IkVader test de Mercedes-Benz E-Klasse Estate


Majestueus en luxueus: de E-klasse Estate

Dertig jaar geleden mocht ik wel eens plaats nemen in een Mercedes-Benz. Een stationwagon. Wat ik me vooral herinner is het gevoel dat je zoeft, in plaats van rijdt, èn die prominente ster voorop. Hoeveel is er veranderd in dertig jaar? IkVader zoekt het uit in de Gezinsautotest van de Mercedes-Benz E-klasse Estate.

Slagschip
Eén ding lijkt in ieder geval niet veranderd: de Estate is nog altijd een enorm slagschip. Met 4,89 m is hij niet eens superlang, maar hij oogt wel lang en groot. Het is een indrukwekkende verschijning, eindelijk ziet een Mercedes er weer eens uit als een Mercedes.

Mee in een Mercedes, dat wil elke kleine jongen wel

De ontwerpers uit Stuttgart zijn een goede weg ingeslagen; de lijnen van de E-klasse zagen we ook al terug bij de S- en C-klasse. Het design is niet langer rond, maar er is weer gekozen voor een iets hoekiger opzet. Juist, net als vroeger. Daarmee komt iets van de grandeur en het imago van vroeger weer terug in de Mercedes-Benz van vandaag. Opvallend aan onze E-klasse Estate zijn de aandachttrekkende vijf dubbelspaaks design velgen, de achterlichten met LED-techniek en de LED-units onder de voorbumper. Plus natuurlijk de karakteristieke grille met die ster. Fier staat-ie voorop.

Retro
De aha-erlebnis gaat nog wat verder als we met het gezin instappen. “Dit ziet er retro uit”, zegt mijn vrouw als ze naar het dashboard kijkt. “’t Is allemaal een beetje vierkant.” Ik weet niet zeker of ze dat in Stuttgart goed opvatten, maar het is in ieder geval wel zo dat het interieur zeer strak is ontworpen, en het lijkt qua design op dat van de C- en de GLK-klasse. De materialen zijn natuurlijk van topkwaliteit, evenals de ergonomie. Alles is goed bereikbaar.

Het ontbreekt de chauffeur (of dat nou papa of mama is) aan niets

Dashboard
Wel lijkt het alsof je wat dicht op het dashboard zit, de ruimte voor de passagiers voorin lijkt niet optimaal. Bergruimte is wel voldoende voorhanden, met onder meer een redelijk ruim vak tussen de stoelen en twee vakjes voor aan de stoelen. Het slot daarop is trouwens niet al te sterk, bij stevig remmen vliegen ze open! Tussen de stoelen zit ook de druk-draaiknop om het Comand systeem met navigatie, audio, telefoon en wat al niet meer te bedienen. Het werkt feilloos. De radiotuning is overigens erg retro, je draait met de hand langs de verschillende zenders. Leuk gedaan, want het werkt wel allemaal prima en de ontvangst is helemaal van deze eeuw. De stoelen en de achterbank waren in onze testauto voorzien van amandelbeige leer. Het zit uitstekend, de billen van papa en mama waren indien gewenst kunstmatig te verwarmen. Jammer is wel dat de airbag aan de passagierszijde niet uitschakelbaar is. Natuurlijk is de Mercedes-Benz voorzien van allerlei elektronische hulpjes voor comfort of veiligheid. Zo zijn er rondom parkeersensoren, maar geen camera, en dat had best standaard gemogen voor een auto van deze aanschafprijs en uitrusting.

Snelheidsassistent
Is het al tijd voor een stop? Of een lekker kopje koffie?Handig is de snelheidsassistent, dat je attendeert op de geldende maximumsnelheid. Leuk is het elektronische Attention Assist, dat onder meer naar aanleiding van het rijgedrag monitort of het al tijd is voor een pauze. Als je naar mening van het systeem te lang of niet fit achter het stuur zit, verschijnt er een dampend kopje koffie in het display. Gezellig! Niet elektronisch, maar wel typisch Mercedes, is de parkeerrem. Die zit net als decennia geleden gewoon aan de linkerzijde van de bestuurder en moet met de voet bediend en met de hand vrijgezet worden.

