Navigate / search

‘Een revolutionaire stap'

MT_logo

‘Een revolutionaire stap in de geschiedenis van het vaderschap’, noemt Henk Hanssen de keuze van Bos en Eurlings in een interview met Management Team. Hanssen is hoofdredacteur van de website ikvader.nl en auteur van het boek Babymanagement voor mannen. Hij voert al jaren strijd voor de erkenning van het vaderschap. Het gaat de goede kant op, vindt Hanssen.  

Cultuurverandering
‘Er is sprake van een sluimerende cultuurverandering. Steeds meer mannen steken de handen uit de mouwen en claimen hun rol als vader. Het is goed als die mannen zich geruggensteund voelen door politieke leiders.’ Van de werkgevers hoeven de actieve vaders weinig steun te verwachten. ‘Er zijn maar weinig Nederlandse bedrijven die een vadervriendelijk beleid voeren’, zegt Hanssen. ‘Ik ken er precies drie: PriceWaterhouseCoopers, het adviesbureau &samhoud, en radiozender BNR. Er zijn wel bedrijven die beleid voeren voor ouders, maar die richten zich niet specifiek op vaders. Als je mannen wilt bereiken, moet je mannelijke taal gebruiken. Geen getut.’ Vadervriendelijke beleid omvat volgens Hanssen onder meer flexibilisering van de werktijd, ouderschapsverlof en een ‘kinderdag’ waarop ouders hun kinderen meenemen naar het werk. Het probleem, stelt Hanssen, is dat bedrijven denken dat zoiets geld kost. Ten onrechte: ‘Het Amerikaanse Families and Work Institute heeft berekend dat het juist geld oplevert. Mannen die tijd kunnen besteden aan hun gezin zijn productiever en functioneren beter. Het vaderschap is een perfecte managementtraining.’