Buggybeleid GVB wekt woede Amsterdamse ouders


buggybeleid gvb amsterdamHet zal je maar gebeuren: terwijl jij netjes met je kinderwagen plaatsneemt in een Amsterdamse tram komt er een conducteur op je aflopen. ‘Meneer, u moet de tram uit.’ Waarom? Je hebt een kinderwagen bij je! Deze situatie kan het gevolg zijn van een curieuze beleidswijziging bij het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB. Tot verbijstering van veel ouders, mag er vanaf 1 januari mag er in Amsterdam maar één kinderwagen mee in een tram. De nieuwe maatregel is niet alleen kindonvriendelijk, maar blijkt zelfs gevaarlijk te zijn. ‘Gezinnen met jonge kinderen zijn hier gewoon niet meer welkom.’

Sta-in-de-weg
Kinderwagens zijn volgens het GVB: onveilig, kwetsbaar en een sta-in-de-weg. Daarom begon de organisatie het nieuwe jaar met een nieuw, uiterst streng beleid: voortaan mag er in elke tram nog maar een uitgeklapte kinderwagen worden vervoerd. ‘In een drukke tram is een kind erg kwetsbaar, een noodstop kan ernstige gevolgen hebben,’ stelt Hans van den Berg, woordvoerder van GVB. ‘Maar we doen het ook voor de reizigers die struikelen over uitgeklapte kinderwagens. Daar hebben we nogal wat klachten over ontvangen, vandaar. Het is niet zo dat we maar eens uit regeldrift zomaar wat zijn gaan verzinnen.’ De GVB wil dat ouders hun ‘gevaarlijke’ buggy’s inklappen en de baby’s op schoot nemen.

Gevaarlijk
Maar volgens veiligheidsdeskundigen zijn niet de kinderwagens gevaarlijk, maar de nieuwe plannen van GVB zelf! Consument en Veiligheid roept ouders op om geen gehoor te geven aan de nieuwe buggyregels. ‘Wij raden ouders af om hun kinderen op schoot te nemen. Als de tram plotseling remt of botst, kan een kind klem komen te zitten of op de grond vallen,’ stelt Kees Meijer, woordvoerder van Consument en Veiligheid. ‘Dat had GVB zelf ook kunnen weten, als ze ons onderzoek naar de oorzaken van ongevallen hadden bekeken.’ Volgens Meijer moeten ouders nu zelf hun verantwoordelijkheid nemen en voortaan met hun baby gaan staan in de tram. ‘Staan is veiliger dan met een baby op schoot gaan zitten. Of ze moeten een andere manier zoeken om hun kind te vervoeren,’ vindt hij. In een reactie zegt het GVB zegt het onderzoek van Consument en Veiligheid ‘niet te kennen.’

Niet welkom
Ondertussen stromen de boze reacties van ouders binnen bij het GVB. Een dag na de invoering van het ‘veilige’ buggybeleid werd een Amsterdamse moeder met haar drie kinderen de tram uitgezet. ‘Daarna hebben wij in de stromende regen op verschillende trams gewacht, maar elke tram had al een kinderwagen aan boord,’ schrijft de vrouw op haar weblog. ‘Gezinnen met jonge kinderen zijn hier gewoon niet meer welkom.’

Blijvend letsel
Toch houdt GVB-woordvoerder Hans van den Berg vol dat het nieuwe beleid allerminst kind- of ouderonvriendelijk is: ‘Het is pas kindonvriendelijk om een kind in een tram in een buggy te zetten!’ stelt hij. ‘Bij een noodstop valt dan iedereen over de kinderwagen heen en loopt je baby een blijvend letsel op! Of dat wel eens gebeurd is? Ehm nee, eigenlijk niet, ik schets ook maar een situatie.’

Theorietje
Tja. Als we het goed begrijpen, probeert het GVB op basis van ‘klachten’ én een niet door onderzoek ondersteund theorietje over gevaarlijke situaties om kinderwagens uit de tram te verbannen. De Wet Personenvervoer uit het Burgelijk Wetboek geeft het GVB inderdaad de mogelijkheid om dit soort regels in te voeren. Het GVB heeft de wet vertaald in haar Algemene Vervoersvoorwaarden waarbij kinderwagens onder de noemer ‘bagage’ vallen. Voor het gemak wordt maar even voorbij gegaan aan het feit dat aan die kinderwagen ook nog een ouder vastzit.

Aan de tand voelen
Deze kronkelredenering is bij leden van de Amsterdamse gemeenteraad niet in goede aarde gevallen: zowel GroenLinks als de PvdA hebben hun twijfels bij de beleidswijziging van het GVB. Wethouder Carolien Gehrels beloofde beide partijen om het GVB eens stevig aan de tand te gaan voelen over de nieuwe buggyregels. En dat is maar goed ook: met al te robuust optredende conducteurs krijgen we straks dit soort toestanden in de Amsterdamse trams…

Vorige Babyplanners bieden gestresste ouders helpende hand
Volgende Vaders die twijfelen aan vaderschap zijn minder betrokken

Ook interessant

Ik heb er lang over getwijfeld. Tooske is per slot het prototype van die olijke girl next door, de ideale schoondochter. Altijd een rij witte tanden & een intelligente kwinkslag paraat. Een toch is Tooske, nu ook wat mij betreft, definitief van naam veranderd: Dooske, it shall be.

29
Share

De jacht op de Vinex-vader verloopt moeizaam. Opvoedbladen krijgen de man nauwelijks aan het lezen. Wie de opvoedingsboeken van 1945 tot heden bekijkt, ziet dat pas in de jaren jaren negentig vaders een rol krijgen in de opvoeding. Ook bij de tijdschriften duurde het even, maar anno 2004 zie je steeds vaker de vader opduiken en hij mag ook meepraten over zwangerschap.

61
Share

647918793_cc972dc2a2_mOren
Ze bloost als het cadeaupapier van het pakje trekt. Het oog van een lens en twee handgrepen, die als oren aan het cameragezicht vast zitten, staren haar aan. Even later grijpt ze met gemak de twee handgrepen beet en tuurt door het oculair. Draait de camera naar zich toe en wijst op de lensopening: ‘Wat is dit? Een oog?’

23
Share

Jochies van acht die het woord ’neuk’ Googlen en dan een bak glibberige plaatjes te zien krijgen? Net niet op tijd weggezapt voor een ranzige tv-commercial? Like it or not: je kind wordt al van jongsaf omringd door seksueel getinte beelden uit de media. E-Quality, kenniscentrum op het terrein van emancipatie en gezinnen, wil graag …

435
Share

Nog niet zo lang geleden waren ze het exclusieve eigendom van het leger maar inmiddels zijn drones uitgegroeid tot het favoriete speeltje van zonen én vaders. Waar moet je op letten als je er een aanschaft? Omdat zoon IJsbrand (9) aan zijn hoofd bleef zeuren, ging Henk Hanssen op onderzoek uit.

393
Share

453713426_e61c91664f_mAfgelopen vrijdag publiceerde Henk Hanssen, hoofdredacteur van IkVader, op de opiniepagina van Trouw een stuk waarin hij bedrijven oproept hun organisaties ‘vadervriendelijker’ in te richten, naar het voorbeeld van sommige Amerikaanse bedrijven. 

38
Share