Autofabrikanten in de fout met inhoud bagageruimte


test_opelantara3Opmerkelijk artikel in de Autoweek van deze week (nr 3). Een test van het blad wijst uit dat van de twintig geteste auto’s geen enkele van de bagageruimtes overeenkomt met de metingen van de fabrikant. In veel gevallen zijn de kofferbakken veel kleiner dan wordt opgegeven.

Meetmethode
Autoweek deed de test samen met het Duitse blad Autobild en nam bij de test dezelfde meetmethode (die van de VDA)ter hand als de auto-industrie zelf. De uitkomsten zijn tamelijk schokkend. Voorbeeld: de Audi Q7, die giga SUV, heeft maar liefst 234 liter minder bagageruimte dan Audi wil doen geloven. Wie een Volkswagen Touran op het oog had omdat de dealer zei dat hij wel 695 liter aan bagageplek had, kan met het Autoweek-artikel terug naar de beste man: daadwerkelijk werd slechts 561 liter gemeten. Wie voor bagageruimte kiest kan dus nog altijd beter een Touran dan een Audi Q7 kiezen. Autoweek deed de test samen met het Duitse blad Autobild en nam bij de test dezelfde meetmethode (die van de VDA)ter hand als de auto-industrie zelf. De uitkomsten zijn tamelijk schokkend. Voorbeeld: de Audi Q7, die giga SUV, heeft maar liefst 234 liter minder bagageruimte dan Audi wil doen geloven. Wie een Volkswagen Touran op het oog had omdat de dealer zei dat hij wel 695 liter aan bagageplek had, kan met het Autoweek-artikel terug naar de beste man: daadwerkelijk werd slechts 561 liter gemeten. Wie voor bagageruimte kiest kan dus nog altijd beter een Touran dan een Audi Q7 kiezen.

fordmondeo3Golf evengroot als Passat
Volkswagen heeft sowieso een eigenaardige manier van meten. Zo werd bij de Passat Variant een inhoud van 508 liter gemeten, 95 liter minder dan de fabrieksopgave. De Golf Variant daarentegen zat met 500 liter maar 5 liter naast de fabrieksopgave (505 l). Wel eigenaardig dat een auto die een klasse lager zit vrijwel dezelfde inhoud biedt. De test brengt uiterst eigenaardige dingen aan het licht: had je ooit gedacht dat een Ford Mondeo sedan meer inhoud zou hebben dan een Audi A6 Avant? Daar komt bij dat de Ford slechts 27 liter afwijkt van de fabrieksopgave, en de Audi 95 liter. Bij de compacte auto’s blijkt dat Toyota met de Yaris wel erg creatief heeft gemeten: er kan geen 275 liter mee aan bagage, maar slechts 178 liter. Met de verschuifbare achterbank is trouwens weer veel bagageruimte te winnen.

Positief
Is er ook een positieve afwijking? Ja, die is er. De Ford C-Max bleek bij de meting niet 460 liter bagageruim te hebben, maar 461 liter. ’t Is niet veel, maar Ford heeft in dit geval de boel niet geflest, zoals veel andere autofabrikanten wel veelvuldig doen. Autoweek heeft de test ook aangegrepen om het praktisch gebruiksgemak te meten van verschillende modellen auto’s. Daarbij blijkt dat MPV’s door hun vorm makkelijker te beladen zijn. Grote kinderwagens bijvoorbeeld passen er in veel gevallen in hun geheel in, terwijl bij stationwagons (Passat Variant) en SUV’s (Opel Antara) het voorwiel van de kinderwagen gehaald moest worden.

Autoweek overdrijft niet als het aan het einde van zijn test meldt dat autofabrikanten hier de automobilist domweg bedriegt. “Vooral bij gezinsvriendelijke stationwagons, MPV’s en SUV’s speelt de bagageruimte een belangrijke rol in de aankoopbeslissing. Wie hier overdrijft, misleidt zijn klanten. Meer eerlijkheid en minder verkooppraatjes zijn dan ook gewenst”, zo schrijft het blad.

Vorige Überbitch maakt feestje van scheiding
Volgende Als je zwangere vrouw vreemd gaat...

Ook interessant

Wat voor veel kinderen niet meer dan een vreemd feitje uit de geschiedenisboeken is, was voor veel vaders bittere realiteit: het IJzeren Gordijn. ‘Het IJzeren wàt, pap?’ Daarom dus. Dertig jaar na de val van de Muur stap ik in de auto en neem drie kinderen mee naar de (levende) getuigen van de hermetisch gesloten …

Share

Mondial de l’Automobile is een van de grootste autoshows van Europa. De beurs ging vandaag open en IkVader keek rond wat er allemaal voor interessante gezinsauto’s staan. Wij nemen u mee op een virtueel rondje auto’s in Parijs. Maak u op voor veel concept cars, hybrides en een paar geweldig praktische gezinsbakken.

Share

henkhanssenbijsoeterbeeck-325x212
Voor iedereen die bang is dat een sterilisatie een definitief einde maakt aan zijn kinderwens, is er goed nieuws. Laat je zaad voor de ingreep ‘op zijn Taiwanees’ invriezen en een tweede (en derde of vierde) leg blijft mogelijk. Een Taiwanese vader heeft namelijk onlangs bewezen dat je er tot dertien jaar later nog kinderen mee kunt verwekken! Deze Chen liet in 1995 zijn sperma in de vriezer plaatsen omdat hij een teelbalkanker leed. Hij herstelde helemaal van de ziekte maar zijn vermogen om sperma te produceren keerde niet terug. Met behulp van IVF-technieken wist hij zijn vrouw echter toch te bezwangeren met een kerngezonde tweeling als resultaat. Dat zaad een tijd lang goed blijft in de vriezer, was al bekend. Maar, dat de cellen meer dan een decennium kunnen overleven, is Groot Nieuws.

Share

Een virtuele rammelaar? Groei en ontwikkeling van je kind bijhouden? Slaapgeluiden produceren? Of weten waarom je baby huilt? Ontwikkelaars hebben voor allerlei toepassingen een app gecreëerd. Van briljant tot bizar. Wij selecteerden de meest (on)nuttige apps. Ook een goede app gevonden voor iPhone, Blackberry of Android? Reageer en maak de lijst langer!

Share

Ja, beste lezers, as woensdag is het zover. Uw blogger debuteert in het programma Catherine, de talkshow waarin Catherine Keyl haar come-back maakt. Hoofdgast is PvdA-hoofdman Wouter Bos. Catherine zal hem, de andere gasten en ondergetekende de brandende vraag voorleggen: hoe is het voor een Vader Van Vandaag mogelijk om werk & gezin te combineren? Aanleiding voor dit onderwerp is het onderzoek van Trouw waaruit zou blijken dat kinderen hun vader ‘minder belangrijk’ zijn gaan vinden. Uiteraard zal ik met kracht het tegenovergestelde beweren, vanaf 17.35-18.25 uur, woensdag 8 februari op Ned 1.

Share

De Beurs Blues slaan toe, alhier op de redactie. De achterwanden, de camouflagenetten, de tapijttegels – alles staat weer in de opslag. En nu rest het terugkijken… Vandaar dat we maar even een clipje in elkaar hebben gezet – een korte impressie van negen-maanden-beurseditie 2007!

Share