Buggybeleid GVB wekt woede Amsterdamse ouders


buggybeleid gvb amsterdamHet zal je maar gebeuren: terwijl jij netjes met je kinderwagen plaatsneemt in een Amsterdamse tram komt er een conducteur op je aflopen. ‘Meneer, u moet de tram uit.’ Waarom? Je hebt een kinderwagen bij je! Deze situatie kan het gevolg zijn van een curieuze beleidswijziging bij het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB. Tot verbijstering van veel ouders, mag er vanaf 1 januari mag er in Amsterdam maar één kinderwagen mee in een tram. De nieuwe maatregel is niet alleen kindonvriendelijk, maar blijkt zelfs gevaarlijk te zijn. ‘Gezinnen met jonge kinderen zijn hier gewoon niet meer welkom.’

Sta-in-de-weg
Kinderwagens zijn volgens het GVB: onveilig, kwetsbaar en een sta-in-de-weg. Daarom begon de organisatie het nieuwe jaar met een nieuw, uiterst streng beleid: voortaan mag er in elke tram nog maar een uitgeklapte kinderwagen worden vervoerd. ‘In een drukke tram is een kind erg kwetsbaar, een noodstop kan ernstige gevolgen hebben,’ stelt Hans van den Berg, woordvoerder van GVB. ‘Maar we doen het ook voor de reizigers die struikelen over uitgeklapte kinderwagens. Daar hebben we nogal wat klachten over ontvangen, vandaar. Het is niet zo dat we maar eens uit regeldrift zomaar wat zijn gaan verzinnen.’ De GVB wil dat ouders hun ‘gevaarlijke’ buggy’s inklappen en de baby’s op schoot nemen.

Gevaarlijk
Maar volgens veiligheidsdeskundigen zijn niet de kinderwagens gevaarlijk, maar de nieuwe plannen van GVB zelf! Consument en Veiligheid roept ouders op om geen gehoor te geven aan de nieuwe buggyregels. ‘Wij raden ouders af om hun kinderen op schoot te nemen. Als de tram plotseling remt of botst, kan een kind klem komen te zitten of op de grond vallen,’ stelt Kees Meijer, woordvoerder van Consument en Veiligheid. ‘Dat had GVB zelf ook kunnen weten, als ze ons onderzoek naar de oorzaken van ongevallen hadden bekeken.’ Volgens Meijer moeten ouders nu zelf hun verantwoordelijkheid nemen en voortaan met hun baby gaan staan in de tram. ‘Staan is veiliger dan met een baby op schoot gaan zitten. Of ze moeten een andere manier zoeken om hun kind te vervoeren,’ vindt hij. In een reactie zegt het GVB zegt het onderzoek van Consument en Veiligheid ‘niet te kennen.’

Niet welkom
Ondertussen stromen de boze reacties van ouders binnen bij het GVB. Een dag na de invoering van het ‘veilige’ buggybeleid werd een Amsterdamse moeder met haar drie kinderen de tram uitgezet. ‘Daarna hebben wij in de stromende regen op verschillende trams gewacht, maar elke tram had al een kinderwagen aan boord,’ schrijft de vrouw op haar weblog. ‘Gezinnen met jonge kinderen zijn hier gewoon niet meer welkom.’

Blijvend letsel
Toch houdt GVB-woordvoerder Hans van den Berg vol dat het nieuwe beleid allerminst kind- of ouderonvriendelijk is: ‘Het is pas kindonvriendelijk om een kind in een tram in een buggy te zetten!’ stelt hij. ‘Bij een noodstop valt dan iedereen over de kinderwagen heen en loopt je baby een blijvend letsel op! Of dat wel eens gebeurd is? Ehm nee, eigenlijk niet, ik schets ook maar een situatie.’

