IkVader test de Chrysler Grand Voyager


test Chrysler Grand VoyagerEr is geen autofabrikant die zijn auto niet als ‘ruim’ wil aanprijzen. Chrysler heeft daar echt het recht toe, als het reclame maakt voor de Grand Voyager. De zevenzitter is namelijk zo ruim bemeten, dat kinderen er niet alleen in willen rijden, maar er ook graag in spelen. Wat wil je nog meer, zo in die lange, lange zomervakantie…

Ruimteschip
Chrysler is zich zeer goed bewust van de inhoud van de Grand Voyager, want de actiewebsite van het ‘ruimteschip’ had namelijk de url https://www.uwtweedehuis.nl/ , en de site is dan een beetje ingericht als die van Funda. Wat die site niet vermeldt, is dat je bij je eigen stulpje welhaast een nieuw parkeerplek mag aanleggen, want de Grand Voyager is zo groot dat hij amper in het standaard parkeervak past: 514 cm lang, 195 cm breed. Aan de voorzijde valt de grote grille op, evenals de relatief hoge neus, die dus onaardig voor voetgangers bij aanrijdingen. We wachten sowieso met smart op de metingen van EuroNCap, want de vorige versie van de Chrysler (Grand) Voyager scoorde nou niet echt geweldig bij aanrijdingen… Een voordeel bij onze testauto is dat de auto is voorzien van parkeersensoren èn een camera aan de achterzijde. Dat zorgt ervoor dat je met een gerust hart achteruit een parkeervak insteekt, zonder je eigen kinderen of die van een ander omver te rijden.

test chrysler grand voyagerKwijt
De instap in deze grote auto is aangenaam hoog. Eenmaal achter het stuur gezeten valt meteen op hoe gigantisch groot deze auto is van binnen is. We maten vanaf het dashboard tot de achterste hoofdsteunen maar liefst 266 cm. Zoals het een echte MPV past is er een overvloed aan bergruimte, alleen voorin telden we al elf voornamelijk ruime vakken. Klagen dat je niets kwijt kunt is deze auto gaat niet gebeuren, mopperen dat je iets niet meer terug kunt vinden des te meer… De console tussen de twee voorste stoelen is verschuifbaar, uitneembaar, kan worden verschoven naar de achterpassagiers, heeft vier bekerhouders, een 12 V aansluiting, kortom: hij is multifunctioneel. De Grand Voyager is standaard voorzien van een zestrapsautomaat. De pook daarvoor zit rechts van het stuur in het dashboard. Even wennen, maar met een automaat hoef je er toch niet vaak aan te zitten. De versnellingsbak is desgewenst ook manueel te bedienen. Blikvanger in het dashboard is het MyGig multimediasysteem. Behalve de achteruitrijcamera zat daar in onze versie ook een 20 GB harde schijf op, dus het gepiel met cd’s of aansluitingen voor je iPod behoort tot daarmee tot het verleden.

Deurtje open, deurtje dicht
De tweede zitrij bestaat uit twee forse stoelen, die net als de zetels voorin veel ruimte bieden en toegesneden lijken op forse Amerikanen. Tussen de stoelen zit precies genoeg ruimte om naar de achterste drie zitplaatsen te lopen, die zijn gevat in een in twee delen neerklapbare bank. Plek voor zeven inzittenden dus, en met kleine kinderen is het vechten wie waar mag zitten. De bank achterin was bij onze kids en vriendjes populair.

test chrysler grand voyagerVerdwenen in de vloer
MPV’s staan veelal bekend om hun veelzijdige interieur, en de Grand Voyager is daarin een topscorer. Al in de vorige generatie Voyager zat Stow ’n Go , een tamelijk ingenieus systeem om stoelen in de bodem van de auto te laten verdwijnen. De oude versie kennen we niet, maar de nieuwe versie in deze Grand Voyager is fantastisch. De grote zetels van de tweede rij verdwijnen apart van elkaar in een handomdraai in de bodem, de derde zitrij verdwijnt in twee delen ook als sneeuw voor de zon. De variatie van het systeem is bijna onuitputtelijk. Wie de achterste vijf zitplaatsen laat verdwijnen, heeft maar liefst een ‘laadruimte’ van 3296 liter! Als de stoelen van de tweede zitrij omhoog staan, resteren er in de vloer twee ruime vakken van 120 liter elk, maar veel ‘rommel’ in gestouwd kan worden.

