IkVader test de nieuwe Opel Astra

Met de nieuwe Astra zet Opel een stap vooruit in kwaliteitDe Opel Astra, wie is er niet groot mee geworden? We hebben wat kilometers afgelegd in (toen nog ) Kadetts en Astra’s van onze ouders! Maar nu zijn we zelf papa, en willen we dan nog steeds in die o zo burgerlijke Astra rijden? IkVader test om dat uit te vinden deze maand de nieuwe Opel Astra.

Wat is burgerlijk?
Eerste vraag: wat is eigenlijk burgerlijk? Iets wordt burgerlijk gevonden omdat het gemeengoed is in de maatschappij. Ook het rijden in een Volkswagen Golf of Opel Astra is door de decennia heen door hele volkstammen gedaan. De elite haalde er daarom haar neus voor op, bah, een Astra, veel te gewoontjes. Bij Opel hebben ze er vast altijd de schouders over opgehaald, want die burgerauto stond jarenlang steevast bovenaan de verkooplijsten.

Vloeiende lijnen maar een strakke achterkant…

Beter
Toch lijkt Opel wel een imagoslag te willen maken in het nieuwe decennium, want met de Insignia werd duidelijk een nieuwe weg ingeslagen. Qua design, beleving en ook kwaliteit. Alles werd nog beter. Die nieuwe weg wordt voortgezet met de Astra, die er modern en net als de Insignia lekker ‘dik’ uitziet. De lijnen zijn mooi, de achterkant lijkt wat gedrongen. Gaat dat niet ten kost van de bagageruimte? De lakkleur Silver Lake staat de auto wel goed, de optionele 17 inch velgen geven een sportief tintje. De prachtige koplampen hebben bi-xenon licht, dat deel uitmaakt van het Adaptive Forward Lighting pakket. Daar horen ook koplampsproeiers en een grootlichtassistent bij. Leuk allemaal, maar zo’n pakket kost wel weer 1500 euro extra.

Het interieur lijkt op dat van de Insignia en heeft dezelfde goede bouwkwaliteit.

Kwaliteit
We stappen in. Wat dan meteen opvalt is de kwaliteit van het interieur. Het dashboard lijkt niet alleen veel op dat van de Insignia, het is ook van dezelfde materialen en afwerking als dat van de Insignia. Top dus. Het middengedeelte van het dashboard heeft wel veel knopjes, maar op onze testauto zat dan ook onder meer Electronic Climate Control en een 7 inch navigatiesysteem. En dat moet allemaal wel bediend worden. Papa en mama tellen voorin 7 opbergplekken. De passagiersplek heeft een uitschakelbare airbag. Er moet even overlegd worden wie die ene bekerhouder gaat gebruiken. Ondanks het vernieuwende design van het dashboard is het wel erg dicht om de bestuurder en passagier heengebouwd, je zit er erg dicht op.

Met een beetje aangepaste bestuurdersstoel zitten Marises voetjes niet klem…

Voetjes klem
Hoor, rumoer vanaf de achterbank! ‘Papa, mijn voeten zitten klem’, klaagt Marise (bijna 4). Haar voetjes steken vanaf het kinderzitje recht naar voren en raken de stoel van de bestuurder, die met zijn 180 cm toch niet bovenmatig lang is. De stoel een fractie naar voren verhielp het probleem gelukkig. De kinderen hebben als we de deurgrepen even meetellen zeven kleinere en middelgrote opbergruimtes. Volwassenen zitten ondanks Marises opmerking prima op de achterbank, met voldoende beenruimte. De achterbank is 126 cm breed, drie kinderzitjes type zitverhoger gaat nèt naast elkaar, maar ’t houdt niet over. Ook op de geteste Edition-uitrusting zit geen hoofdsteun in het midden van de bank, ook zit er achterin geen elektrische raambediening (die dus ook niet te vergrendelen is). Er zitten achterin geen vaste bekerhouders, maar misschien dat de deurvakken als zodanig te gebruiken zijn (en dan maar hopen dat er geen bekers worden omgestoten). We tellen achterin 7 opbergvakken en -vakjes, maar dan tellen we de deurgrepen voor het gemak maar mee.

370 liter is wat krap voor de vader met serieuze pakbehoefte. De tildrempel is hoog.

Pakbehoefte
Op de foto’s is al te zien dat de Astra aan de achterzijde wat gedrongen overkomt. Dat vertaalt zich ook naar de bagageruimte, want die is met 370 liter volume niet echt wat je wilt als vader met èn een kinderbedje, èn een kinderwagen, plus de overige bagage even naar oma wil. De opening van de bagageruimte meet 98 cm bij 64 cm, er is een tildrempel van 20 centimeter. De laadlengte bedraagt 80 cm, de wandelwagen of buggy mag overdwars maximaal 103 centimeters meten. In deze hatchback kun je gewoon niet bovenmatig veel meenemen. Papa’s met een enorme pakbehoefte moeten gewoon even wachten op de Tourer versie, die komt dit najaar.

AUX en USB aansluiting zaten op onze test-Astra, dus de iPod kon mooi mee.

Rijden maar
Onderweg met de Astra kom je er al snel achter dat dit een heerlijke rij-auto is. Hij heeft een fijn weggedrag, is stabiel, maar hij nodigt wel uit tot sportief rijden. Een 1.6 liter benzinemotor met 115 pk lijkt dan wat aan de magere kant, maar dat valt in de praktijk best mee. Wel jammer is dat Opel aan deze motor slechts een vijf versnellingsbak heeft gehangen. Waarom nou geen zes gangen? Dat scheelt toeren, emissie en verbruik. Dan zou de Opel dus nog verder komen dan 12,3 km op 1 liter. Nu al blijkt dat Opel in de roos schiet met de nieuwe Astra: hij is opvallend vaak op de weg te zien. De auto is dan ook echt een verbetering ten opzichte van het vorige model. De hatchback is geen echte pakezel, de Tourer wordt dat later dit jaar hopelijk wel. De vanaf prijs van deze testauto is met 22.145 euro heel netjes, maar met onder meer leuke opties als een Business pakket en geintjes als Adaptive Forward Lighting krijgt de auto zomaar ineens een prijs van 28.665 euro.

IkVader checklist
Isofix ja: (2)
Raamblokkering: ja (voorin)
Uitschakelbare airbag voorin: ja
Opbergplekken voorin: 7
Opbergplekken achterin: 7
Aantal gordels achterin: 3
Aantal airbags totaal: 6
Leeslampjes achterin: 2
Bekerhouders voorin: 1
Bekerhouders achterin: 0
12 volt achterin: ja

EuroNCAP crashtest
Aantal sterren overall: *****
Volwassene bescherming: 95
Kinder bescherming: 84

Meer informatie
Bezoek de website van Opel of de speciale Astra minisite.