IkVader test de Opel Insignia Sports Tourer

Thuis op het bedrijventerrein en in de gemiddelde woonwijk: de Opel Insignia Sports TourerIn deze voor Opel wel zeer roerige tijden presenteert de firma uit het Duitse Rüsselsheim de Insignia, meteen verkozen tot Auto van het Jaar 2009. Geïnteresseerd als wij zijn in zoveel mogelijk bagageruimte, figureert de stationwagon van de Insignia in de Gezinsautotest van deze maand.

Raar
Het is een rare gewaarwording. Je krijgt een auto te leen van Opel, en terwijl die auto bij je in de straat staat, verandert-ie van eigenaar! Want precies in onze testperiode viel General Motors definitief om en werd het Canadese Magna eigenaar van Opel. Er verandert veel voor Opel, maar één ding niet: de auto’s. Dat geldt ook voor onze testauto, want die ziet er erg imposant uit, ongeacht zijn eigenaar. Een gespierde carrosserie, en toch vloeiende lijnen (en een nogal fors uitgevallen kont). Wat betreft uiterlijk is de Insignia misschien wel de meest geslaagde stationwagon van de afgelopen jaren. Als ingenieurs van Audi dit design zouden presenteren, zouden automofielen wereldwijd applaudisseren. Komt nog bij dat deze Insignia Sports Tourer staat op gigantische 20 inch velgen. Je moet echt even kijken of er nog wel banden op zitten, maar dat is gelukkig het geval. Het ‘Technical Grey’ staat de auto prima. Pluim ook voor de prima toepassing van het chroom: nergens wordt het bling bling.

Da's een interieur waar je met plezier naar kijkt

Wie het achterwerk in de elektrisch verstelbare, met leer beklede stoel nestelt (ja, we reden weer eens een heeele luxe versie), kan zijn verbazing niet verbergen: zit ik hier in een Opel? Waar is die grauwe middenmaat, die Vectra-style? Het is weg! Het interieur is dynamisch, stijlvol, ja zelfs smaakvol ontworpen. De middenconsole van het dashboard zit vol knopjes maar is wel overzichtelijk. De subtiele niveauverschillen erin doen speels aan. Pianolak geeft een chique sfeer. Het stuur is voorzien van leer en aluminium. Natuurlijk: knopjes voor de audio en de telefoon. Bluetooth voorbereid en zelfs met voicecontrol. Daarover gaan wij nu even iets heel hard roepen naar de automobielfabrikanten: doe dat voicecontrol perfect, of doe het niet! Ook de elektronische juffrouw van Opel was auditief gehandicapt en verstond ‘drie’ als wij ‘negen’ zeiden. Zo duurt het wel even voordat je je vrouw kan bellen om te vertellen dat je in de file staat en of het avondeten even op het warmhoudplaatje kan.

Handige bedieningsunit net achter de versnellingspookVentilatie
Voordeel van deze testauto: de ventilatie van de bestuurdersstoel. Nooit meer op een zomerdag met een bezwete rug op je zakelijke afspraak aankomen, da’s prettig. ’t Kost wat, maar dan heb je ook wat. Ook heel handig, de bedieningsunit tussen de stoelen. Daarmee kun je alles bedienen wat je maar nodig hebt, zonder uit de stoel naar voren te komen. Wie het eenmaal gewend is kan het zelfs blind. Ernaast zit het piepkleine knopje van de elektronische parkeerrem. Netjes is het navigatiesysteem, dat zijn werk prima doet. Jammer wel dat er geen achteruitrijcamera is gemonteerd. Dat zit tegenwoordig zelfs op een Kia! Maar niet op deze Insignia, die wel parkeersensoren voor en achter heeft. Opbergplekken voorin? Zijn er wel, zeven stuks, maar niet overdadig groot.

Stopcontact
Dat was de voorkant. Nu stappen we achterin. O, kan niet. Daar zitten al twee kinderen. Die zitten best ruim, dat wil zeggen, als ze met zijn tweeën op de bank zitten. Met drie zitjes naast elkaar kan wel, de bank is er breed genoeg voor, maar ook Opel laat de twee zittingen verzinken in de bank, waardoor de zitjes niet echt lekker staan. ’t Is niet zo erg als met de Avensis of de Accord Tourer, maar fijn is anders. Een voordeel van de brede achterbank: maar liefst drie Isofix-aansluitingen.

