Mijn vader is een engel

‘Hoi papa, jammer dat je in de hemel ligt. Ik vind het niet zo leuk dat je dood was gegaan.’ Hoe gaat een kind om met het verlies van vader of moeder? Op die vraag geeft het net verschenen boekje Mijn vader is een engel raak antwoord. Het (fraai vorm gegeven) boekje gunt je een blik in de gedachtenwereld van Liël Braitman, een meisje dat net vier jaar oud is als haar vader in 2003 sterft. Liël kan nog niet schrijven, maar ze praat des te meer over haar gevoel voor ‘papa Dave’. Vijf jaar lang noteerde Liëls moeder, journaliste Karin Vaneker, de spontane uitspraken van haar dochter. Letterlijk en zonder opsmuk. Met een pakkend document als resultaat.

Verwerkingsproces
Duizenden kinderen verliezen elk jaar een ouder, maar hoeveel weten we eigenlijk over hun verwerkingsproces? Niet al teveel, zo stellen deskundigen die aan het Mijn vader is een engel hebben meegewerkt. Naar ‘rouwverwerking’ door kinderen is weinig onderzoek gedaan. Mariken Spuij, docent aan Universiteit Utrecht, psycholoog en gespecialiseerd in rouwverwerking bij kinderen, is daarom blij met het verschijnen van het boek. ‘Soms is het aangrijpend, soms grappig en aandoenlijk en dan weer ontroerend. De lezer zal het meestal niet in een keer uitlezen, daarvoor zijn de teksten en tekeningen te intens. Het boek is daarmee wat rouwen vaak is; het vormt een gedetailleerde afspiegeling van de golfbewegingen die in een verliesverwerkingsproces waar te nemen zijn.’

Verdriet verzachten
‘Als je hem mist, kun je naar hem kijken. Dan denk je gewoon dat hij er weer is,’ zegt Liël ergens in haar boek.Ze ontkent niet dat papa dood is, maar probeert op telkens andere manieren haar verdriet te verzachten:

30 augustus 2005. Liël staat buiten en kijkt naar de hemel.
‘Mam, ik zie mijn vader met alle andere feeën’

28 september 2005.
‘Ik mis hem in mijn hart. Zelfs als ik lach, dan mis ik hem nog steeds.’

Liël, 9 jaar oud inmiddels, kan trots zijn op haar moeder die steeds weer de moeite nam om Liëls uitspraken op te schrijven. ‘Gaandeweg realiseerde ik me dat ik voor haar een soort tastbare herinnering ‘voor later’ wilde creëren,’ schrijft ze in de inleiding. Uit die poging is dit prachtige document ontstaan.

Mijn vader is een engel, een kind over de dood van haar vader
96 pagina’s.
ISBN 978 90 786 12063