IkVader test de Fiat Bravo


Laten we het maar meteen aan het begin zeggen, met de nieuwe Bravo laat Fiat zien de ‘wat mindere periode’ definitief achter zich te hebben gelaten. De Bravo is werkelijk een wereld van verschil met voorganger Stilo. En dat uiterlijk… als de moeders je op het schoolplein aanspreken over je auto, weet je dat je met de Bravo in iets bijzonders rijdt.

Spiegels
Dat effect wordt nog versterkt als je langs zo’n modern spiegelend pand rijdt. Ineens hoor je die zin uit die recente hit van The Party Squad & Brainpower: “De spiegels checken jou”. Kortom: het uiterlijk van de Fiat Bravo is meer dan oké. De Crossover Black lak zorgt voor een strakke uitstraling.

Blue & Papa
Leuk natuurlijk, die fijn ogende carrosserie, maar daar koop je als papa natuurlijk nog geen gezinsauto mee. Ga even achter het stuur zitten… Tja, da’s alweer een verrassing: mooi ogend dashboard, fijn lederen stuur, aangename City-knop voor lichte besturing bij parkeren. Wow. De stoelen zitten goed, alles is onder handbereik. De deal die Fiat een paar jaar geleden sloot met Microsoft is terug te zien in het Blue & Me multimediasysteem. Zodra je instapt wordt je Bluetooth telefoon gesynchroniseerd met Blue & Me. Met je stem kun je commando’s geven. “Bel mama”. Het kan echt. Je moet alleen zelf zeggen dat je wat later komt, da’s dan wel weer jammer. Blue & Me kan ook ontvangen SMS-jes voorlezen en je kan zelf met stemsturing het navigatiesysteem instrueren. Super handig ook is de USB-aansluiting. Op de stick stonden bij onze auto de kaarten, maar er kan ook je favoriete muziek op. Of die van de kinderen natuurlijk. Ook handig: met de boordcomputer kan de passagiersairbag elektronisch uitgeschakeld worden.

Drie naast elkaar
Wat een leuke speledingetjes allemaal. Nou hebben we nog steeds niet gezien hoe de Bravo het doet als gezinsauto. Oké, stappen we uit. En doen we de achterdeur open om op de achterbank plaats te nemen. Mwah… daar zit je als volwassene redelijk, als puber oké en als kleuter en kleiner lekker ruim. Zeer positief: drie kinderzitjes passen makkelijk naast elkaar op de achterbank. Wel jammer is dat de deuren achter weinig glas bevatten, waardoor de kleinste koters niet of met moeite naar buiten kunnen kijken. De redelijk luxe Edizione Prima heeft achterin geen elektrische ramen. De bergruimte voor de kids is beperkt, bekerhouders zijn er niet. En hé, waarom zit er achterin geen verlenging van het Blue & Me systeem? Al was het maar een 12V om even op de PSP te kunnen spelen. De bagageruimte van de Bravo is onder meer te openen door een druk op het Fiat-logo, en is met 400 liter best groot, zeker in vergelijking met de concurrentie. Hij is vooral hoog en heeft een flinke tildrempel van 26 cm. De afmetingen van de kofferbak zijn niet voldoende om er kinderbedje, kinderwagen en meer babyzooi makkelijk tegelijk in mee te nemen. Onder de vloer zit trouwens ook nog wat handige bergruimte. De achterbank heeft geen handig 1-2-3 opklapsysteem. Voorstoelen stukje naar voren, zitting naar voren, leuning plat, kijken of het allemaal past, in die lange en moeizame volgorde gaat het. Maar ja, we hebben het hier dan ook over een hatchback en niet over een MPV.

Lekker sportief
Italiaanse automerken hebben een naam hoog te houden als het gaat om fijn sturende bolides. De Bravo voldoet daar prima aan. Hij heeft een sportief weggedrag, dat wordt ondersteund door de o zo fijne 1.9 Multijet diesel. 115 pk is voldoende voor alle omstandigheden, maar toch vonden wij de Bravo af en toe wat traag wegtrekken uit bochten. Het toerental blijft ook op de snelweg mooi laag. Met 1 op 14,7 is het verbruik netjes en hebben wij nog naar de aard van het beestje gereden ook: lekker sportief.

Geen ‘bravogeroep’
Concluderend mag je zeggen dat je in de Bravo in een auto rijdt waarmee je gezien mag worden, maar de ideale gezinsauto is het zeker niet. Geen ‘bravogeroep’ dus. Daarvoor mist de auto daar waar de kinderen zitten bergruimte en voor hen ontworpen voorzieningen. Op zeker een auto waar papa zelf meer plezier aan beleeft dan zijn kinderen.

IkVader checklist

Isofix                                                                            ja (2)
Raamblokkering                                                       ja (voorin)
Uitschakelbare passagiersairbag                        ja (elektronisch)
Opbergplekken voorin                                             7
Opbergplekken achterin                                         4
Aantal gordels achterin                                           3
Aantal airbags totaal                                                6
Leeslampjes achterin                                             2
Bekerhouders achterin                                           0
12 volt achterin                                                        nee

EURONCAP Crashtest
Volwassene bescherming: *****
Kinder bescherming: ***

 

Vorige Politiek pakt uit met Vaderdagcadeau
Volgende Nesteldrang - gun je vrouw haar ritueel

Ook interessant

In hoeverre bepalen jouw voorkeuren het gedrag en de ontwikkeling van je kind? Heb je er bijvoorbeeld problemen mee wanneer je zoon geen genoeg krijgt van zijn roze pony? Of stimuleer je je dochter om op klassiek ballet te gaan terwijl ze niets liever doet dan rennen over een voetbalveld? De Universiteit van Amsterdam doet …

Share

Die bakfietsen waar vaders hun kinderen mee ophalen? Joh, die zijn alleen maar bedoeld om kratjes bier mee te verslepen. Vaders bestaan niet: kinderen zijn accessoires die camoufleren wat we werkelijk zijn: Slappe Zakken, tot op het bot. Aldus het thema van het boek Slappe Zakken, door Astrid Theunissen. Een recensie. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Mannen die een DNA-test laten doen om vast te stellen of zij wel écht de vader van hun kind zijn, worden (door hun partners) vaak voor paranoïde versleten. Uit een onderzoek blijkt echter dat hun twijfel in 30 procent van de gevallen terecht is. De DNA-test wijst dan onomstotelijk uit dat er een andere liefhebber in het spel is geweest.

Share

Journalist Bert Nijmeijer van Management Team volgde de IkVader Workshop en las het boek BabyManagement voor Mannen. Wat zijn zijn ervaringen?

Share

Pubermanagement, mijn eind vorig jaar gelanceerde praktische handboek voor vaders van puber, staat volop in de schijnwerpers. Deze week publiceert Elsevier Weekblad een groot interview naar aanleiding van het boek. Eerder maakte ik, eveneens als een soortement ‘eeuwige puber’, mijn opwachting in een ander tijdschrift. Eh, eeuwige puber? Hebben de bladen een punt? Facebook Twitter …

Share

Wat voor veel kinderen niet meer dan een vreemd feitje uit de geschiedenisboeken is, was voor veel vaders bittere realiteit: het IJzeren Gordijn. ‘Het IJzeren wàt, pap?’ Daarom dus. Dertig jaar na de val van de Muur stap ik in de auto en neem drie kinderen mee naar de (levende) getuigen van de hermetisch gesloten …

Share