Efteling-app-testers Rosa en Rosan

Millennium-meiden testen Efteling-app

Efteling-app-testers Rosa en RosanNog even en ook het openvouwen van een landkaart behoort tot een van de vele nostalgische genoegens waar de Efteling vermaard om is. Het sprookjespark mag dan door retrokoning Anton Pieck ontworpen zijn, de digitale revolutie snelt er niet aan voorbij. Een nieuwe app stelt bezoekers in staat in real time wachttijden te checken, naar attracties te navigeren en de dag in te delen. Ik vroeg twee doorgewinterde mobieltjesexperts – mijn dochter Rosa (13) met vriendin Rosan (13) – de app tegen het winterlicht te houden.

efteling app screenshot iphone

Het scherm van de app paart praktisch vernuft aan fraai design. Via het kwastje aan de bovenkant trek je een pull-down menu naar beneden waarop je kunt aangeven wat je op de plattegrond wilt zien: attracties, shows, restaurantjes, souvenirshops, toiletten en/of EHBO-posten.

Knipperende stip
‘Veel plezier!’ groet het beeldscherm zodra we binnen zijn en via de gratis Wifi-verbinding de app hebben gedownload. Een knipperende stip op de kaart geeft onze lokatie aan. Waar willen we naar toe? De meiden hebben geen seconde nodig om te overleggen. ‘Naar de achtbaan van Joris en de draak!’ roepen ze. ‘En aan het eind van de dag kunnen we naar Aquanura, de grootste watershow van Europa,’ stel ik voor. Ik kijk op de app en zie tot mijn verbazing dat dit ‘muzikale waterballet’ om 18.15 begint. Kwart over zes? De Winterefteling sluit om zes uur haar poorten. Staat de app nog in de zomerstand wanneer het park tot 20.00 open is?

Wakkere app-redacteur
De meiden racen weg naar de drakenachtbaan. Met zoon IJsbrand (7) aan mijn hand doe ik het vooralsnog iets rustiger aan. We slaan rechtsaf richting Bobbaan. Terwijl we in de rij staan, wordt er omgeroepen dat er een extra Aquanura-show wordt gegeven, om 17.15. Ik check de app en de aanvangstijd is al aangepast. Hier is kennelijk een wakkere app-redacteur aan het werk! Nadat we zeven keer met 60 km/uur over de 534 lange bobbaan zijn geroetsjt, trek ik mijn iPhone tevoorschijn en zoek
 Raveleijn op: we hebben afgesproken daar de meiden weer te ontmoeten. Met de handige kompasfunctie (!) navigeren we moeiteloos naar de imposante vestingmuren van Ravelijn, de ‘magische stad’ uit het boek van Paul van Loon.

IJsbrand in stoomtrein Efteling

Terwijl de meiden naar hun scherm staren, ontdekt IJsbrand dat de stoomtrein op het punt van vertrekken staat. Hij rent er heen, springt erin en roept zijn zus toe: ‘Wel om je heen blijven kijken, hé!’

Verbeteren
‘Ik moet naar de wc,’ zegt Rosa. Intuïtief inspecteert ze de kaart op de app – die ook op haar Android-toestel foutloos werkt – traceert een toiletgebouw en vraagt of we op haar willen wachten.’Raveleijn begint pas oven een half uur,’ zegt vriendin Rosan. Ze wijst naar de vlak achter ons gelegen mysterieuze villa waar de Villa Volta-attractie is gevestigd. ‘Zullen we daar zo nog even naar toe gaan? Er is maar een wachttijd van vijf minuten.’
‘Goed plan,’ zeg ik. ‘Maar is Villa Volta wel geschikt voor IJsbrand?’
Ik zoek de attractie op maar de app geeft geen uitsluitsel over de vraag of kinderen kleiner dan 1.30 ook welkom zijn in de heftig draaiende huiskamer van de villa. Zo valt er altijd nog wat te verbeteren. En, als we een paar uur later, na Raveleijn, Villa Volta, Pandadroom, Fata Morgana én een rit in de stoomtrein, rond een haardvuur warme chocolademelk drinken, heeft ons kordate test-team nóg meer functionaliteiten ontdekt waarmee de applicatie kan worden uitgebreid.

Rosa Rosan IJsbrand bij Efteling

‘Zullen we nog één keer naar Joris en de Draak?’ roept Rosa (rechts). ‘Ik zie net op de app dat er nog maar een wachttijd van tien minuten is!’

Prachtig ontwerp
‘Het is superhandig om jezelf te zien op de kaart,’ zegt Rosa, ‘maar het zou helemaal cool zijn als je ook kunt zien waar de anderen van je groepje uithangen. Maar ja, dan moet er eerst een log-in worden toegevoegd, anders weet de app niet waar je bent.’
‘Weet je wat ook geweldig zou zijn?’ vraagt Rosan. ‘Als je de foto’s die  worden gemaakt wanneer je in een karretje voorbij sjeest meteen op je mobieltje kunt downloaden. Dan kan je ze gelijk delen met iedereen. Nu moet je € 8,95 voor een papieren afdruk betalen, dat is toch niet meer van deze tijd?’

Sensoren
En zo kwebbelen de meiden nog even voort. Over het prachtige ontwerp van de app, over de manier waarop de wachttijd wordt bijgehouden (‘Zou er bij elke attractie iemand zitten die dat steeds doorgeeft? Of zitten er sensoren in de grond die de lengte van de rij registreren?’) en over een icoontje waarvan de betekenis niet onmiddellijk duidelijk is. Kortom, een typische generatie Z-conversatie. Verregende plattegronden, zoektochten naar een toilet, bij een attractie aankomen en constateren dat je nog een uur moet wachten – deze millennium-meiden, digital natives die zijn opgegroeid in een wereld waarin altijd alles met iedereen in verbinding staat, verbazen zich niet over al die ongemakken waar de nieuwe Efteling-app resoluut mee afrekent, nee, ze denken vooruit, ze willen nóg meer functies, beter, sneller.  Maar, als er even wat langer over nadenken, zijn ze het erover eens dat de Efteling met deze app, die sinds de lancering op 18 november 2013 al bijna 50.000 keer is gedownload, een reuzenstap heeft gezet. ‘Zullen we nog één keer naar Joris en de Draak?’ roept Rosa. ‘Ik zie net dat er nog maar een wachttijd van tien minuten is!’

De Efteling-app is gratis beschikbaar. Klik hier voor de iPhone-versie en hier voor Android-versie. Meer info over deze en andere apps van de Efteling, vind je op deze pagina.