IkVader test de Fiat Bravo

Laten we het maar meteen aan het begin zeggen, met de nieuwe Bravo laat Fiat zien de ‘wat mindere periode’ definitief achter zich te hebben gelaten. De Bravo is werkelijk een wereld van verschil met voorganger Stilo. En dat uiterlijk… als de moeders je op het schoolplein aanspreken over je auto, weet je dat je met de Bravo in iets bijzonders rijdt.

Spiegels
Dat effect wordt nog versterkt als je langs zo’n modern spiegelend pand rijdt. Ineens hoor je die zin uit die recente hit van The Party Squad & Brainpower: “De spiegels checken jou”. Kortom: het uiterlijk van de Fiat Bravo is meer dan oké. De Crossover Black lak zorgt voor een strakke uitstraling.

Blue & Papa
Leuk natuurlijk, die fijn ogende carrosserie, maar daar koop je als papa natuurlijk nog geen gezinsauto mee. Ga even achter het stuur zitten… Tja, da’s alweer een verrassing: mooi ogend dashboard, fijn lederen stuur, aangename City-knop voor lichte besturing bij parkeren. Wow. De stoelen zitten goed, alles is onder handbereik. De deal die Fiat een paar jaar geleden sloot met Microsoft is terug te zien in het Blue & Me multimediasysteem. Zodra je instapt wordt je Bluetooth telefoon gesynchroniseerd met Blue & Me. Met je stem kun je commando’s geven. “Bel mama”. Het kan echt. Je moet alleen zelf zeggen dat je wat later komt, da’s dan wel weer jammer. Blue & Me kan ook ontvangen SMS-jes voorlezen en je kan zelf met stemsturing het navigatiesysteem instrueren. Super handig ook is de USB-aansluiting. Op de stick stonden bij onze auto de kaarten, maar er kan ook je favoriete muziek op. Of die van de kinderen natuurlijk. Ook handig: met de boordcomputer kan de passagiersairbag elektronisch uitgeschakeld worden.

Drie naast elkaar
Wat een leuke speledingetjes allemaal. Nou hebben we nog steeds niet gezien hoe de Bravo het doet als gezinsauto. Oké, stappen we uit. En doen we de achterdeur open om op de achterbank plaats te nemen. Mwah… daar zit je als volwassene redelijk, als puber oké en als kleuter en kleiner lekker ruim. Zeer positief: drie kinderzitjes passen makkelijk naast elkaar op de achterbank. Wel jammer is dat de deuren achter weinig glas bevatten, waardoor de kleinste koters niet of met moeite naar buiten kunnen kijken. De redelijk luxe Edizione Prima heeft achterin geen elektrische ramen. De bergruimte voor de kids is beperkt, bekerhouders zijn er niet. En hé, waarom zit er achterin geen verlenging van het Blue & Me systeem? Al was het maar een 12V om even op de PSP te kunnen spelen. De bagageruimte van de Bravo is onder meer te openen door een druk op het Fiat-logo, en is met 400 liter best groot, zeker in vergelijking met de concurrentie. Hij is vooral hoog en heeft een flinke tildrempel van 26 cm. De afmetingen van de kofferbak zijn niet voldoende om er kinderbedje, kinderwagen en meer babyzooi makkelijk tegelijk in mee te nemen. Onder de vloer zit trouwens ook nog wat handige bergruimte. De achterbank heeft geen handig 1-2-3 opklapsysteem. Voorstoelen stukje naar voren, zitting naar voren, leuning plat, kijken of het allemaal past, in die lange en moeizame volgorde gaat het. Maar ja, we hebben het hier dan ook over een hatchback en niet over een MPV.

Lekker sportief
Italiaanse automerken hebben een naam hoog te houden als het gaat om fijn sturende bolides. De Bravo voldoet daar prima aan. Hij heeft een sportief weggedrag, dat wordt ondersteund door de o zo fijne 1.9 Multijet diesel. 115 pk is voldoende voor alle omstandigheden, maar toch vonden wij de Bravo af en toe wat traag wegtrekken uit bochten. Het toerental blijft ook op de snelweg mooi laag. Met 1 op 14,7 is het verbruik netjes en hebben wij nog naar de aard van het beestje gereden ook: lekker sportief.

Geen ‘bravogeroep’
Concluderend mag je zeggen dat je in de Bravo in een auto rijdt waarmee je gezien mag worden, maar de ideale gezinsauto is het zeker niet. Geen ‘bravogeroep’ dus. Daarvoor mist de auto daar waar de kinderen zitten bergruimte en voor hen ontworpen voorzieningen. Op zeker een auto waar papa zelf meer plezier aan beleeft dan zijn kinderen.

IkVader checklist

Isofix                                                                            ja (2)
Raamblokkering                                                       ja (voorin)
Uitschakelbare passagiersairbag                        ja (elektronisch)
Opbergplekken voorin                                             7
Opbergplekken achterin                                         4
Aantal gordels achterin                                           3
Aantal airbags totaal                                                6
Leeslampjes achterin                                             2
Bekerhouders achterin                                           0
12 volt achterin                                                        nee

EURONCAP Crashtest
Volwassene bescherming: *****
Kinder bescherming: ***