Navigate / search

Vaderschap als managementprincipe

sdsdsd

‘Moderne leiders, mannelijk of vrouwelijk, hebben een creatieve visie nodig, emotionele flexibiliteit, het vermogen onafhankelijk beslissingen te nemen én het vermogen met systemen, creatieve netwerken en teams te werken. In een bijna voortdurend veranderende organisatie moeten zij draagvlak creëren en resultaten behalen. Mijn adviespraktijk en onderzoek maken duidelijk dat mannen deze vaardigheden het beste verwerven via het vaderschap.’

sddfsd

Aldus sprak William Pollack, Harvard-psycholoog. Tienduizenden jaren lang leefden mannen als krijgers, jagers, kostwinners. Zij domineerden vrouwen en kinderen met een superioriteit die was gebaseerd op hun fysieke kracht die de economie draaiend hield. In de laatste decennia, een knipoog in de evolutionaire geschiedenis, wordt van mannen gevraagd hun jachtinstinct te temmen, hun emoties te delen. De onversneden macho is op alle fronten op zijn retour, in het gezins- en in het bedrijfsleven. De manager die zonder overleg besluiten uitvaardigt, staat tegen ruggen te praten. De vader die gezag op zijn vuisten baseert, wordt uitgelachen. In de diensteneconomie van vandaag dient een manager over mannelijke én vooral vrouwelijke kwaliteiten te beschikken: je gevoel laten spreken, je verplaatsen in de ander, luisteren naar de klant, naar het publiek. ‘The time has come for men on the move to play women’s games,’ zoals managementgoeroe Tom Peters het zegt. Zijn woorden zijn niet aan dovemansoren gericht: mannen storten zich met ongekende drift op de verwerving van soft skills. Ze volgen workshops en cursussen in persoonlijke effectiviteit, conflicthantering, groepsdynamiek, emotionele intelligentie, motivatie, teambuilding, beinvloedingsvaardigheden, stressbestendigheid en ga zo maar door. Maar de meest effectieve managementstijl leert u niet op een landgoed, in een muf hotelzaaltje of op de hei maar thuis, in de kinderkamer en aan de keukentafel. U slaat twee vliegen in één klap: u runt uw gezin én u verwerft de vaardigheden waar u in de wereld van vandaag mee vooruitkomt.

Vader als manager, manager als vader
Tijdens deze workshop gaan we op zoek naar de verschillen én de overeenkomsten in uw stijl als vader en als manager. Hoe ervaren uw kinderen u? Wat bewonderen ze in u? Wat zouden ze anders willen zien? En: hoe ervaren uw medewerkers u? Welke eigenschappen waarderen ze, wat zouden zij anders willen zien?

gdgfdgdfg

Reacties van deelnemers
‘De overeenkomsten en verschillen in de verhouding tot mijn tieners thuis en mijn twintigers op kantoor houden mij vaak bezig. Overeenkomsten: je bent wie je bent en het zijn vooral de omstandigheden die je relatie tot (de mensen in) je omgeving bepalen. Verschillen: mijn dochter zegt: “Als je je op kantoor ook zo gedraagt, zul je vast erg populair zijn.” Tegen mijn medewerkers zeg ik: “Met mijn middelbare schooldochters kan ik betere afspraken maken.’

‘Meer werkende moeders brengt met zich mee dat de vaders een groter deel van de verzorging op zich moeten nemen. Dit kan vrijwillig gebeuren, maar het kan ook het resultaat zijn van een rationele afweging binnen gezinsverband. Daarom is het zo goed dat Delta Lloyd hier aandacht aan geeft. Hoewel privé en zakelijk gescheiden omgevingen zijn, liggen ze wel tegen elkaar aan: een verstoring in de ene sfeer heeft effecten in de andere. Dus een positieve benadering vanuit de werksfeer voor – in dit voorbeeld – de vaderrol in de privé-sfeer zal bijdragen aan harmonie tussen deze werelden en daarmee het werk ten goede komen.’

logo-kids-republic

Referenties
‘Tijdens het kids & family marketingcongres hield de conferentie van Henk Hanssen de aanwezige marketeers op een relevante en humoristische manier een spiegel voor: hoe voelen vaders zich bejegend in hun vaderrol, op welke manier worden ze maar als ‘halfvol’ beschouwd in de bestaande (marketing-) cultuur? Henk gaf in de eerste plaats een doorleefd verhaal vol hilarische situaties die de psychologie van de hedendaagse papa’s begrijpelijk maakt, gevolgd door een korte opsomming van de belangrijkste take-aways op het gebied van papa-marketing. Een van de leukste conferenties van het congres!’ Gerda van Damme, manager Kids-Republic.

 

negenmaandenbeurs1

‘Scherp, gevat en inhoudelijk sterk, zo zou ik de publieke optredens van Henk Hanssen willen karakteriseren. Henk is al jarenlang vaste gast op de Negenmaandenbeurs, Nederlands grootste beurs voor aanstaande en jonge ouders. Tijdens de beurs treedt Henk geregeld op bij een debat, een workshop of een presentatie. Daarnaast geeft hij tal van interviews aan radio en tv. Hij slaat zich met veel flair door deze publieke optredens heen. Daarnaast bemant hij samen met zijn team een stand die telkens weer opvalt door een eigenzinnige uitstraling. Somt zet hij een heus trainingskamp voor aanstaande vaders neer, bij een volgende editie krijgen de vaders een geinige anti-stress behandeling.’ Nicole Tuitert, Product Manager Negenmaandenbeurs, Amsterdam RAI

 

444

‘Hanssen draagt opgewekt uit dat het leuk kan zijn om je aandeel te nemen in de opvoeding en huishouden’
Opzij

 

655

‘Hanssen behoort tot de 75 invloedrijkste mannen van Nederland. Middels zijn site IkVader.nl strijdt hij tegen de hedendaagse moedermaffia die het vaderschap dreigt te devalueren. Tevens auteur van no-nonsense vaderschapsboeken als ‘Babymanagement’, waarin onnuttig vrouwengeneuzel het aflegt tegen pragmatische vaderschapstips.’ Men’s Health

 

666

‘In de afgelopen jaren heeft Henk Hanssen verschillende keren een bijdrage geleverd aan de opiniepagina’s van Trouw. We hebben hem leren kennen als een scherp debater die zijn argumenten aanstekelijk en grondig onderbouwd over het voetlicht weet te brengen.’ Wilma Kieskamp, chef Opiniepagina Trouw

 

dad-zuidoost

‘Op 19 november 2013, internationale dag van de man, organiseerden wij (stadsdeel Zuidoost, Gemeente Amsterdam) de D.A.D. (dedicated active dad) conferentie. Dhr. Hanssen heeft een dynamische en informatieve lezing gegeven over vaderschap door de jaren heen. De lezing is zeer goed ontvangen en alle deelnemers waren erg tevreden. Dhr. Hanssen is een enthousiaste spreker die door middel van z’n interactieve presentatie de hele zaal meekrijgt.’ Midja Hooplot, senior beleidsmedewerker Zorg en Welzijn, stadsdeel Amsterdam Zuid-Oost

 

Offerte
Wilt u Henk Hanssen boeken? Neem voor een offerte en informatie over zijn  beschikbaarheid contact op met de Speakers Academy.