Theorietje
Tja. Als we het goed begrijpen, probeert het GVB op basis van ‘klachten’ én een niet door onderzoek ondersteund theorietje over gevaarlijke situaties om kinderwagens uit de tram te verbannen. De Wet Personenvervoer uit het Burgelijk Wetboek geeft het GVB inderdaad de mogelijkheid om dit soort regels in te voeren. Het GVB heeft de wet vertaald in haar Algemene Vervoersvoorwaarden waarbij kinderwagens onder de noemer ‘bagage’ vallen. Voor het gemak wordt maar even voorbij gegaan aan het feit dat aan die kinderwagen ook nog een ouder vastzit.

Aan de tand voelen
Deze kronkelredenering is bij leden van de Amsterdamse gemeenteraad niet in goede aarde gevallen: zowel GroenLinks als de PvdA hebben hun twijfels bij de beleidswijziging van het GVB. Wethouder Carolien Gehrels beloofde beide partijen om het GVB eens stevig aan de tand te gaan voelen over de nieuwe buggyregels. En dat is maar goed ook: met al te robuust optredende conducteurs krijgen we straks dit soort toestanden in de Amsterdamse trams…

Vorige Babyplanners bieden gestresste ouders helpende hand
Volgende Vaders die twijfelen aan vaderschap zijn minder betrokken

Ook interessant

490987600_7f4b36f12dDe kwestie rond de erfenis van de Nederlandse emigrant Willem Wijma blijft de gemoederen bezig houden. Wijma’s dochter, de Groningse Janna de Jager (52), verloor  het proces dat ze voerde tegen de drie Australische ‘donorkinderen’ van haar vader. Nu moet ze ook opdraaien voor de proceskosten. IkVader’s Andreas Kouwenhoven tekende exclusief haar bewogen verhaal op. ‘Als ik voor die spiegel ga staan, kan ík mijzelf aankijken en zeggen: jij hebt geen woord gelogen.’

215
Share

Goed, het duurt nog een tijdje voordat ie in de bios of op de buis te zien is, maar graag toch al uw aandacht voor een bijzonder filmproject. Het aardige van de rolprent Evolution of Dad is namelijk dat je de totstandkoming van de film van dichtbij kunt volgen via het blog van filmmaker Dana …

17
Share

Natuurlijk is het van grootste belang dat je kind lekker ontspannen in de kinderwagen zit of ligt. Maar, is de kinderwagen voor jou ook gemakkelijk te hanteren? Ontwerpers van kinderwagens zoeken naar de optimale balans tussen comfort voor kind én ouder. De Nederlandse fabrikant Joolz geeft ergonomie zelfs een centrale plaats in hun designfilosofie. ‘Dutch …

510
Share

Je moet er als vader natuurlijk niet aan denken: je huwelijk loopt op de klippen. De kinderen in Nederland gaan na een scheiding meestal nog steeds naar de vrouw. De vraag is dan: Hoevaak zul je dochter- of zoonlief nog zien? Daar hebben de Belgen nu misschien wel een oplossing voor. In ons buurland maken papa’s nu meer kans op een gedeelde opvoeding van het kind.

31
Share

Helaas, de dooi zet in. Maar even regeerde de hand van Anton Pieck over het Hollandse landschap. Meer dan een miljoen Nederlanders bonden de schaatsen onder. Met talloze vader- en familietaferelen tot gevolg…

18
Share

 
door Henk Hanssen
Een hotelkamer in China. Opeens wordt er op de deur geklopt. En even later loopt je vrouw naar binnen met een baby op haar arm. Een kind dat jij de rest van je leven mag opvoeden. Voor de meeste mannen begint het vaderschap op de verloskamer van het ziekenhuis, maar voor mijn vriend Rogier van Bakel begon het avontuur in een Chinees hotel. Na alle paperasssen en de geldzaken te hebben afgehandeld, reisde hij met zijn vrouw en hun eerste, eveneens geadopteerde dochter Jialan, naar het Verre Oosten voor een ‘special delivery.’ Rogier, die al jaren in de VS woont, maakte bijgaand filmpje van zijn avontuur. En, hij schreef en zong een lied over zijn gevoelens, het nummer begeleidt de laatste beelden.   

26
Share