Het mooiste vaderboek (1)

passievrucht_medium-160x259Nog moeilijker dan te leven zonder toekomst, is te leven zonder een verleden,’ schreef Karel Glastra van Loon. Deze zomer, op 1 juli, werd de Hilversumse journalist/schrijver door een hersentumor van zijn toekomst beroofd. 42 jaar oud, vader van drie jonge kinderen. Maar in zijn verleden schittert De Passievrucht, misschien wel het mooiste vaderboek uit de Nederlandse taal sinds De Avonden – in elk geval het meest vertaalde.

Het meest vertaalde Nederlandse boek
De Passievrucht is in een felle strijd verwikkeld met klassiekers als Max Havelaar en het Dagboek van Anne Frank om de vraag wie zich met de eretitel ‘het meest vertaalde Nederlandse boek’ mag kronen. Fruit de la passion, the Passion Fruit, Passionsfrucht is inmiddels verkrijgbaar in 34 landen terwijl de teller in Nederland op 330.000 exemplaren staat. Het boek vertelt het verhaal van een wat tobberige Amsterdamse wetenschapsredacteur die na de dood van zijn vrouw ontdekt dat hij niet de biologische vader van hun kind is.

Speurtocht naar de genetische waarheid
Gekwetst en verbeten onderneemt hij een speurtocht naar de genetische waarheid, een odysee waarin de hoofdpersoon via ingenieus geconstrueerde terug- en vooruitblikken langzaam tot de kern van zijn bestaan doordringt. Wat De Passievrucht naast dit thrillerelement bijzonder maakt, zijn de passages waarin de relatie tussen vader en opgroeiende zoon worden beschreven. Alledaagse belevenissen als een wandeling over de hei, een fietstocht of een visavontuur worden met door Van Loons fijnzinnige pen, die veel dialoog weergeeft, inlijst en verheven tot stillevens uit een vaderleven.

Wetenswaardigheden over het vaderschap
Daarnaast serveert Van Loon tal van wetenswaardigheden over het vaderschap – waarbij hij, overigens zonder bronvermelding, rijkelijk put uit Robin Bakers De Spermaoorlog – en de evolutietheorie. De Passievrucht heeft nog een lang leven voor de boeg.

Vorige Tooske: The Final Verdict
Volgende Vaders onderuit op tv

Ook interessant

De papagaaienzwerm heeft een nieuwe melodie gevonden. Oftewel: in de kakafonie van tv-makers en journalisten, een gezelschap dat immers voor het gros uit elkaar nababbelende papagaaien bestaat, klinkt een nieuw geluid. Het refrein: ‘Vader wil niet zorgen voor zijn kinderen.’

49