Sneue man

man van eekerenJournalist/componist Michael van Eekeren wilde per se een boek schrijven over de moderne man. Zo graag zelfs, dat hij zijn boek, veelzeggend MAN geheten, zelf uitgaf. MAN is het relaas van een mid-veertiger die klem zit in een sexloos huwelijk. Een sneu verhaal over verloren ambities en halfslachtige pogingen de zin van het vaderleven te herontdekken.

man van beroepMan van beroep
Chick lit kennen we al als ‘literair’ genre. Je weet wel, lekker weg lezende romannetjes over het leed van carrièredames die hun wittepaardruiter niet kunnen vinden. Bridget Jones Diary, van de Britse Helen Fielding, geldt als hét exemplarisch voorbeeld, met Sex in the City, geschreven door de Amerikaanse Candace Bushnell en Ally McBeal als dé visuele vertalingen van dit levensgevoel. Sinds een paar jaar doen Nederlandse schrijvers hun best een mannelijke equivalent van deze trend te ontwikkelen: met Man van Beroep ondernam de huidige hoofdredacteur van NRC Next, Hans Nijenhuis, in 2003 een eerste verdienstelijke poging het genre van de Dad’s Lit te ontginnen. Man van Beroep is het tobberige relaas over de (sexuele) offers die een drukbezette redacteur moet brengen om zijn kinderen op te voeden.

Geneukt
In datzelfde jaar legde een andere journalist Sander Pleij van De Groene Amsterdammer, zijn ziel en zaligheid bloot in Man krijgt Kind – een boek vol angst en beven rond het kraambed. En onlangs waagde muziekjournalist en componist Michael van Eekeren zich aan het genre met een boek dat simpelweg de titel MAN heeft meegekregen. De titel had even goed SNEUE MAN kunnen luiden want Van Eekeren schetst geen vrolijk beeld van hedendaagse mannelijkheid. Zijn hoofdpersoon, die, om het autobiografisch karakter van het boek op elke pagina te onderstrepen, door het leven gaat met de naam van de schrijver, zit gevangen in een sexloos huwelijk. ‘Het is al meer dan een jaar geleden dat we geneukt hebben,’ luidt het openingsstatement van het verhaal.

IJzeren stangen
Vrouw Nadine belooft steeds opnieuw dat ‘het’ er weer van gaat komen maar, hoezeer Van Eekeren zich ook afbeult op de ijzeren stangen om in shape te blijven, zij lijkt haar behoefte aan intimiteit geheel te kunnen bevredigen in de omgang met hun twee kinderen. Vader Michael zelf beleeft ook veel lol aan zijn kroost maar, in het sexloze tijdperk waarin hij is aangeland, signaleert hij vooral ook de nadelen van het kindergehannes. Er passeren veel scènes waarin ‘babypoep uit joggingbroekjes kloddert’, kindergeblèr elke conversatie onmogelijk maakt en vaders tot ‘sukkelige decorstukken’ worden gedegradeerd. Maar het vaderleven brengt ook de oplossing: Van Eekeren legt het aan met een hitsige moeder die hij uit de crèche kent. En, zoals dat gaat in het genre, ook ditmaal brengt de affaire de twee getrouwde kemphanen weer dichterbij elkaar.

Gekooid katertje
MAN is het debuut van Van Eekeren – dat kan niemand zijn ontgaan. Al maanden voor publicatie ontvingen wij, net als allerlei andere mediaredacties, e-mailberichten over de MAN die in aantocht was. En via zijn blog hield Van Eekeren geïnteresseerden gedetailleerd op de hoogte over de vorderingen. Bijzonder is verder dat de journalist zijn boek zelf heeft uitgegeven via een aandelenconstructie. Vrienden en bekenden kregen de gelegenheid een aandeel te kopen in het project, bij winst betaalt de commanditaire vennootschap de aandeelhouder weer uit. Of dit boekenbedrijf nog een boek laat verschijnen, is nog niet bekend. Van Eekeren, laatst op bezoek bij de redactie van IkVader, popelt wel van de plannen. Misschien dat hij in zijn volgende werk de leeuw in de man harder kan laten brullen? In MAN klinkt de man toch teveel als een gekooid katertje.

Vorige De erfenisdonor: het tragische gevecht om het vermogen van Willem Wijma
Volgende Sneak preview: nieuwe gezinsauto's op de AutoRAI

Ook interessant

Qua vaderverlof, alle lof voor GroenLinks. De partij blijft er op gericht ons te verlossen van die miezerige twee dagen kraamverlof die ons nu ten deel valt. Hiermee zijn Nederlandse vaders houders van het Europese laagterecord. In juni vorig jaar deed GL-kamerlid Ineke van Gent al een poging het verlof te verlengen naar tien werkdagen. …