Navigate / search

Check, dubbel check Checklist Webwinkel

checklist webwinkel logo

Even een bericht tussendoor voor de e-ondernemers onder u, een tip in geval u deze maand de Webwinkel Vakdagen gaat bezoeken. Let op wanneer de vriendelijke hostess van het periodiek Checklist Webwinkel aan uw mouw trekt. Doe de dubbel check want voor u het weet zit u járen aan dit blad vast terwijl u toch slechts een kennismakingsabonnement hebt genomen. Hoe dat kan?

Webwinkel Vakdagen
Zoals trouwe bezoekers vast al is opgevallen, beschikt IkVader.nl ook over een IkVaderShop alwaar je onvervalste dadgets kunt vinden. Gewapend met de ambitie deze shop uit te rusten met de nieuwste e-commerce opties, bezocht ik in januari 2013 dé beurs op dit gebied, de Webwinkel Vakdagen te Utrecht. Terwijl mijn kinderen zich verlustigden aan de rijkelijk gevulde snoeppotten die menig exposant als lokkertje op de balie had neergezet, liet ik mij door een kordate dame een ‘themadossier’ in de hand drukken, een stapeltje papier dat me in een paar oogopslagen op de hoogte zou brengen de actuele ontwikkelingen rond het webwinkelierschap. Afzender: Checklist Webwinkel, een uitgave van de Rotterdamse firma Publicount bv.

checklist-webwinkel-aanbieding-600x825
Het kennismakingsaanbod van Checklist Webwinkel (klik om te vergroten). Wie hierin leest dat ik mij tot een jaarabonnement verplicht, kan een fijne fles Bowmore Islay single malt Devil’s Cask tegemoet zien.

Prettig gesprek
Een paar weken later viel er een exemplaar in de bus vergezeld van een aanbieding. ‘Na ons prettige gesprek op de Webwinkel Vakdagen,’ bood uitgever Marnix Hoogerwerf een gratis nummer aan. Hoogerwerf prees zijn ‘volledig zelfstandige’ en ‘onafhankelijke’ blad en onder het kopje ‘Kennismaken voor slechts € 5’ sloot hij af met de woorden:‘Wilt u Checklist Webwinkel blijven ontvangen? Voor slechts € 5 excl. BTW ontvangt u 3 maanden lang de ene week het vakblad en de andere week het laatste nieuws per e-mail.’

Fideel aanbod
Voorwaar, een fideel aanbod dat ik niet kon weigeren. Via de bijsloten acceptgiro maakte ik € 5,30 over en drie maanden lang leefde ik in de veronderstelling dat ik een doorgewinterde e-ondernemer was. Overstappen op IBAN, fulfilment optimaliseren, likes genereren op Facebook, cross- en upselling strategieën – ik was in elk geval van alles op de hoogte. En, tot mijn verbazing, blééf de firma Publicount me van alles op de hoogte stellen, ook na het verstrijken van het kennismakingsabonnement. Op een dag viel er een factuur in de bus: of ik een kleine € 70 wilde betalen voor mijn jaarabonnement.

Kennismakingsabonnement
Ik scheef Publicount een briefje met de boodschap dat ik hun medium hogelijk waardeerde maar dat ik mij slechts had ingeschreven voor een kennismakingsabonnement van drie maanden. Een paar dagen later kreeg ik antwoord van ene Robert Flinkenflügel. Hij bevestigde dat ik gebruik had gemaakt van het aanbod tot een ‘(proef)abonnement’ maar, een paar zinnen verder bleek dat hij het woord ‘proef’ niet zomaar tussen haakjes had geplaatst: ‘Het betreft hier een abonnement tot schriftelijke wederopzegging, met een opzegtermijn van twee maanden voor vervaldatum. Uw abonnement (…) stopt per 1 september 2014.’

Malicieuze haakjes
Robert Flinkenflügel verwees naar de algemene voorwaarden. Ook hier vond ik de malicieuze haakjes terug. Ik las: ‘De (proef)abonnementen zijn zakelijk en kunnen ieder moment ingaan, doch slechts worden beëindigd indien uiterlijk twee maanden voor het einde van de abonnementsperiode is opgezegd. Zonder of bij niet-tijdige opzegging wordt het abonnement automatisch met een periode van een jaar verlengd.’ Met andere woorden: ik had mij door het ‘prettige gesprek’ in de luren laten leggen: Flinkevleugel wilde me wijs maken dat ik door op proefabonnement in te gaan aan een jaarabonnement vastzat. Hoogste tijd weer in de pen te klauteren.’Bekijkt u de aanbieding die u mij in februari stuurde nog eens goed,’ schreef ik meneer Flinkenflügel  ‘Onder de kop ‘Kennismaken voor slechts € 5’ staat klip en klaar: “Voor slechts € 5 excl. BTW ontvangt u 3 maanden lang de ene week het vakblad per post en de andere week het laatste nieuws per e-mail.” Op dit aanbod ben ik ingegaan door het overmaken van het bedrag uit de bijgesloten acceptgiro. Met deze betaling voor een kennismaking heb ik uw algemene voorwaarden niet geaccepteerd en derhalve is er geen sprake van automatische verlenging tot opzegging.’

Transparante transactievoorwaarden
Ik voegde eraan toe: ‘Het verbaast mij dat de uitgever van een medium dat haar lezers met klem wijst op het belang van transparante transactievoorwaarden, zijn eigen voorwaarden zo listig interpreteert en zelfs over de euvele moed beschikt het te doen voorkomen dat een abonnee die zich voor een kwartaal durend kennismakingsabonnement inschrijft zich tot wederopzegging aan uw blad heeft verbonden. Foei, u bedot de boel, meneer Finkenflügel! Ik verwacht dat u mij per omgaande een excuusbriefje schrijft en daarin tevens bevestigt dat het onze overeenkomst een kennismakingsabonnement betrof dat na drie maanden is beëindigd.’

Bluf
Overbodig te melden dat Herr Flaschenträcker, sorry, meneer Finkenflügel volhardt in zijn onhoudbare standpunt. Aandoenlijk en merkwaardig, met hun initiële aanbieding in de hand zal elke rechter zijn argumentatie wegwuiven – jurisprudentie te over. Het is onverdunde bluf die uit de schrijfsels van Publicount spreekt. Het is maar dat u weet, als u straks argeloos over de Webwinkel Vakdagen struint. Wordt vervolgd.