kofife met appelgebak

'Gezellige koffieochtend'

kofife met appelgebak“Papa, ik heb post voor je.”
Rosa vist een brief uit haar schooltas. In de rechterbovenhoek staat in handschrift staat mijn naam geschreven. De aanhef van de brief luidt – in kapitaal: ‘BESTE KLASSENMOEDERS – OVERBLIJFKRACHTEN – LEESMOEDERS EN ANDERE HULPMOEDERS’, en vervolgt met: ‘Hierbij nodigen wij je uit voor een gezellige koffieochtend ter afsluiting van dit schooljaar en om je te bedanken voor je inzet (…)’ Nu pas snap ik waar het over gaat. Inderdaad, ik heb me dit schooljaar ingezet door af en toe computerles te geven aan groepjes kinderen. En met deze ‘gezellige koffieochtend’ word ik, samen met de andere hulpmoeders, bedankt voor mijn diensten!

Ouders bij de les
In 2002 publiceerde het Sociaal Cultureel Planbureau een diepgravend onderzoek naar de betrokkenheid van ouders bij het onderwijs – een pdf van dit rapport (‘Ouders bij de les’ genaamd) kun je hier downloaden. De onderzoekers stelden vast wat iedere ouder met een kind in het basisonderwijs ziet en weet: dat moeders oneindig veel actiever op scholen dan vaders. Of het nou gaat om begeleiding bij schoolreisjes of het ophangen van de kerstversiering of het organiseren van de komst van Sinterklaas – het zijn de moeders die middagen en avonden vrijwilligerswerk verrichten. Alleen als het gaat om knutselzaken, verbouwingen of bestuurswerk zijn er meer vaders van de partij – zo rapport het SCP.

Ambitie
Er zijn natuurlijk tal van redenen voor deze verdeling van het vrijwilligerswerk – en ik ga ze hier niet allemaal opnoemen. Op één na, communicatie. Als je vaders meer bij schoolactiviteiten en zorgtaken wilt betrekken, een ambitie die zo ongeveer bij iedereen in de opvoedbranche op zijn minst op papier staat, bedank die paar mannen die nu al vrijwilligerswerk verrichten dan niet aan met de term ‘Beste Andere Hulpmoeder’. Het is een begin.