Navigate / search

IkVader test de nieuwe Opel Meriva

Applausje voor meneer Adams en medewerkers voor de vormgeving van de Meriva

Opel maakt tegenwoordig oogverblindende auto’s, die ook nog eens heel behoorlijk rijden. Nu is er dan een nieuwe Meriva. In het vorige model reden vooral opa’s en oma’s (of leek dat alleen maar zo?), nu moet het nieuwe model jonge gezinnen de showrooms in trekken. IkVader bekijkt of dat gaat lukken en test deze maand de nieuwe Opel Meriva.

Hoofd afdeling design
Kent u Mark Adams? Wij kennen hem ook niet persoonlijk, maar bewonderen wel zijn werk. Hij is namelijk hoofd van de afdeling design bij Opel en zodoende verantwoordelijk voor het uiterlijk van de Opel Insignia, de Opel Astra en ook dat van onze Meriva. En net als bij de Insignia en de Astra heeft Adams met zijn team gezorgd voor een uiterst smakelijk uiterlijk.

opel meriva test
De FlexDoors zijn handig, en de kinderen vinden ze leuk!

Eigenzinnig
Deze MPV ziet er eigenzinnig uit met zijn knik net achter de B-stijl en natuurlijk de Flex Doors. De kinderen moeten er even aan wennen, maar de achterdeuren van de Meriva scharnieren aan de achterzijde, de deuren openen dus precies de andere kant op. Aan de achterzijde valt de laag doorlopende achterruit op. Al met al oogt de Meriva erg fris, een wereld van verschil met het vorige, wat suffe model. Mark Adams en zijn team verdienen wel een bonusje aan het einde van dit jaar. En o ja, als ze dit lezen: voor die nieuwe Zafira hoeft niet zo veel te gebeuren: gewoon die Meriva 1,5 keer opblazen, ‘m Zafira noemen, en niks meer aan doen!

opel meriva test
Bruin en grijs is niet ieders smaak, maar het interieur is op zichzelf prima geslaagd.

Bruin en grijs
Als we instappen (de deuren voor de papa en de mama scharnieren normaal) komen we in een interieur waarin we heel veel herkennen van de Insignia en de Astra. Mooie, kwalitatief goede materialen en een ergonomisch ingericht dashboard. Het dashboard was overigens uitgevoerd in twee kleuren, bruin en grijs. Dat is niet ieders smaak. Tussen de voorste passagiers zitten een aluminium rail waarover de middenarmsteun (met groot opbergvak) kan worden verschoven. Ook zijn er enkele bekerhouders in ondergebracht. Handig allemaal, zoiets verwacht je ook in een MPV. We tellen voorin veel vakjes, in totaal 11 stuks. De deurvakken zijn opvallend groot. De stoelen voorin zitten prima en zijn uitgebreid te verstellen. Er waren op ons testmodel dan ook ergonomische comfortstoelen gemonteerd, waarvoor ( u raadt het al) extra moet worden bijbetaald.

Waar zijn de tafeltjes?
Er kleven echter meer nadelen dan een meerprijs aan de comfortstoelen. ‘Papa, de auto heeft geen klaptafeltjes’, klaagt mijn dochter vanaf de achterbank. Tja meid, dat is wel vreemd voor een MPV met ambities als gezinsauto. Wat blijkt: Het Seat Pack, dat normaal op onze Meriva in Cosmo-editie zit, vervalt als gekozen wordt voor de ergonomische comfortstoelen. Exit Seat Pack betekent: geen kaartvakken en klaptafeltjes voor de kids en ook de opberglade onder de stoel van de voorpassagier moet het veld ruimen. Deze papa zegt: demonteer die ergonomische zetels maar, geef mij maar tafeltjes voor mijn kinderen.

opel meriva test
Hartstikke Flex, die achterbank, maar waar zijn de klaptafeltjes nou papa?