Bagageruimte
Met de derde rij stoelen omhoog resteert achterin een bagageruimte van nog altijd 638 liter. Kortom: wie met de Grand Voyager niet voldoende ruimte heeft, heeft of teveel spullen of een paar kinderen te veel. Overigens verwachten wij van Chrysler wel dat bij de volgende Grand Voyager de stoelen met vervelende kinderen en al in de vloer kunnen verdwijnen. Dat zou perfect zijn!

test chrysler grand voyager

193 dorstige paarden
Zo’n ruim bemeten auto weegt natuurlijk wel wat: 2000 kg! Er zijn dus ook flink wat paardenkrachten voor nodig om deze auto goed vooruit te laten gaan. In onze testauto was een 3.8 liter V6 benzinemotor gelegd van 193 pk. Het koppel is met 305 Nm ook al niet mis. De motor is krachtig genoeg om ook beladen goed van zijn plek te komen, al wordt de automaat bij flink gas soms wat nerveus. De bak schakelt wel snel op, want zelfs op binnenwegen kan al snel in de zesde versnelling worden gereden. Echt lief voor het milieu is zo’n dikke V6 natuurlijk niet: met 302 g/km CO2-emissie krijgt de Grand Voyager energielabel E. Wij kwamen bij de pomp tot de constatering dat het brandstofverbruik van de Grand Voyager ligt op 1 liter op 6,2 kilometer. Da’s  niet echt om te juichen. Onderweg blijkt de Grand Voyager een typische Amerikaan: groot en comfortabel, maar ook een tikje lomp en wat onbeholpen. Je bent met een enorm slagschip onderweg en dat voel je ook. Aan de andere kant voel je je bij tijd en wijle ‘king of the road’, en er zijn mensen die dat gevoel ambiëren…

test chrysler grand voyagerConclusie
Twee feiten staan vast bij het afsluiten van deze test: voor de lieve som van 50.000 euro krijg je een enorme auto met gigantisch veel ruimte. Daarnaast zijn kinderen spontaan verliefd op de Grand Voyager, springen er in rond alsof het de eerste de beste speeltuin is en zijn er met geen stok uit te krijgen En als ze dan eindelijk ‘het pand’ verlaten, hebben ze graag het laatste woord: “Het is echt een tè vette auto. Die moet mijn vader ook kopen.”

IkVader checklist

Isofix                                                               ja

Raamblokkering                                          ja (en van vooruit te regelen)

Uitschakelbare airbag voorin                   nee

Opbergplekken voorin                               11

Opbergplekken achterin                           18

Aantal gordels achterin                              5

Aantal airbags totaal                                 6

Leeslampjes achterin                                4

Bekerhouders voorin                                  2

Bekerhouders achterin                               7

12 volt achterin                                             ja

EURONCAP Crashtest

Volwassene bescherming:                          nnb

Kinder bescherming:                                    nnb

 

Meer informatie
De Grand Voyager is een auto die leverbaar is met tal van interessante opties, die echter ook perfect kinderspeelgoed zijn. De klimaatregeling bijvoorbeeld is opgedeeld in drie zones: de kids op de tweede rij kunnen zelf hun temperatuur instellen, de derde rij kan alleen met de ventilatieroosters spelen. Of met de oprolbare zonneschermen… Het mooiste van alles vonden ze de elektrische zijschuifdeuren, die behalve met de afstandsbediening op de contactsleutel ook te bedienen zijn vanuit de auto, door de inzittenden zelf. De kids vonden niets mooier dan zelf de deuren open en dicht te doen. Angst dat er een armpje tussen komt te zitten is ongegrond, want met ‘object detection’ neemt de deur waar dat er een object in de weg zit en gaat weer open voordat het kind ‘auw’ kan roepen. De achterklep is ook elektrisch te bedienen, wat vooral handig is als je met volle handen uit de supermarkt komt. Ook een hit bij de kinderen: de ruime vakken in de dakconsole, die door een lichte aanraking al opengaan. Optioneel zijn ze te vervangen door DVD-schermen, zodat onderweg naar de vakantiebestemming de kids stil kunnen worden gehouden met hun favoriete filmpjes. Naast de vakken zitten mooie LED-lampjes.