Voor kinderen is er ruimte genoeg op de achterbank

De beenruimte voor zowel grote als kleine kinderen is goed, volwassenen zitten redelijk. Achter de bestuurdersstoel zit je met de voeten als snel klem, dat komt omdat die stoel letterlijk tot de vloer is volgeladen met elektronica. De kids hebben achterin vijf opbergplekken en twee leeslampjes. Niets bijzonders dus, maar ja, deze auto is ook niet ontworpen als gezinsauto. Wat wel opvallend is: de complete 230 AC aansluiting die tussen de voorstoelen naar achteren steekt. Een echt stopcontact! Zul je zien dat je oudste nu echt de complete Wii mee op vakantie wil nemen…. Vreemd is de afstelling van de veiligheidsblokkering van de ramen. Achterin, daar waar er kindervingertjes tussen kunnen komen, staat-ie heel zwaar afgesteld (AUW!), voorin juist heel licht. Gelukkig is een elektronische blokkade ook mogelijk.

Hij breekt af!
Op naar de achterklep, want die is sensationeel. Hij is buitengewoon fors. De eerste keer dat je hem opent ben je bang dat de achterkant afbreekt, zoveel carrosserie komt er los. De achterkant van de auto scharniert gewoon omhoog! Wat een gat! De Opel onderscheidt zich op dit punt positief van de concurrentie

Gevolg: een buitengewone ruime toegang tot de bagageruimte, die met 540 liter van gemiddeld volume is. De bagageruimte is aan de zijkanten voorzien van aparte achterlichten, want de achterlichten op de klep zijn niet meer zichtbaar, en dat is wettelijk verplicht. De bagageruimte is mooi vierkant van vorm en voorzien van 12V, verlichting en sjorogen. Optioneel is het Flex Organiser pakket, waarmee je met rails de bagage goed kunt vastzetten (of organiseren, zoals u wilt).

4×4?
De Insignia Sports Tourer die wij reden was een 2.0 Turbo 4×4. Dat wil zeggen: tweeliter benzine met 220 pk. Die turbo erbij wil ook wel. Ja, ’t is misschien wat veel voor de gemiddelde papa. Het gaat natuurlijk wel heerlijk van zijn plek, je komt echt nooit te laat op je werk (of op school of bij het zwembad). 4×4 vraagt u? Of de Insignia ook het rulle zand in mag? Nou, doe dat maar niet. ‘Adaptive 4×4’ drijft bij normaal rechtuit rijden alleen de voorwielen aan. Bij een snel genomen bocht of plotselinge versnelling, worden volledig automatisch ook de achterwielen aangedreven. Dat zorgt voor een optimale verdeling van het koppel over alle vier de wielen en een bijzonder fijn rijgedrag. Veilig ook. Het rijden met de Insignia is sowieso wel een genoegen. Enige kanttekening die konden plaatsen: een licht hoorbaar zoemen tijdens lage snelheden. Het lijkt wel elektronica, klinkt een beetje als het rijden van een metro. O ja, nog een puntje: het brandstofverbruik. Dat is met 1 liter op 9,5 km natuurlijk niet je van het. Maar ja, je krijgt er dan ook wel een dijk van een motor voor.

Blits
De Opel Insignia Sports Tourer ziet er uit als een auto waarmee papa op elk bedrijventerrein de blits kan maken. De Insignia is duidelijk gericht op de zakelijke markt en is van hoog niveau. Dat zorgt ervoor dat je het makkelijk voor lief neemt dat dit geen top gezinsauto is. De Insignia Sports Tourer wordt absoluut een topper, en dat kan Opel wel gebruiken in deze tijden.

IkVader checklist

Isofix ja (3)

Raamblokkering ja (ook elektronisch

Uitschakelbare airbag voorin ja

Opbergplekken voorin 7

Opbergplekken achterin 5

Aantal gordels achterin 3

Aantal airbags totaal 8 (zij-airbags achter optioneel)

Leeslampjes achterin 2

Bekerhouders voorin 2

Bekerhouders achterin 4

12 volt achterin nee, wel 230 AC (stopcontact)