Opbergplekken
Voor de kids zijn er achterin maar vier opbergplekken, en dan is de verstelbare middenarmsteun met opbergvak nog een optie ook. Er zijn mini-MPV’s die beduidend meer bergruimte achterin hebben….  Opel heeft het FlexSpace systeem, waarmee de achterbank te transformeren is in twee aparte ruime zitplaatsen, verder verfijnd. FlexSpace is nog steeds een onderscheidend (plus)punt van de Meriva. Als geheel is de achterbank 123 cm breed. Wat krap voor drie kinderzitjes, maar de bank is wel mooi vlak. Over Flex gesproken, die FlexDoors zijn niet alleen maar een design gimmick. Ze zorgen ervoor dat zowel kinderen als volwassen veel makkelijker instappen. Ze stappen namelijk aan die kant in waar er veel ruimte is, zo dicht makkelijk bij de middenstijl van de auto. Slim en gedurfd van Opel, maar de voordelen zijn er dus. Benieuwd of er automerken zijn die dit ook gaan toepassen.

opel meriva test
FlexDoors zijn niet alleen maar een design gimmick. Ze zorgen ervoor dat zowel kinderen als volwassen veel makkelijker instappen.

Trekhaak?
De bagageruimte is toegankelijk na het open van de achterklep, die is voorzien van een prettig groot raam. Wie een blik werpt in de bagageruimte, denkt in eerste instantie dat die niet zo groot is. Dat valt mee, maar de breedte valt met 105 cm wat tegen. De lengte en hoogte is wel oké, in totaal is er 397 liter ruimte. Wie de leuning opklapt, heeft 1500 liter tot zijn beschikking. De achterbank is op vele manieren te verstellen, maar bij geen enkele daarvan groeit de bagageruimte tot meer dan 397 liter. Wel is de laadvloer in twee niveaus instelbaar. Er is geen reservewiel, wel is een plakset en een generator (voor de benodigde lucht), beide mooi weggewerkt onder de vloer. O ja, nu we toch aan de achterkant van de auto staan, Opel heeft op deze auto de FlexFix fietsendrager gemonteerd. Mooi systeem, maar een trekhaak is nu niet meer mogelijk. Op het kentekenbewijs heeft de RDW het aanhangwagengewicht zelfs blanco gelaten. Normaal, zonder FlexFix, mag de Meriva 1200 kg trekken.

opel meriva test
397 liter bagageruimte, ’t is aan u of dat genoeg is.

Strak sturen
Aan de andere kant van de Meriva vinden we onder de motorkap een 1.4 benzinemotor met turbo, samen goed voor 120 pk. Best een pittige motor, die in alle toerengebieden voldoende trekkracht biedt. Jammer is wel dat er maar vijf versnellingen aan vast zitten. We zeggen het nog maar eens: waarom nou ook niet bij kleine motoren zes versnellingen? Het scheelt toch brandstof en dus emissie? Wie kiest voor de 156 pk variant van dezelfde motor krijgt er wel een gang bij…  De Meriva verrast met een sportief aanvoelend weggedrag, hij stuurt erg strak. Het onderstel geeft hetzelfde vertrouwenwekkende gevoel als bij de Insignia en de Astra. Het brandstofverbruik ligt na ettelijke honderden kilometers sturen op 1 liter op 13,3 km, toch wel fors meer dan de 1 op 16,3 die Opel zelf in de brochure zet.Concluderend kunnen we zeggen dat Opel met deze Meriva een megastap vooruit heeft gemaakt. De Meriva is in alles fiks verbeterd. De FlexDoors zijn gedurfd maar functioneel, FlexSpace is nog steeds handig. Een ruimtewonder is de Meriva niet, meer vakjes aan boord had best gemogen. Ook de bagageruimte past niet ieder gezin. Applaus krijgt Opel toch, vanwege de algeheel sterk verbeterde kwaliteit van de Meriva.

IkVader checklist
Isofix                                                               ja (2)
Raamblokkering                                        enkel elektronisch
Uitschakelbare airbag voorin               ja
Opbergplekken voorin                             11
Opbergplekken achterin                          4
Aantal gordels achterin                            3
Aantal airbags totaal                                  6
Leeslampjes achterin                                 2
Bekerhouders voorin                                 3
Bekerhouders achterin                              0
12 volt achterin                                            nee

EuroNCAP crashtest
Aantal sterren overall:                             nnb
Volwassene bescherming:                      nnb
Kinder bescherming:                                 nnb

Meer informatie
Bezoek de website van Opel.