IkVader test de Suzuki Splash

De Splash valt op met zijn hoge daklijn.

Het past heel erg bij het mannelijk ego om te denken in termen van groot, groter, grootst. Ook op het gebied van auto’s kom je het vaak tegen. Maar de huidige brandstofprijzen en de deplorabele staat van de aarde stemmen tot nadenken. Kan het niet een maatje kleiner met die gezinsauto? Om dat uit te vinden test IkVader deze maand de Suzuki Splash.

Klein maar fijn
‘Downsizen’ is helemaal in. Niet voor niets scoort een auto als de Toyota Aygo huizenhoog in de verkooplijsten. Dat is geen auto waar je de buurman de ogen mee uitsteekt, maar wel een die licht, klein en zuinig is en dus verstandig. Klein maar fijn zeg maar. De markt wordt momenteel overspoeld met kleine autootjes, en veel merken saneren grote, toch niet zo best lopende modellen. Tot zover de trend. Opel en Suzuki sloegen de handen weer ineen om een opvolger voor hun gezamenlijke mini-MPV te bouwen. Opel noemt hem Agila, Suzuki de Splash. Het autootje (hij is nou eenmaal niet langer dan 372 cm, maar ten opzichte van zijn voorganger 20 cm langer) ziet er best goed uit en onderscheidt zich nog redelijk in het huidige aanbod. De laag doorlopende neus en de grote koplampen vallen op. Onze testauto was uitgevoerd in ‘Lagoon Turquoise’ en de duurste Executive-uitvoering, wat aan de buitenzijde resulteert in onder meer lichtmetalen velgen en privacy-glass achter. Al met al ziet de Splash er best eigenzinnig uit. Hij heeft een hoge daklijn. Dat zorgt ervoor dat de instaphoogte aangenaam is, zo heeft onlangs ook de ANWB geconstateerd.

Het interieur van de Splash is zonder meer ruimLang
Wie eenmaal is ingestapt, wordt verrast door de ruimte. Dat verwacht je niet in dat ‘kleine autootje’. Het hele interieur van voor naar achter is 179 cm lang en dat is bijvoorbeeld meer dan de Skoda Fabia Combi of de Fiat Bravo, auto’s uit een heel ander segment! Er is voorin voldoende bewegingsruimte, de bekleding van stoelen en deuren hebben dezelfde turquoise tint als de lak en dat geeft een vrolijke noot. Vrolijk worden wij ook van de inrichting van het dashboard: overzichtelijk, met nette materialen en aardige accenten. Achter het stuur zit één grote klok voor de snelheidsmeter, met alle nodige lampjes er om heen. Op het dashboard staat een toerenteller. Ernaast een ruim opbergvak. In totaal tellen we voorin 8 opbergvakken. De airbag bij de passagier is uitschakelbaar. De stoelen geven goede steun maar voelen wel zacht aan. Op de Executive-versie zit airco, audiobediening op het stuur en een boordcomputer. De radio-cd speler speelt ook cd’s met MP3, maar voor het aansluiten van je iPod of ander apparaat zoek je in de Splash vergeefs naar een Aux-ingang.

Zoeken
Op de achterbank hebben de kids verrassend veel ruimte. De beenruimte is zelfs voor volwassenen aanvaardbaar. Met 49 cm is de bank diep genoeg, maar 125 cm is krap voor drie kinderzitjes op een rij. Bergruimte is schaars: als we heel optimistisch tellen komen we aan twee opbergplekken. Leeslampjes, bekerhouders en een 12 V aansluiting zoeken we tevergeefs. Een veilig idee is dat er ook achter gordijnairbags zijn gemonteerd.

Veel bergruimte is er niet, maar hoe vaak heb je die echt nodig?

Vakantie?
Nog een sectie naar achter: de bagageruimte. U had het vast al verwacht toen u de foto’s bekeek: in de Splash zit geen bagageruimte van 500 liter. Nee, lang niet. 178 liter is het, en dan tellen we de handige bak over de laadvloer ook nog mee. Een kinderwagen meenemen of het babybedje mee naar oma vervoeren is zo goed als onmogelijk zonder de achterbank neer te klappen. Kinderen worden echter snel groot, en dan is een bagageruimte als deze best aanvaardbaar. ‘Maar niet als ik op vakantie ga’, hoor ik u zeggen. Dat klopt, maar gaat u voor die paar weken vakantie het hele jaar lang rondrijden met een joekel van een auto? U kunt uw geld vast beter besteden. Wie kritisch kijkt naar zijn vervoersbehoefte, kan als gezin ook met een Suzuki Splash van A naar B komen.

Handig vak onder de vloer van de bagageruimte

Stabiel en wendbaar
En hoe rijdt dat dan, zo van A naar B in een Splash? Antwoord: verrassend goed. Bij deze Splash is in tegenstelling tot de vorige generatie het rijgedrag op de eerste plaats gezet en pas daarna de ruimte voor passagiers. Dat merk je, want de Splash heeft het rijgedrag van een auto van een klasse hoger. Stabiel en wendbaar, dat is wat je wilt in het huidige verkeer. Dat de Splash is uitgerust met het optionele ESP is een prettige gedachte. De motor draait op de snelweg 3500 toeren bij 120 km/h, maar hij is goed geïsoleerd en dus tamelijk geluidsarm. Wel vreemd is dat bij lage toerentallen of stationair draaien om de haverklap de ventilator extra hard ging draaien. Het leverde ons vreemde blikken op bij het stoplicht. Het kleine 1.2 liter motortje weert zich met zijn 86 pk kranig, al moet je soms nog flink trappen om er wat vermogen uit te krijgen. Bij de pomp tanken wij met een verbruik van 1 op 15,9 toch meer liters dan Suzuki in haar brochures vermeldt (1 op 18,2). Zouden de kinderen soms te zwaar zijn?

Ja? En?
Is kleiner ook fijner? Dat is de vraag die we aan het einde van dit verhaal moeten beantwoorden. Hoewel de Splash wat steken laat vallen op de achterbank, is dit een auto die prima door een gezin voor alledaags gebruik ingezet kan worden. Het is woekeren met de bagageruimte, maar dat weet je als je besluit deze auto aan te schaffen. Wie die beperking voor lief neemt, kan aan de Splash veel plezier beleven.

IkVader checklist

Isofix ja

Raamblokkering voor niet, achter n.v.t.

Uitschakelbare airbag voorin ja

Opbergplekken voorin 8

Opbergplekken achterin 2

Aantal gordels achterin 3

Aantal airbags totaal 6

Leeslampjes achterin 0

Bekerhouders voorin 2

Bekerhouders achterin 0

12 volt achterin nee