Navigate / search

Kinderen scoren beter met Montessori onderwijs

montessori school

Voor de ware Montessori-aanhanger is dit geen geheim. Maar nu stellen ook wetenschappers dat kinderen op Montessori-scholen sneller vorderingen maken dan op reguliere scholen. Vooral kleuters gedijen beter in een Montessori-omgeving. Angelline Lillard en Nicole Else-Quest, als psychologen verbonden aan de universiteit van Virginia, onderzochten 59 kinderen op een Montessori-school in de stad Milwaukee. Deze school werd uitverkoren omdat de principes van Montessori daar volledig zijn ingevoerd.

Vooral kleuters hebben profijt van Montessori
De ontwikkeling van de kinderen werd gemeten op hun vijfde en hun twaalfde jaar. De resultaten werden vergeleken met de prestaties van 53 kinderen die regulier onderwijs volgden. Uit de studie die deze week is gepubliceerd, blijkt dat vooral kleuters profijt hebben van Montessori. Zij zijn beter voorbereid op lezen en rekenen en gedragen zich zelfstandiger en socialer in een groep. Bij de twaalfjarigen is het verschil met gewoon onderwijs minder groot: de Montessori-kinderen leren niet beter of slechter maar, ze blijken wel creatiever in het schrijven van verhalen en het bedenken van oplossingen. Verder hebben ze een sterker gevoel voor rechtvaardigheid en meer respect voor hun mede-leerlingen.

Maria_montessori
Maria Montessori geloofde dat elk kind wordt geboren met een uniek potentieel.

Sloppenwijk
Het Montessori onderwijs is gebaseerd op het gedachtengoed van Maria Montessori (1870-1952), een wereldberoemde Italiaanse arts die geloofde dat elk kind wordt geboren met een uniek potentieel, een latent vermogen dat ontluikt in een rustige, natuurlijke omgeving die eerst de zintuigen en dan het intellect aanspreekt. Montessori ontwikkelde haar onderwijsmethode tussen 1898 en 1904, toen zij werkte als arts voor zwakzinnige kinderen. In 1907 paste zij haar methode toe in haar Casa dei Bambini, een huis waar ze verwaarloosde kinderen uit de Romeinse sloppenwijken met spectaculair succes begeleidde.

Eerste land
Op Montessori-scholen zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in de groep. De kinderen krijgen veel keuzevrijheid: ze mogen zelf een keuze maken uit de leermiddelen en net zo lang daar aan werken als ze willen. Nederland was een van de eerste landen waar de Montessori-methode werd toegepast, op kleuterscholen, basisscholen, voortgezet onderwijs en ten slotte ook in de kinderopvang. De oudste Montessori-school dateert van 1914. Inmiddels zijn er meer dan 160 erkende Montessori basisscholen, met in totaal zo’n 40.000 leerlingen. Daarnaast telt Nederland een groeiend aantal scholen voor voortgezet Montessori-onderwijs, variërend van VBO tot gymnasium met in totaal ongeveer 10.000 leerlingen. Helaas zijn er vrijwel overal lange wachtlijsten.

Meer info
https://www.montessori.nl/ – Site van de Nederlandse Montessori Vereniging met alle info.