Navigate / search

IkVader-vaders zijn ‘stoer maar niet macho’

Al twee jaar op internet, straks ook op de buis. IkVader.nl. De onderneming die zich richt zich op de nieuwbakken vaders. ‘Een zwaar verwaarloosde doelgroep.’ Initiatiefnemer Henk Hanssen over hoe frustratie leidde tot handige marketingvehikels.

Sponsors van het PaPakket
Wat hebben Nutricia, Men’s Health, Durex, Canal+ en de Postbank met elkaar gemeen? Ze sponsoren alle vijf het PaPakket van Ikvader.nl, de website die de pas geworden vader bijstaat in de strijd tegen de ‘moedermaffia’. De voor 19,95 euro op Ikvader.nl te bestellen doos, gevuld met handige dingen voor de nieuwbakken vader, zoals babyvoeding en een condoom – ‘om te voorkomen dat het weer gelijk raak is’ -, komt uit de koker van Henk Hanssen, eigenaar van Ikvader.nl. Vorig jaar op de markt gebracht, zijn er inmiddels vijfduizend van verkocht. ‘Marketeers hebben mij verteld dat dat een mooi resultaat is voor iets waarvoor haast geen marketinginspanning is geleverd.’

papakket

PaPakket is een uniek product
Maar zwarte cijfers schrijven, dat is er nog niet bij voor de internetondernemer. Echt moeilijk was het niet om met de partijen in gesprek te raken, zegt Hanssen. ‘Ze zijn bereid te luisteren omdat je een uniek product hebt.’ Bovendien: ‘De vader is een verwaarloosde doelgroep.’ Daar valt volgens Hanssen voor bedrijven nog wel wat zendelingenwerk te verrichten. ‘Je gaat enorm veel geld uitgeven als kinderen in het spel komen. Misschien een groter huis, dus een andere hypotheek. Een andere auto omdat de huidige te klein is. En wat te denken van een nieuwe digitale camera, want het kind moet natuurlijk wel leuk op de foto.’

Vaders vormen een omvangrijke doelgroep
Als het over deze zaken gaat, dan weegt de mening van de man des huizes zwaar, weet Hanssen. Wat doet Nutricia dan met babyvoeding in die doos? ‘Geloof het of niet, maar vrouwen vinden het leuk hun man in de rol van de vader te zien. Ze dienen als klankbord als er een keuze gemaakt moet worden tussen Nutrilon en Frisomel.’ Een omvangrijke doelgroep ook, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Per jaar worden zo rond de 200.000 mannen vader. Daarvan ondergaan 92.000 deze ervaring voor het eerst, de groep waar Hanssen zich in het bijzonder op richt. Maar er zijn bedrijven die zich hardnekkig blijven richten op alleen de moeder. Hanssen vertelt over die keer dat hij Nissan belde om te vragen of ze mee wilde doen aan het PaPakket. Het antwoord was nee. ‘Ze deden al mee aan het moederpakket.’

IkVader.tv
Misschien dat ze straks mee willen doen, als Ikvader.nl op de buis te zien is. Bedoeling is dat er vanaf april 13 afleveringen, geproduceerd door IdtV en IkVader, van Ikvader.tv worden uitgezonden. Door Net 5. Tussen 21.30 en 22.00 uur. Eerste aflevering is te zien rond de kick off van de Negenmaandenbeurs, waar Ikvader.nl ook aanwezig is met een stand, de laatste rond vaderdag. Daarin zal ook de vader van het jaar gekozen worden. Gekozen is voor een magazine-format. Onderdelen zijn onder meer een journalistiek report, bijvoorbeeld over het ouderschapsverlof in Noorwegen, de rubriek Cool Daddy, waarin een rapfiguur uitlegt hoe je je als vader moet gedragen – hoe loop je achter een kinderwagen? -, en een serviceblok waar aan bod kan komen hoe je met een jong gezin op vakantie gaat. Met name in laatste ziet Hanssen veel mogelijkheden voor adverteerders. Maar wat ook tot de mogelijkheden behoort is dat een bedrijf zijn naam verbindt aan de award voor de vader van het jaar.

Crossmedia mix van IkVader
De internetondernemer liep al lange tijd met het idee van een tv-programma, maar begon er pas drie maanden geleden serieus aan te werken toen hij de mogelijkheden van cross media zag. ‘Met tv, de website en de Negenmaandenbeurs hebben we een goede mix in handen.’ Ofwel; een mix die aantrekkelijk is voor adverteerders en sponsors. Daar is hij nu mee in gesprek. Hanssen wil geen namen noemen, puur uit angst om mensen tegen het zere been te schoppen. ‘Maar het lijkt me logisch dat je eerst in gesprek gaat met de partijen waar je al mee werkt.’Hij heeft hoe dan ook vier hoofdsponsors nodig om het tv-programma van de grond te krijgen.

Vrouw moet man aanmoedigen in vaderrol
Over waarom juist Net 5 zegt hij: ‘Het station heeft een interessant profiel, groot bereik onder hoger opgeleide vrouwen met series als Ally McBeal en Sex in the City.’ Hanssen is er namelijk van overtuigd dat de vrouw de man moet aanmoedigen in het opnemen van zijn rol als vader. ‘Hij hangt er nu maar een beetje bij. Als je als verse vader informatie wil over het ouderschap, dan kom je al gauw terecht in boekjes van Beatrijs Smulders. Ik kreeg daar echt uitslag van, raakte gefrustreerd door het feit dat het ouderschap alleen op de moeder toegespitst is.’ Daarom begon hij twee jaar geleden na de geboorte van zijn dochter Rosa met de website IkVader.nl waarop hij op mannelijke manier op de man toegesneden informatie te verstrekt. ‘Stoer, maar niet macho.’ Die lijn wil hij ook doortrekken in Ikvader.tv. ‘Hoe mannelijker, hoe meer vrouwen je trekt’, herinnert hij zich nog van de tijd dat hij als journalist voor Playboy en Panorama werkte.

Door Jasker Kamp, gepubliceerd in Adformatie op 30 november 2002.