Buggybeleid GVB wekt woede Amsterdamse ouders


buggybeleid gvb amsterdamHet zal je maar gebeuren: terwijl jij netjes met je kinderwagen plaatsneemt in een Amsterdamse tram komt er een conducteur op je aflopen. ‘Meneer, u moet de tram uit.’ Waarom? Je hebt een kinderwagen bij je! Deze situatie kan het gevolg zijn van een curieuze beleidswijziging bij het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB. Tot verbijstering van veel ouders, mag er vanaf 1 januari mag er in Amsterdam maar één kinderwagen mee in een tram. De nieuwe maatregel is niet alleen kindonvriendelijk, maar blijkt zelfs gevaarlijk te zijn. ‘Gezinnen met jonge kinderen zijn hier gewoon niet meer welkom.’

Sta-in-de-weg
Kinderwagens zijn volgens het GVB: onveilig, kwetsbaar en een sta-in-de-weg. Daarom begon de organisatie het nieuwe jaar met een nieuw, uiterst streng beleid: voortaan mag er in elke tram nog maar een uitgeklapte kinderwagen worden vervoerd. ‘In een drukke tram is een kind erg kwetsbaar, een noodstop kan ernstige gevolgen hebben,’ stelt Hans van den Berg, woordvoerder van GVB. ‘Maar we doen het ook voor de reizigers die struikelen over uitgeklapte kinderwagens. Daar hebben we nogal wat klachten over ontvangen, vandaar. Het is niet zo dat we maar eens uit regeldrift zomaar wat zijn gaan verzinnen.’ De GVB wil dat ouders hun ‘gevaarlijke’ buggy’s inklappen en de baby’s op schoot nemen.

Gevaarlijk
Maar volgens veiligheidsdeskundigen zijn niet de kinderwagens gevaarlijk, maar de nieuwe plannen van GVB zelf! Consument en Veiligheid roept ouders op om geen gehoor te geven aan de nieuwe buggyregels. ‘Wij raden ouders af om hun kinderen op schoot te nemen. Als de tram plotseling remt of botst, kan een kind klem komen te zitten of op de grond vallen,’ stelt Kees Meijer, woordvoerder van Consument en Veiligheid. ‘Dat had GVB zelf ook kunnen weten, als ze ons onderzoek naar de oorzaken van ongevallen hadden bekeken.’ Volgens Meijer moeten ouders nu zelf hun verantwoordelijkheid nemen en voortaan met hun baby gaan staan in de tram. ‘Staan is veiliger dan met een baby op schoot gaan zitten. Of ze moeten een andere manier zoeken om hun kind te vervoeren,’ vindt hij. In een reactie zegt het GVB zegt het onderzoek van Consument en Veiligheid ‘niet te kennen.’

Niet welkom
Ondertussen stromen de boze reacties van ouders binnen bij het GVB. Een dag na de invoering van het ‘veilige’ buggybeleid werd een Amsterdamse moeder met haar drie kinderen de tram uitgezet. ‘Daarna hebben wij in de stromende regen op verschillende trams gewacht, maar elke tram had al een kinderwagen aan boord,’ schrijft de vrouw op haar weblog. ‘Gezinnen met jonge kinderen zijn hier gewoon niet meer welkom.’

Blijvend letsel
Toch houdt GVB-woordvoerder Hans van den Berg vol dat het nieuwe beleid allerminst kind- of ouderonvriendelijk is: ‘Het is pas kindonvriendelijk om een kind in een tram in een buggy te zetten!’ stelt hij. ‘Bij een noodstop valt dan iedereen over de kinderwagen heen en loopt je baby een blijvend letsel op! Of dat wel eens gebeurd is? Ehm nee, eigenlijk niet, ik schets ook maar een situatie.’

Theorietje
Tja. Als we het goed begrijpen, probeert het GVB op basis van ‘klachten’ én een niet door onderzoek ondersteund theorietje over gevaarlijke situaties om kinderwagens uit de tram te verbannen. De Wet Personenvervoer uit het Burgelijk Wetboek geeft het GVB inderdaad de mogelijkheid om dit soort regels in te voeren. Het GVB heeft de wet vertaald in haar Algemene Vervoersvoorwaarden waarbij kinderwagens onder de noemer ‘bagage’ vallen. Voor het gemak wordt maar even voorbij gegaan aan het feit dat aan die kinderwagen ook nog een ouder vastzit.

Aan de tand voelen
Deze kronkelredenering is bij leden van de Amsterdamse gemeenteraad niet in goede aarde gevallen: zowel GroenLinks als de PvdA hebben hun twijfels bij de beleidswijziging van het GVB. Wethouder Carolien Gehrels beloofde beide partijen om het GVB eens stevig aan de tand te gaan voelen over de nieuwe buggyregels. En dat is maar goed ook: met al te robuust optredende conducteurs krijgen we straks dit soort toestanden in de Amsterdamse trams…

Vorige Babyplanners bieden gestresste ouders helpende hand
Volgende Vaders die twijfelen aan vaderschap zijn minder betrokken

Ook interessant

‘Zeg Voorbeeldman, ik hoop dat je óók het goede voorbeeld geeft nu de ober met de rekening onderweg is,’ grijnst vriend Paul. ‘Ja,’ zegt vriend Fabian. ‘Wij zijn nog niet zo geëmancipeerd dat we erop staan om ons eigen eten te betalen. Dus ga je gang.’ Afgelopen vrijdagavond. Nadat ik aan het slot van het …

27
Share

Dat een echtscheiding in veel gevallen leidt tot een verstoord contact tussen vader en kind was al bekend. Veel kinderen komen na een echtscheiding terecht bij de moeder. En het contact met de vader is dan vaak beperkt tot 1 weekend per 14 dagen. Of erger: er is helemaal geen contact.

148
Share

Hebben gescheiden vaders behoefte aan ondersteuning bij de opvoeding van hun kinderen? Die vraag staat centraal in een onderzoek dat de universiteit van Amsterdam gaat uitvoeren, in opdracht van de Opvoedpoli.

6
Share

Oké, het is geen gezinsáuto, maar dit vehikel van Vespa moet de gemiddelde vader toch kietelen. Met zijn allen op de scooter, wie bedenkt dat? Het antwoord is: Vespa in Zuid-Afrika. Het bedrijf bedacht deze ‘Four Seater Stretch Scooter’ helaas alleen als marketing tool. Maar volgens het enthousiaste Vespa is het een ‘gezinsauto op twee …

243
Share

Is jouw kind ook al aan de pillen omdat het te druk of juist te dromerig zou zijn? Of adviseert de school of de kinderpsycholoog om je kind medicijnen te geven? Denk twee keer na voor je er aan begint. En bekijk in elk geval deze onthullende documentaire die Zembla maakte over de ADHD-hype. Wat …

22
Share

Mannen met whisky drinkende en/of friet etende vrouwen opgelet! Mocht het onverhoopt niet lukken zelfstandig een eerste, tweede, derde of vierde kind te verwekken en willen jullie het via IVF proberen, dan loop je de kans dat de arts zegt: ‘Ho! Uw vrouw drinkt whisky? Uw vrouw beweegt te weinig? Dan kunnen wij u niet helpen.’ Geloof het of niet: deze redenering wordt vandaag uitgedragen door Nick Macklon, hoofd van de afdeling Obstetrie en Gynaecologie van het Utrechts Universitair Medisch Centrum, tijdens zijn inaugurele rede.

13
Share