IkVader test de Seat Exeo ST

Zeker in Baleabeige is de Exeo ST een chique verschijning

Seat probeert optimaal gebruik te maken van de familiebanden met Audi. De nieuwe Exeo ST (Sport Tourer) is daarom eigenlijk helemaal niet zo nieuw: het is gewoon een wat aangepaste Audi A4 Avant van de vorige generatie. Is dat erg? Dat gaan we zien in de Gezinsautotest van deze maand!

Magie
De vier ringen van het Audi-logo hebben een zekere magie. Heel wat mannen laten zich betoveren door het sportieve imago. Dat dat resulteert in tal van hijgerige leasebakken op de linkerbaan die dat logo in je achteruitkijkspiegel blikkeren, dat is dan weer de keerzijde. Maar goed, Audi spreekt tot de verbeelding, en vanuit dat oogpunt doet Seat het heel goed om de voormalige Audi A4 Avant (en alle productielijnen) te verslepen van Duitsland naar Spanje en de auto te adopteren. De A4 Avant is namelijk een nog best goed ogende auto, en Seat is zo slim geweest flink wat Audi-techniek in de Exeo te stoppen. Zo heeft de voorwielophanging elementen van de Audi S4 en de A6 en zitten er ook delen van de achterwielophanging van de A6 op de Exeo. Dat garandeert een prima, zelfs wat sportief weggedrag. Wat daar dan ook wel bij past is dat oneffenheden in het wegdek vrij stevig voelbaar zijn. Daartegenover staat dat de wegligging erg stabiel is.

Het interieur is niet al te ruim en het design is iets verouderd. Het is wel van prima kwaliteit

Hoge kwaliteit
Wie instapt in het interieur, weet het meteen: ik zit in een Volkswagenproduct. Het dashboard, het stuur, de stoelen, het maakt allemaal een heel solide indruk. De materialen die zijn gebruikt zijn van hoge kwaliteit. ’t Komt wel allemaal wat krap over, het dashboard is als het ware om je heen gebouwd. Wij zaten met de rechterknie ook steevast tegen de middenconsole aan. Opvallend is ook de lage zit, het lijkt wel of we in een sportauto zitten. Wie goed naar het design van het dashboard kijkt, ziet dat we hier toch te maken hebben met een auto die eigenlijk uit 2004 stamt. Wat verder opvalt zijn de vele bergvakjes voorin: wij telden 9 stuks, inclusief twee vakken onder de voorstoelen.

De middenarmsteun krijgt ruzie met de handrem als die wordt aangetrokken Armsteun
De middenarmsteun tussen de stoelen heeft ook twee vakjes, maar krijgt ruzie met de handrem als die aangetrokken wordt. Wij reden de goedkoopste Reference uitvoering van de Exeo ST, maar zelfs die heeft gescheiden klimaatcontrole. Dat geeft precies aan hoe Seat deze auto in de markt zet: een kwalitatief goede auto, met een goede uitrusting, voor een heel redelijke prijs. Maar… wacht even, geluid van de achterbank…

Voetjes
Dat zit natuurlijk niet lekker, ook al heb je maar maat 24“Papa, mijn voeten zitten klem!”, klaagt Marise (3) als we nog niet zo lang onderweg zijn. Haar gympie maat 24 past niet goed tussen de bestuurdersstoel en de achterbank. Marise zit vanwege haar lengte dan ook nog met de benen naar voren, maar ook voor volwassenen houdt de beenruimte niet over. Op de achterbank is alleen plek voor drie kinderzitjes als ze bijzonder smal zijn. De breedte van de bank is met 132 cm namelijk matig. Gebruik je maar twee zitjes, dan kan uit de leuning een middenarmsteun worden geklapt, met opbergruimte en twee bekerhouders. Voorin moeten papa en mama trouwens knokken wie daar die ene daar aanwezige bekerhouder mag gebruiken.

De bagageruimte is goed verzorgd, maar voor een auto van deze grootte aan de krappe kant 

Ruimte?
Niet superveel ruimte dus op de achterbank. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte. Die is 442 liter groot. Dat is voor een auto uit dit segment matig. Een auto als de Skoda Fabia Combi, weliswaar van dezelfde eigenaar maar uit een heel andere klasse, heeft al bijna veertig liter meer inhoud. Wie de achterbank van de Exeo ST neerklapt, kan 1184 liter aan spullen meenemen. De bagageruimte is wel netjes ingericht, met 12 volt, 4 sjorogen, een netje links en een elastiek rechts. Tevens is er nog een verborgen opbergvak en een volledig reservewiel. Minpuntje is het loodzware oprolscherm, dan ook nog eens zwaar te bedienen is.

Meer power
We hadden al gezegd dat het weggedrag en de wegligging van de Exeo ST uitstekend is. Daarom is het jammer dat onze testauto maar een 1.6 benzinemotor van 102 pk had. Dat is niet voldoende om de Exeo ST nu eens lekker de sporen te geven en echt sportief te doen. Dat gebeurt eerder nog met de 1.8 motor (150 pk) of de maar liefst  200 pk sterke 2.0 TSI motor. Ook moderne 2.0 TDI diesels kunnen bij de Exeo geleverd worden. De 1.6 motor in onze test Exeo scoort een aanvaardbaar verbruik van 1 liter op 11,3 km.

Conclusie
Conclusie? De Seat Exeo heeft dezelfde pluspunten als de A4 Avant, een uitstekend onderstel en dito weggedrag. Hij laat steken vallen op het gebied van binnenruimte, zeker op de achterbank en in de bagageruimte. Daar staat echter een groot MAAR tegenover: de prijs. Met een vanafprijs van 25.295 euro (onze testauto kost 27.235 euro) rijd je wel mooi in een Audi. Nou ja, bijna dan…

 

De ruimte op de achterbank is voor kinderen redelijk, maar voor volwassenen aan de krappe kant

IkVader checklist    

Isofix                                                               ja (2)

Raamblokkering                                          ja (+ centraal)

Uitschakelbare airbag voorin                    ja

Opbergplekken voorin                                9

Opbergplekken achterin                            4

Aantal gordels achterin                              3

Aantal airbags totaal                                   5

Leeslampjes achterin                               2

Bekerhouders voorin                                  1

Bekerhouders achterin                              2

12 volt achterin                                            nee

Veel auto voor een aantrekkelijke prijs. Als gezinsauto is-ie niet top, maar de lage prijs maakt veel goed