De vloer van de bagageruimte kan op twee hoogtes worden ingesteld. Wil je geen tildrempel, zet je hem in de hoogste stand… Niet helemaal handig is de achterklep. Die opent weliswaar lekker hoog, maar heeft aan weerszijden twee uitstekende punten waar je lelijk het hoofd aan kunt stoten. Oppassen dus. Handig is de uitneembare lamp.

Voor een auto met deze afmetingen is de bagageruimte best ruim Matige prestaties
Rijden met deze C3 Picasso is ietwat ontnuchterend. Zijn speelse uiterlijk gaat namelijk gepaard met een heel gewoon rijgedrag. Wel netjes, maar niets bijzonders. Datzelfde geldt voor de 1.4 VTi benzinemotor. Die is ondanks 95 pk niet super pittig. Citroën doet niet mee met de trend om zes versnellingen te monteren; met vijf versnellingen draait de C3 Picasso op de snelweg (120 km/h) 3.500 toeren. Bij de benzinepomp berekenden we dat het verbruik ligt op 1 liter Euro 95 op 13,5 km. Dat is matig, meer kunnen we er niet van maken.

Conclusie
Concluderend kan gezegd worden dat de C3 Picasso een gezinsauto is met twee gezichten. Hij ziet er erg leuk uit, onderscheidend in dit segment, is van binnen comfortabel en soms slim, maar hij laat steken vallen op het gebied van prestaties. De motor doet niet mee aan de modernste trends. Het is wellicht slim om bij de Citroën dealer ook eens te rijden met de 1.6 VTi met 120 pk of de 110 pk sterke 1.6 HDiF diesel.

IkVader checklist

Isofix                                                               ja

Raamblokkering                                          nvt (handbediend)

Uitschakelbare airbag voorin                   ja

Opbergplekken voorin                             7

Opbergplekken achterin                           8

Aantal gordels achterin                              3

Aantal airbags totaal                                6

Leeslampjes achterin                                1

Bekerhouders voorin                                  3

Bekerhouders achterin                            1

12 volt achterin                                           nee