Autofabrikanten in de fout met inhoud bagageruimte


test_opelantara3Opmerkelijk artikel in de Autoweek van deze week (nr 3). Een test van het blad wijst uit dat van de twintig geteste auto’s geen enkele van de bagageruimtes overeenkomt met de metingen van de fabrikant. In veel gevallen zijn de kofferbakken veel kleiner dan wordt opgegeven.

Meetmethode
Autoweek deed de test samen met het Duitse blad Autobild en nam bij de test dezelfde meetmethode (die van de VDA)ter hand als de auto-industrie zelf. De uitkomsten zijn tamelijk schokkend. Voorbeeld: de Audi Q7, die giga SUV, heeft maar liefst 234 liter minder bagageruimte dan Audi wil doen geloven. Wie een Volkswagen Touran op het oog had omdat de dealer zei dat hij wel 695 liter aan bagageplek had, kan met het Autoweek-artikel terug naar de beste man: daadwerkelijk werd slechts 561 liter gemeten. Wie voor bagageruimte kiest kan dus nog altijd beter een Touran dan een Audi Q7 kiezen. Autoweek deed de test samen met het Duitse blad Autobild en nam bij de test dezelfde meetmethode (die van de VDA)ter hand als de auto-industrie zelf. De uitkomsten zijn tamelijk schokkend. Voorbeeld: de Audi Q7, die giga SUV, heeft maar liefst 234 liter minder bagageruimte dan Audi wil doen geloven. Wie een Volkswagen Touran op het oog had omdat de dealer zei dat hij wel 695 liter aan bagageplek had, kan met het Autoweek-artikel terug naar de beste man: daadwerkelijk werd slechts 561 liter gemeten. Wie voor bagageruimte kiest kan dus nog altijd beter een Touran dan een Audi Q7 kiezen.

fordmondeo3Golf evengroot als Passat
Volkswagen heeft sowieso een eigenaardige manier van meten. Zo werd bij de Passat Variant een inhoud van 508 liter gemeten, 95 liter minder dan de fabrieksopgave. De Golf Variant daarentegen zat met 500 liter maar 5 liter naast de fabrieksopgave (505 l). Wel eigenaardig dat een auto die een klasse lager zit vrijwel dezelfde inhoud biedt. De test brengt uiterst eigenaardige dingen aan het licht: had je ooit gedacht dat een Ford Mondeo sedan meer inhoud zou hebben dan een Audi A6 Avant? Daar komt bij dat de Ford slechts 27 liter afwijkt van de fabrieksopgave, en de Audi 95 liter. Bij de compacte auto’s blijkt dat Toyota met de Yaris wel erg creatief heeft gemeten: er kan geen 275 liter mee aan bagage, maar slechts 178 liter. Met de verschuifbare achterbank is trouwens weer veel bagageruimte te winnen.

Positief
Is er ook een positieve afwijking? Ja, die is er. De Ford C-Max bleek bij de meting niet 460 liter bagageruim te hebben, maar 461 liter. ’t Is niet veel, maar Ford heeft in dit geval de boel niet geflest, zoals veel andere autofabrikanten wel veelvuldig doen. Autoweek heeft de test ook aangegrepen om het praktisch gebruiksgemak te meten van verschillende modellen auto’s. Daarbij blijkt dat MPV’s door hun vorm makkelijker te beladen zijn. Grote kinderwagens bijvoorbeeld passen er in veel gevallen in hun geheel in, terwijl bij stationwagons (Passat Variant) en SUV’s (Opel Antara) het voorwiel van de kinderwagen gehaald moest worden.

Autoweek overdrijft niet als het aan het einde van zijn test meldt dat autofabrikanten hier de automobilist domweg bedriegt. “Vooral bij gezinsvriendelijke stationwagons, MPV’s en SUV’s speelt de bagageruimte een belangrijke rol in de aankoopbeslissing. Wie hier overdrijft, misleidt zijn klanten. Meer eerlijkheid en minder verkooppraatjes zijn dan ook gewenst”, zo schrijft het blad.

Vorige Überbitch maakt feestje van scheiding
Volgende Als je zwangere vrouw vreemd gaat...

Ook interessant

papakket van ikvader.nlNiet alleen moeders hebben het zwaar na de bevalling, ook vaders schijnen na de geboorte van een kind door een moeilijke periode te moeten. Vandaar dat ook zij recht hebben op een ‘felicitatiepakket’, zoals tot nu toe altijd voor moeders was gereserveerd, meent internetondernemer Henk Hanssen.

Share

De wijn was letterlijk niet te zuipen. Toen we naar de uitnodigend flonkende karaf rosé reikten, snelde een regie-assistente naar ons toe om het al geheven glas weer af te pakken. "Dit staat er voor de sier," siste ze. Maar verder was het toch heel gezellig in Studio Pallazzina te Hilversum waar ik gisteren bij Catherine Keyl te gast was. Samen met Roel van der Wekken, capo van Huismannen.nl en Frank Meijer, uitgever van het blad Papa, vormde ik het vadertrio dat met Wouter Bos mocht babbelen over de positie van de Nederlandse vader.

Share

Half zes ’s ochtends:  ik fiets door het centrum van Hilversum richting Mediapark alwaar ik vanaf 06.00 te gast ben in Nachtvluchten, een Radio 1 programma. Inderdaad, zoals mijn geachte collega Evert van den Berg al opmerkte, laten alleen ijdele idioten zich strikken voor een optreden in de staart van vrijdagnacht. Facebook Twitter LinkedIn Print …

Share

Het Rijnland Ziekenhuis in Leiderdorp heeft een geavanceerde techniek ontwikkeld die vrouwen in staat stelt tijdens de bevalling zelf hun pijn te bestrijden. In goed Nederland: de Patient Controlled Analgesia-methode, zeg maar PCA.

Share

Citroën scoort al een tijdje erg goed met de C4 (Grand) Picasso. Leuke auto, maar niet iedereen heeft zo’n groot gezin. Kan het niet een maatje kleiner? Tuurlijk, zeiden die Fransen, en bouwden de C3 Picasso. Entree! Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Pas geworden vaders vormen een interessante doelgroep. Per jaar worden er 200.000 mannen vader, van wie zo`n 92.000 voor de eerste keer. Op deze laatste groep richt initiatiefnemer Henk Hanssen zich vooral met zijn website IkVader.nl. De site staat de pas geworden vader bij in de strijd tegen de ‘moedermaffia’.

Share