Vorige Tweede nest-mythe ontrafeld: vrouwen beginnen vaker nieuw gezin dan mannen
Volgende Zwembadverbod voor filmende vaders

Ook interessant

Vergeet sneeuwonzekere pistes en zweterige après-ski hutten. Deze kerst beleef je het grootste avontuur lekker thuis voor de buis. Op 12 december lanceert Netflix een epische dramaserie over de Italiaanse ontdekkingsreiziger Marco Polo. Seksuele intriges, adembenemende veldslagen, exotische vechtsporten: kosten noch moeite zijn gespaard om Polo’s historische reis samen te ballen in een verhaal dat …

Share

‘De aanwezigheid van mannen bij de geboorte verhoogt het risico op een keizersnede, is slecht voor de relatie en kan zelfs mentale ziekten veroorzaken.’ Ja, waar meepuffen en een nat washandje al niet toe kan leiden. Deze krasse beweringen zijn afkomstig van krasse knar Michel Odent, een 79-jarige Britse gynaecoloog. Een interessante visie, mister Odent. …

Share

Een paar sokken en een stropdas zijn natuurlijk onvergetelijke presentjes, maar veel vaders hopen dat zij deze week een vaderdagcadeau krijgen dat de juridische band met hun kinderen verbeterd. De Eerste Kamer behandelt dezer dagen namelijk het initiatief wetsvoorstel van VVD Tweede Kamerlid Ruud Luchtenveld. Het uitgangspunt van het voorstel is eindelijk een eind te maken aan de situaties waarin vaders na een scheiding hun kinderen niet of nauwelijks meer kunnen zien.

Share

Hoewel onze redactie uit louter ervaren vaders bestaat, is het ons nog nooit gelukt een toonbaar staartje te vlechten in het dochterhaar. Vlaamse vaders echter draaien daar hun hand niet voor om. Want: ‘Wij kunnen voorlezen, puzzelen, neuzen snuiten en staartjes maken,’  stellen zij in een heuse Pappa Verklaring. De verklaring is een initiatief van het tijdschrift Klasse dat vaders hoopt te stimuleren tot een actievere rol. Heel nobel allemaal, vinden wij. Alleen jammer dat de verklaring in een debiliserend taaltje is genoteerd. Of je daar wijzer van wordt?

Share
pubermanagement-hanssen-recensies

Mijn eind 2021 gelanceerde boek Pubermanagement voor mannen scoort positieve recensies! Zowel in de media als op Bol.com tonen lezers zich enthousiast: ‘No-nonsense boek met lijstjes, onmisbare info en een dikke knipoog!’ Een overzicht. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

logo vroeg op stap.nlNog weleens wezen stappen onlangs? Wie vijftien jaar geleden naar de disco ging, kon rond half elf ‘s avonds de spijkers uit de vloer dansen in een afgeladen tent. Wie zich tegenwoordig om half elf ‘s avonds meldt, staat voor een gesloten deur – of kan een praatje maken met een schoonmaker. De Nederlandse jeugd hanteert tegenwoordig het Spaanse stapritme: rond één uur ‘s nachts begint het enigszins gezellig te worden. Hannie Gorter en Myriam Loonen, twee Friese moeders, komen tegen de nachtbrakerij in het geweer. Zij heben de actie-site vroegopstap.nl opgericht en met als doel de horeca te bewegen voortaan om twee uur ‘s nachts de deuren te sluiten. De petitie is al door bijna 50.000 mensen ondertekend.

 

Share