Navigate / search

Op bezoek bij Bugaboo

bugaboo_friends logo

Elk zichzelf respecterend bedrijf tracht tegenwoordig een community rond zijn merk te bouwen en ook de Nederlandse kinderwagenbouwers van Bugaboo ontsnappen niet aan die dwangmatige behoefte.

Leesbril
Kort geleden lanceerde het tegenwoordig wereldomspannende merk een nieuwe website en aan een onze redacteuren de vraag aldaar een blik te werpen. Maar, alvorens in Bugaboo.nl te duiken, heb je twee dingen nodig. Een Engels-Nederlands woordenboek én een bril. Het eerste accessoire om de tsunami van hippe Engelse woorden aan te kunnen, het tweede om de in een miniscuul lettertype gegoten aanwijzigingen te kunnen ontcijferen.

bugaboo_home

Tips
De in Flash vormgegeven site benut slechts iets meer dan de helft van je scherm – als je via Explorer kijkt, tenminste – en dat vergt het nodige van de oogspieren. De meeste community-sites proberen bezoekers snel binnen te hengelen door het aantal vragen bij registratie te beperken tot gebruikersnaam, wachtwoord en e-mailadres. Bugaboo is ambitieuzer. Behalve voornoemde velden, wordt je bij aanmelding verzocht handige hoe-ga-ik-om-met-mijn-Bugaboo-tips op te geven en, no less, om de leukste reis die je ooit met de Bugaboo hebt gemaakt te beschrijven. Wees gerust: je hebt hier, zo lijkt het, slechts één regel ruimte voor, dus dat verhaal over die te krappe Turkse kofferbak waar je Bug net niet inpaste, kun je achterwege laten. En er wordt ook nog gevraagd om je levensmotto te noteren. Pluk de dag! Maar, ook dan ben je er nog niet.  Want, pas wanneer je ermee hebt ingestemd commerciële aanbiedingen van Bugaboo te ontvangen, wordt je toegelaten tot de intieme club van ‘Bugaboo Friends’.

Challenge
Via een klik op de bevestigingsmail, keer je vervolgens terug naar de voor Friends gereserveerde site. En ja, op de welkomstpagina poppen weer die vragen tevoorschijn. Nee, ik heb nog steeds geen tips. En nee, ik wil nog steeds niet vertellen wanneer ik mijn Bugaboo heb gekocht, hoe het apparaat mijn leven makkelijker heeft gemaakt en welke landen ik met het ding ben afgereisd. En al zou ik het willen, ik zou het niet kúnnen want klikken op de links leidt niet naar de invoervelden. Wat ik hier wel kan doen, is klikken op ‘Bugaboo Challenge’. Een ruimte waar je kunt kijken naar foto’s en video’s van andere Friends, zoals het plaatje van een Bugaboo die geparkeerd staat tussen twee bronzen beelden. Cool.

bugaboo_friendgallerij

Te hip
Je kunt natuurlijk ook zelf mee doen. ‘Ga er op uit en maak foto’s en video’s!’ enthousiasmeert Bugaboo.nl. En je kunt kennis maken met andere Friends. Zoals de übercoole familie Murray uit Londen. We zien hen wandelen, met Bugaboo natuurlijk, voor een kolossale graffiti muur en lezen dat ze graag reizen en er derhalve een ‘on-the-go-lifestyle’ op na houden. Alle Friends vertegenwoordigen een plaatje in het mozaïek  van Friends dat zich ontvouwt nadat je op Friends Gallery hebt geklikt. Het moet gezegd, dit is mooi grafisch werk. Ook leuk: de videoportretten van de ‘Friends’ lijden weliswaar een mega kijk-ons-het-eens-voor-elkaar-hebben-gehalte, pa krijgt minstens evenveel zendtijd als ma.

bugaboo_daytrips

Dagtrips
Het meest waardevolle onderdeel van de site is wat ons betreft Bugaboo daytrips, een onderdeel dat ook bereikbaar is als je geen Friend bent. Hier zijn allerlei tips te vinden voor dagtrips die je met de gevulde kinderwagen kunt ondernemen. In Amsterdam wordt een avondmaal bij het kindvriendelijke Volksbond aanbevolen. Zoek je een dagje uit-tip voor Rotterdam, Gouda of Utrecht? Nog even geduld svp. De Friends zijn zo on-the-go dat er vooralsnog alleen tips te vinden zijn voor Vancouver, LA, Miami, Buenos Aires. Ons eindoordeel? Hoezeer we Bugaboo ook een warm hart toedragen, bij het ontwerpen van deze site was het veelgeroemde innovatievermogen van de Bugaboërs kennelijk helemaal verdampt. Stuur de vormgever naar een doe-effe-normaal-cursus, verlaag de drempel en richt je niet tot die fictieve foldersouders maar tot je echte doelgroep.