IkVader test de Honda Accord Tourer

family5Honda is een merk dat in Nederland maar weinig fans heeft. Vreemd, want het Japanse merk staat bekend als baken van kwaliteit en betrouwbaarheid. Of Honda ook gezinsauto’s maakt? Dat vinden we deze maand uit in de IkVader Gezinsautotest, met de Honda Accord Tourer.

family5Hoog niveau
Er is Honda veel aan gelegen om mee te doen in deze klasse, en dat valt ook te merken als het interieur wordt betreden. Dat is van een kwalitatief bijzonder hoog niveau. Het is prima afgewerkt en er valt nog maar weinig te wensen. Gezeten achter het stuur, in een van de stevige voorstoelen, valt het op hoeveel knopjes er op zitten. Cruise control (ACC), boordcomputer, audio, telefoon met bluetooth, schakelflippers, Lane Keeping Assist System, het zit er allemaal op, en nog tamelijk overzichtelijk ook. Schakelen kan overigens ook via de prima schakelende semi-automaat, die vijf gangen telt. Het is voorin voor volwassenen niet superruim, maar er valt prima in te leven. Ook door talloze comfortvoorzieningen, zoals de audio-aansluitingen in het middenvak, en het navigatiesysteem, dat bediend wordt door een grote draai-schuifknop. Hoe dat allemaal werkt is even zoeken, maar het went snel.

family5Achteruitrijcamera
Nog zo’n fraaie voorziening is de achteruitrijcamera, die feilloos laat zien wat er zich achter de auto afspeelt. Veel van die geinigheidjes zijn natuurlijk wel optioneel. Onze test Accord was uitgevoerd in de duurste Executive-uitvoering. Maar ook met de vanaf 32.500 euro verkrijgbare Comfort-uitvoering valt waarschijnlijk best te leven.

family5

Twee volwassenen
Op de achterbank komen we er snel achter dat Honda bij het ontwerpen van de Accord Tourer geen gezin met kinderen voor ogen had. De achterbank is namelijk volop ingericht voor het vervoeren van twee volwassenen. Er zijn zelfs twee zittingen in de bank uitgespaard. Ziet er prachtig uit, maar onze standaardtest met drie kinderzitjes op een rij verloopt niet zoals gewenst: de zitjes staan verre van perfect en de kinderen zitten dus ook niet lekker, ondanks dat de bank qua breedte wel een voldoende scoort. Volwassenen zitten met de voeten een beetje krap. De benen passen net. Pubers met-van-die-benen-die-elke-dag-10cm-langer-worden kunnen op lange ritten weleens wat minder comfortabel zitten Ook met de opbergruimte rond de achterbank is het behelpen. De veiligheidsblokkering van de ramen is wat zwaar afgesteld. Aan de test daarvan hielden we een pijnlijke arm over, en je moet er niet aan denken hoe kindervingertjes eruit zien als het raampje uiteindelijk weer naar beneden zoeft. 

family5

Wielkasten
De bagageruimte meet 406 liter. Dat is geen topscore, maar vergeleken met de maten bijvoorbeeld een Ford Mondeo of een Citroen C5 Tourer scoort de Accord lang niet slecht, ook al hebben die meer liters in de aanbieding. Wel jammer is dat de wielkasten flink wat ruimte opsnoepen, daartussen is het slechts 77 cm breed. Er is wel gedacht aan 6 sjorogen en een 12V aansluiting. Een reservewiel ontbreekt, er is wel een banden reparatiesysteem. De achterklep is op onze Executive-uitvoering elektrisch bedienbaar.

Krijgertje
Binnen en buiten de bebouwde kom en op de snelweg is de Accord Tourer een uiterste fijne reisgenoot. Hij is rustig en stabiel, het lijkt er op dat niets hem van zijn stuk kan brengen. De Accord geeft je met zijn 2.4i benzinemotor geeft je een gevoel van sportiviteit: met 201 pk kan je natuurlijk prima krijgertje spelen, maar dat hoeft niet. Net zo makkelijk brengt hij je rustig en zeker naar je bestemming. Op de snelweg, kruissnelheid een keurige 120 km/h, draait de motor slechts 2500 toeren. Een verbruik van 1 op 10,5 is voor een motor als deze, en een auto van bijna 1500 kg, een goede prestatie. De 5 traps automaat is een genot om mee te rijden. Desgewenst kan er ook zelf worden geschakeld met flippers achter het stuur.

Op stap
De Accord Tourer is veel beter dan de populariteit van Honda doet vermoeden. Hier staat een auto waar je gerust elke dag mee op stap kan. Kijk er de tevredenheidstatistieken van gerenommeerde autobladen maar op na. Waar het gezinsgebruik betreft kan de Accord Tourer nog wel wat verbeterd worden, vooral op de achterbank. Wil Honda scoren bij jonge gezinnen met deze auto, dan moet er wel wat gebeuren, want de concurrentie was al hevig, maar wordt nog heviger. De nieuwe Toyota Avensis en de Opel Insignia Sports Tourer liggen al op de loer…

IkVader checklist

family5

Isofix                                                               ja (2)

Raamblokkering                                          ja

Uitschakelbare airbag voorin                   ja

Opbergplekken voorin                               9

Opbergplekken achterin                           6

Aantal gordels achterin                              3

Aantal airbags totaal                                 6

Leeslampjes achterin                                1

Bekerhouders voorin                                  1

Bekerhouders achterin                            2

12 volt achterin                                           nee