IVF-kinderen ontwikkelen zich even (ab)normaal

Jarenlang heeft ze gedacht dat ze ‘abnormaal’ was, omdat haar leeftijdgenootjes altijd vragen bleven stellen over de manier waarop ze was verwekt. Abnormaal was deze Louise Joy Brown zeker. De kranten pakten groot uit toen deze Engelse dame op 25 juli 1978 als ’s werelds eerste IVF-baby werd geboren. Maar, verder hoeft Louise zich geen zorgen te maken. Kinderen die geboren zijn na in vitro fertilisatie (IVF) ontwikkelen zich hetzelfde als kinderen die geboren zijn na een natuurlijke conceptie.

Schoolprestaties
Dat blijkt uit onderzoek van psychologe Karin Wagenaar, waarop ze 15 oktober aan de Vrije Universiteit Amsterdam promoveert. Op basis van de bestaande literatuur concludeerde Wagenaar dat het effect van IVF op het functioneren van met name oudere kinderen nog onduidelijk is. Om hier helderheid in te brengen onderzocht zij 8 tot 18 jaar oude IVF-kinderen op een breed terrein.

CITO-scores
Wagenaar keek naar functioneren op school, naar specifieke cognitieve vaardigheden, gedrag en het sociaal-emotioneel functioneren. Daarnaast keek ze hoe IVF-kinderen het doen qua opleidingsniveau, CITO-scores en leer- of ontwikkelingsstoornissen. Ze betrok ook ouders en leerkrachten bij het onderzoek door hen te vragen over het gedrag en het sociaal-emotionele functioneren te stellen.

Geen verschillen
De resultaten van haar onderzoek zijn geruststellend. Er zijn volgens Wagenaar geen verschillen te zien tussen IVF-kinderen en kinderen geboren na een natuurlijke zwangerschap.