blog moeder

Moederblogs slachtoffer van eigen succes?

blog moederVan vermoeiende baby tot ongeïntresseerde echtgenoot: niets is taboe op de mateloos populaire ‘mommy blogs’. Vooral in de VS en Canada bloggen moeders zich helemaal suf. Zo zeer zelfs dat kiene marketeers de succesvolle moederblogs in het vizier hebben gekregen. Het gevolg: de ‘dotmoms’ worden overladen met gratis uitstapjes, producten en andere lekkernijen, in ‘ruil’ voor een positief blogverhaal.

Curieuze aanbiedingen
Dé moedertrend van de laatste jaren: ‘mommy blogging’. Steeds meer moeders kruipen achter het toetsenbord om verslag te doen van de laatste opvoedperikelen. Zo ook Jennifer Lawrence, een jonge Amerikaanse moeder. Ze begon drie jaar geleden met een eigen moederblog en heeft de opkomst van ‘mommy blogging’ van dichtbij meegemaakt. Hoe bekender haar blog werd, des te meer ze te maken kreeg met curieuze aanbiedingen. ‘Grote bedrijven boden mij gratis producten en uitstapjes aan, in de hoop dat ik er positief over zou schrijven,’ vertelt Lawrence. De jonge moeder was verbaasd. ‘Ik dacht dat zoiets niet voorkwam bij mommy bloggers. Dit zijn toch allerdaagse vrouwen die om vier uur ‘s nachts hun kind de fles geven en opschrijven wat in ze opkomt. De realiteit bleek echter anders.’

blog moeder 2Grote markt
Lawrence noemt de consumptiedrift bij jonge moeders een van de oorzaken hiervan. ‘De markt voor moeders is enorm,’ weet ze. ‘Alleen al in de VS consumeren moeders ruim drie triljoen dollar per jaar.’ Voor marketingstrategen blijken moederblogs de plek bij uitstek om nieuwe babyproducten aan de ‘moeder’ te brengen. Lawrence: ‘Mommy bloggers worden vertrouwd, ze worden gezien als een onafhankelijke stem. Als zij iets aanbevelen, nemen veel vrouwen dat voor waar aan.’ Hoe moet het nu verder? Worden alle schrijvende mommy’s inmiddels betaald? Dat valt wel mee, denkt Lawrence. ‘Maar als je het vermoeden hebt dat iemand betaald wordt of gratis producten krijgt, dan zal dat in de meeste gevallen zo zijn. De mommy blogs dreigen slachtoffer van hun eigen succes te worden.’