Luuk lacht, want er is voldoende ruimte op de achterbankNeerklappen maar
Als je een grote Mercedes rijdt, wil je natuurlijk wel zeker weten dat je kinderen achterin ruimte genoeg hebben. Daar kun je zeker van zijn! De beenruimte is zelfs voor volwassenen riant, voor kinderen helemaal. Ook drie kinderzitjes naast elkaar op de bank is geen probleem, al blijft het altijd hannesen om de gordels goed vast te krijgen. Opvallend is de tunnel die over de vloer loopt.

Het neerklappen van de achterbank is kinderlijk eenvoudig: bedien deze knop en daar gaat de leuningEenvoudig
Die is bij veel kleinere auto’s al goed weggewerkt, maar Mercedes zag er blijkbaar geen kans toe. De kids hebben achterin eigen ventilatie, 12V èn een eigen asbak. De bergruimte achterin valt wat tegen, en het vak en de bekerhouders in de middenarmsteun zijn alleen bruikbaar als er maar twee personen op de achterbank zitten. De leuning van de achterbank is overigens in twee delen neerklapbaar, en hoe! Aan weerszijden van de bank zitten knoppen waarmee je de delen van de leuning afzonderlijk van elkaar neer kan klappen. Niks onhandig gedoe, knop omhalen en néér gaat die leuning.

BagageRUIMTE
In de bagageruimte zitten twee knoppen die precies hetzelfde doen. Het werkt zo eenvoudig en efficiënt dat het eigenlijk een schande is dat niet meer autofabrikanten dit systeem gebruiken. Maar wacht, we hebben het nog niet over de achterklep gehad. Die is, zoals het een luxe auto betaamt, elektrisch te openen en te sluiten. Handig als je weer eens met een boodschappentas, pak luiers en een Maxi-Cosi in je armen bij de auto arriveert. De bagageruimte is met 695 liter van een enorm volume.

695 liter bagageruimte. Zeg niet dat het niet genoeg is.

Niet genoeg
Als je hier niet genoeg aan hebt, heb je gewoon te veel spullen! Wie de leuning van de achterbank neerklapt, heeft zelfs 1950 liter ruimte. Daarmee is de E-klasse de ruimste stationwagon in zijn klasse. Standaard heeft de E-Klasse Estate luchtvering met niveauregeling op de achteras. Zo blijft hij lekker comfortabel, ook als je ‘m volgeladen hebt. Optioneel in de bagageruimte is een extra zitbank, die opklapbaar is en weg te werken in de laadvloer. Er passen twee kinderen op, die dan wel met de rug naar voren moeten zitten. Kost bijna 2300 euro, maar dan kun je ook met zeven personen op stap.

Optioneel: een extra bankje in de bagageruimte

Zoef!
Mercedes ontwikkelde voor de E-klasse nieuwe motoren, waarvan de viercilinder 250 CDI commonrail diesel voorin onze testauto lag. Die motor levert 204 pk en heeft een koppel van 500 (!) Nm. Gekoppeld aan de vijftrapsautomaat doet de motor eigenlijk altijd wat je wil. Hij is zo krachtig en soepel, dat je alleen nog maar aan het gaspedaal hoeft te denken. En dan nog blijf je immer comfortabel voortzoeven aan boord van de toch 1745 kg zware E-klasse Estate. Over de snelheid en acceleratie hoef je je geen zorgen te maken: met Luuk en Martin aan boord haalden we op de Autobahn in notime de 200 km/h. Mercedes is pionier op het gebied van emissiebeperking en schone voertuigen en hangt in veel gevallen het label BlueEfficiency aan haar auto’s. Ook bij deze auto is dat zo, hij voldoet zelfs aan de Euro 5 emissie-eis. Hij heeft dan ook een af-fabriek roetfilter, een CO2-uitstoot van 162 gr/km en krijgt dan ook energielabel B. Dat is keurig. Het verbruik in onze test is met 1 liter diesel op 12 kilometer. Netjes, maar fors meer dan de 1 op 16 waar Mercedes zelf over rept in haar brochures.

