Ga op Vaderdag naar het Maritiem museum in Rotterdam


maritiem museumOp Vaderdag zondag 17 juni tussen 11.00 en 17.00 uur vindt in het Maritiem Museum Rotterdam het openingsfeest plaats van de volledig vernieuwde kinder-doe-tentoonstelling ‘Professor Plons’. Kinderen van 4 tot 10 jaar gaan op avontuur in de spiksplinternieuwe haven van Professor Plons en maken spelenderwijs kennis met de maritieme wereld.

Wat is er nieuw?
De tentoonstelling is sinds de start, 20 jaar geleden, al door 1,5 miljoen kinderen bezocht. Wat is er nieuw? Het succesvolle doe-concept, met veel aandacht voor de fantasie van kinderen, is gebleven in de nieuwe expositie. Nieuw is dat de kinderen Professor Plons veel beter leren kennen. Ze ontdekken hoe hij woont, waar hij slaapt, wat hij graag doet en wie zijn vrienden zijn. Kinderen kunnen spelen op het nieuwe futuristische onderzoekschip van de professor, de houten vissersboot van Kapitein Kurk, de zeilboot van Sai-Ling, de hondenhokboot van reddingshond Dobber en de onderzeeër van Scheurbuik. Ook nieuw is de verzameling van Professor Plons die bestaat uit rariteiten uit de hele wereld met échte objecten uit de eeuwenoude collectie van het Maritiem Museum: voor kinderen een eerste kennismaking met het fenomeen museum. Tot slot is de vormgeving van de tentoonstelling over een andere boeg gegooid. Het nieuwe ontwerp is een spannende en vrolijke mix tussen strip en werkelijkheid.

Wat ontdekken kinderen spelenderwijs?
Professor Plons en zijn vrienden zijn net terug van een grote reis en staan op het punt om weer te vertrekken voor een nieuw avontuur als de kinderen ze ontmoeten in hun thuishaven in het Maritiem Museum Rotterdam. Er moet nog van alles gebeuren en de kinderen kunnen daar goed bij helpen: vissen sorteren, schepen laden en lossen, de reisbestemming bepalen en er breekt nog brand uit ook. Spelenderwijs leren ze alles over verschillende scheepstypen, werk in de haven, navigeren en hoe producten, zoals hun eigen speelgoed, per schip vanuit de hele wereld naar Nederland worden vervoerd. Tussen de klusjes door ontdekken de kinderen welke avonturen de professor en zijn vrienden tijdens hun wereldreizen beleven.

Openingsfeest 17 juni
Op Vaderdag zondag 17 juni is het groot feest in de nieuwe haven van Professor Plons en zijn vrienden. Kinderen kunnen komen spelen in de nieuwe tentoonstelling of deelnemen aan de extra activiteiten: acteur Joris Lutz leest voor uit de avonturen die de professor onderweg beleefd heeft, er is een reuzeknikkerbaan, kinderen kunnen koken met Kapitein Kurk, knutselen voor vaderdag of meedoen aan de zwemvliezenrace. Iedereen is welkom tussen 11.00 en 17.00 uur.

Sterkste museummerk van Rotterdam
Het Maritiem Museum Rotterdam wil een breed publiek bewust maken van de invloed van de maritieme wereld op het dagelijks leven. Voor de jongste doelgroep wordt deze ambitie al sinds 1991 gerealiseerd met verschillende edities van de tentoonstelling ‘Professor Plons’. Mede dankzij ‘Professor Plons’ heeft het Maritiem Museum zich ontwikkeld tot het sterkste museummerk van Rotterdam met een naamsbekendheid van 89% (Cultuursector Merkenonderzoek, Hendrik Beerda Brand Consultancy i.o.v. Rotterdam Festivals). In de afgelopen 20 jaar hebben 1,5 miljoen kinderen de tentoonstelling Professor Plons bezocht. Het Maritiem Museum Rotterdam bedankt de Stichting VSBfonds, SNS REAAL Fonds, Prins Bernard Cultuurfonds, Van Leeuwen Van Lignac Stichting, Mondriaan Fonds, Stichting Verzameling van Wijngaarden-Boot, Stichting Swart-van Essen, Stichting ANWB Fonds en Stichting Job Dura Fonds voor hun financiële bijdrage aan de kinderexpositie Professor Plons.

Vorige Kom naar het Vadersymposium in Amsterdam
Volgende Enquête: wat is het belang van vaderschap in jouw leven?

Ook interessant

Men neme… een camera, een krant en een goedlachs zoontje. Scheur de krant in stukken en geef de knipsels aan je kind. Neem het tafereel op en upload het filmpje naar YouTube. Als je kind écht weet wat lachen is, scoor je voor je het weet meer dan tien miljoen views. Althans, dat overkwam de negen maanden oude Ethan die afgelopen week een YouTube Award won in de categorie ‘Most Adorable Video.’ De filmende vader verdiende ook nog een paar centen met zijn videogenieke zoon. 

 

Share

Je kinderen zien opgroeien is een fantastische belevenis. Van het eerste stapje tot de eerste rekensom, van papa zeggen tot zwemdiploma C. Je investeert tijd, aandacht en geld en als beloning mag je vanaf de eerste rij toeschouwen hoe een mens zich ontwikkelt. Fascinerend, maar heeft het ook zin? Menig spreekwoord suggereert van wel. Appels vallen niet ver van de boom en aartjes lijken op vaartjes. Is dat écht zo?

Share
regels niet huilen

Het huilbaby-mysterie is weer iets dichterbij een oplossing. De definitie: een huilbaby is een krijsend mormel dat tenminste drie dagen per week tenminste drie uur per dag huilt en dat tenminste drie week achter elkaar… De wieg, de kinderkamer, verkeersgeruis – alles en iedereen krijgt de schuld van het gejank. Maar, volgens een nieuw onderzoek ligt één van de oorzaken al in de zwangerschapsfase. Want wat blijkt? Zwangere vrouwen met veel stress krijgen vaker huilbaby’s.

Share
logo brando beats

De meest kritische klant van een klussende vader is een puber. Waar je bij andere gezinsleden al gauw een duimpje scoort met die opgehangen lamp en dat strak gelegde laminaatvloertje, perst je puber er na al jouw arbeid op zijn best een flauw glimlachje uit. Tot ik custtomshapes ontdekte, posters in allerlei soorten en maten …

Share

Je echte vader vinden en daar ook nog eens een berg geld mee verdienen? Ja, dat kan. Hoe? Dat laat Veronica vanavond zien als het Amerikaanse programma Who’s Your Daddy? op de Nederlandse buis debuteert. Het format is een commerciële combinatie tussen het aloude Wie van de Drie en Spoorloos. In ‘Who’s Your Daddy?’ moet een vrouw raden wie haar echte biologische vader is. Puike reality-tv of een nieuw hoogtepunt in de reeks tv-dieptepunten?

 

Share

Jochies van acht die het woord ’neuk’ Googlen en dan een bak glibberige plaatjes te zien krijgen? Net niet op tijd weggezapt voor een ranzige tv-commercial? Like it or not: je kind wordt al van jongsaf omringd door seksueel getinte beelden uit de media. E-Quality, kenniscentrum op het terrein van emancipatie en gezinnen, wil graag …

Share