Autofabrikanten in de fout met inhoud bagageruimte


test_opelantara3Opmerkelijk artikel in de Autoweek van deze week (nr 3). Een test van het blad wijst uit dat van de twintig geteste auto’s geen enkele van de bagageruimtes overeenkomt met de metingen van de fabrikant. In veel gevallen zijn de kofferbakken veel kleiner dan wordt opgegeven.

Meetmethode
Autoweek deed de test samen met het Duitse blad Autobild en nam bij de test dezelfde meetmethode (die van de VDA)ter hand als de auto-industrie zelf. De uitkomsten zijn tamelijk schokkend. Voorbeeld: de Audi Q7, die giga SUV, heeft maar liefst 234 liter minder bagageruimte dan Audi wil doen geloven. Wie een Volkswagen Touran op het oog had omdat de dealer zei dat hij wel 695 liter aan bagageplek had, kan met het Autoweek-artikel terug naar de beste man: daadwerkelijk werd slechts 561 liter gemeten. Wie voor bagageruimte kiest kan dus nog altijd beter een Touran dan een Audi Q7 kiezen. Autoweek deed de test samen met het Duitse blad Autobild en nam bij de test dezelfde meetmethode (die van de VDA)ter hand als de auto-industrie zelf. De uitkomsten zijn tamelijk schokkend. Voorbeeld: de Audi Q7, die giga SUV, heeft maar liefst 234 liter minder bagageruimte dan Audi wil doen geloven. Wie een Volkswagen Touran op het oog had omdat de dealer zei dat hij wel 695 liter aan bagageplek had, kan met het Autoweek-artikel terug naar de beste man: daadwerkelijk werd slechts 561 liter gemeten. Wie voor bagageruimte kiest kan dus nog altijd beter een Touran dan een Audi Q7 kiezen.

fordmondeo3Golf evengroot als Passat
Volkswagen heeft sowieso een eigenaardige manier van meten. Zo werd bij de Passat Variant een inhoud van 508 liter gemeten, 95 liter minder dan de fabrieksopgave. De Golf Variant daarentegen zat met 500 liter maar 5 liter naast de fabrieksopgave (505 l). Wel eigenaardig dat een auto die een klasse lager zit vrijwel dezelfde inhoud biedt. De test brengt uiterst eigenaardige dingen aan het licht: had je ooit gedacht dat een Ford Mondeo sedan meer inhoud zou hebben dan een Audi A6 Avant? Daar komt bij dat de Ford slechts 27 liter afwijkt van de fabrieksopgave, en de Audi 95 liter. Bij de compacte auto’s blijkt dat Toyota met de Yaris wel erg creatief heeft gemeten: er kan geen 275 liter mee aan bagage, maar slechts 178 liter. Met de verschuifbare achterbank is trouwens weer veel bagageruimte te winnen.

Positief
Is er ook een positieve afwijking? Ja, die is er. De Ford C-Max bleek bij de meting niet 460 liter bagageruim te hebben, maar 461 liter. ’t Is niet veel, maar Ford heeft in dit geval de boel niet geflest, zoals veel andere autofabrikanten wel veelvuldig doen. Autoweek heeft de test ook aangegrepen om het praktisch gebruiksgemak te meten van verschillende modellen auto’s. Daarbij blijkt dat MPV’s door hun vorm makkelijker te beladen zijn. Grote kinderwagens bijvoorbeeld passen er in veel gevallen in hun geheel in, terwijl bij stationwagons (Passat Variant) en SUV’s (Opel Antara) het voorwiel van de kinderwagen gehaald moest worden.

Autoweek overdrijft niet als het aan het einde van zijn test meldt dat autofabrikanten hier de automobilist domweg bedriegt. “Vooral bij gezinsvriendelijke stationwagons, MPV’s en SUV’s speelt de bagageruimte een belangrijke rol in de aankoopbeslissing. Wie hier overdrijft, misleidt zijn klanten. Meer eerlijkheid en minder verkooppraatjes zijn dan ook gewenst”, zo schrijft het blad.

Vorige Überbitch maakt feestje van scheiding
Volgende Als je zwangere vrouw vreemd gaat...

Ook interessant

Gelukkig zijn er bij de PvdA een paar Kamerleden die hun eigen minister scherp houden. Woensdag voerde minister Plasterk overleg met een Tweede Kamer-commissie over zijn emancipatienota. Dat zijn beleidsvisie zich vrijwel exclusief op vrouwen richt en mannen in hun rol als vader vrijwel negeert, kwam de PvdA-bewindsman op fikse kritiek te staan. Van zijn partijgenote, PvdA-vice-fractievoorzitter Mariëtte Hamer, kreeg hij zelfs een heus Plan voor de Man aangeboden waarin tien concrete maatregelen worden voorgesteld om mannen in staat te stellen meer tijd te besteden aan het vaderschap.

Share

Het griepvirus maakt tot op heden niet meer slachtoffers dan in een normaal najaarsseizoen en toch wordt er dezer dagen aan de keukentafel heftig gedebatteerd over de vraag of je je kinderen wel of niet laat injecteren tegen de Mexicaanse griep. Hoewel gezondheidsminister Ab Klink laatst dreigde om websites te sluiten die hem onwelgevallige info verspreiden over het griepvaccin, …

Share

Je zou denken dat het een kunstje is van die dekselse Italiaanse kloonprofessor maar, voor zover wij weten, heeft Kerry Richardson geen genetische foefjes gebruikt om een wondertje te verrichten. Puur natuur heeft de 27-jarige moeder uit Middlesbrough het gepresteerd een tweeling op de wereld te zetten waarvan de één zwart is en de ander wit. Kaydon en Layton zijn de namen van de knaapjes die inmiddels door het leven gaan als het Mirakel van Middlesbrough.

Share

Het zal je maar gebeuren. Zit je lekker onderuitgezakt in een vliegtuig richting Auckland, stuurt de stewardess je ineens van je plek. Reden: je bent een man. En die mogen niet naast onbekende kinderen zitten. Tenminste, niet bij Air New Zealand en Qantas. Tijd voor een internationale boycot van deze maatschappijen?

Share

Op naar de C1000!
Soms heb je geluk. Zoals wanneer iemand je de sleutels van de nieuwe Fiat 500 in de handen drukt voor een paar daagjes rijden in de Auto van het Jaar 2008. Een gezinsautotest is wat overdreven voor dit boodschappenautootje. Dus reden we er maar mee naar de supermarkt…

Share

Omdat meesters de meest bedreigde diersoort van het basisonderwijs zijn, ging er een tijdje geleden gejuich op toen zich bij de Pabo meer mannelijke studenten aanmeldden. Te vroeg de slingers opgehangen: 63 procent van de gediplomeerde onderwijzers gaat vervolgens niet voor de klas staan, zo blijkt uit een onderzoek van het CBS. Facebook Twitter LinkedIn Print …

Share