Oh Lord…
Een Mercedes-Benz is niet zo maar een auto. Het merk met de ster staat bij veel mensen nog altijd symbool voor kwaliteit en comfort. De laatste jaren kon Mercedes niet altijd tippen aan haar eigen imago, maar met de E-klasse is het merk weer waar het ooit was: aan de top van de markt als het om lifestyle combi’s gaat. Voor die topkwaliteit moet wel betaald worden. Natuurlijk was onze testauto volgehangen met extra’s en een totaalprijs van 76.000 euro is veel geld. Met vanafprijzen van net geen 46 mille moet de E-Klasse Estate echter zijn partijtje kunnen meeblazen op de leasemarkt. Wat de prijzen ook zijn, als gezinsauto scoort hij een dikke voldoende. Zijn kwaliteit en comfort is top, de bergruimte voldoende en de bagageruimte een van de ruimste die wij ooit zagen.

 

IkVader checklist

Isofix                                                               ja (2)

Raamblokkering                                          ja (+ centraal)

Uitschakelbare airbag voorin                    nee

Opbergplekken voorin                                8

Opbergplekken achterin                            5

Aantal gordels achterin                              3

Aantal airbags totaal                                  9

Leeslampjes achterin                               2

Bekerhouders voorin                                  2

Bekerhouders achterin                              2

12 volt achterin                                            ja

EuroNCAP crashtest

Aantal sterren overall:                                *****

Volwassene bescherming:                      86

Kinder bescherming:                                 77

Ook van achteren ziet de E er imposant uit. Let even op de hippe achterlichten. Ziet er bijzonder uit in het donker!

 

Meer informatie:

Bezoek de website van Mercedes-Benz of de speciale E-klasse site

Vorige Gezinsleven verbetert prestaties op werk
Volgende IkVader test de Toyota Verso

Ook interessant

Stel je hebt een kind dat allergisch reageert op normaal ouderlijk gedrag. Op schoot nemen? Knuffelen? Het kind reageert panisch. Uit onderzoek blijkt dat je kind lijdt aan het syndroom van Asperger. Syndroom van wàt? Asperger, een vorm van autisme. Tja, daar zit je dan als goedwillende ouders. Wat te doen? Over deze vraag schreef …

Share

Het zien van een nieuwe Alfa Romeo is ongeveer hetzelfde als het tegen het lijf lopen van Doutzen Kroes: je mond valt open van zoveel schoonheid en je sluit hem weer snel als je merkt dat er in de mondhoek wat speeksel ontsnapt. IkVader ging een weekje met de nieuwe Alfa Romeo Giulietta op stap …

Share

Tien en een half jaar ben ik nu verloskundige. Inderdaad één van de weinige mannelijke verloskundigen (slechts 2 procent van alle verloskundigen is man wat neerkomt op 40 collega’s). Een mooi moment om even terug te kijken. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Zou Bint, het schoolhoofd van de ‘stalen tucht’ uit de gelijknamige roman van F. Bordewijk, het redden op een middelbare school anno 2016? Hij weet zich in elk geval wél te handhaven in het toneelstuk waarmee hij momenteel door het land toert. Henk Hanssen nam zijn 16-jarige dochter mee naar deze voorstelling. ‘Op onze school …

Share

Vanaf 1 april 2009 wordt in de Amsterdam RAI de AutoRAI 2009 gehouden. Door de economische crisis iets anders van opzet, maar met voldoende nieuwe gezinsauto’s! IkVader mocht alvast rondkijken en serveert u de primeurs. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

"Jullie zijn terecht zeer kritisch over het programma,"schrijft Mark Dop uit Hoorn aan de redactie van IkVader. Woensdag 17 augustus ‘figureert’ hij in het omstreden AVRO-programma in de rol van de klunzende vader. Inmiddels heeft hij spijt van zijn deelname. Een paar dagen geleden stuurde hij een brief aan IkVader waarin hij uitlegt hoe en waarom het programma, dat door de AVRO ‘de ultieme vadertest’ wordt genoemd, doorgestoken kaart is. Met zijn toestemming publiceren we delen uit zijn verhaal.

Share