IkVader test de nieuwe Citroën C3 Picasso


img-laidrrawservantCitroën scoort al een tijdje erg goed met de C4 (Grand) Picasso. Leuke auto, maar niet iedereen heeft zo’n groot gezin. Kan het niet een maatje kleiner? Tuurlijk, zeiden die Fransen, en bouwden de C3 Picasso. Entree!

Forse bumpers
De C3 Picasso oogt in ieder geval modern, met forse bumpers, een hoog opgetrokken motorkap (met een klein motorkapje), blitse koplampen en een licht gespierde koets. Tip: kies niet voor het lichtgrijs van ons testmodel. Knalgroen of felblauw past veel beter bij dit autootje. Van bumper tot bumper is de C3 Picasso 408 centimeter lang. De wielbasis bedraagt 254 centimeter. Apart zijn de zwart geaccentueerde voor- en achterbumpers. Het maakt het uiterlijk van de auto onderscheidend.

img-laidrrawservantGrote voorruit
Passend bij een MPV is de grote voorruit, iets dat ook kenmerkend is voor de C4 (Grand) Picasso. Ga je in de auto zitten, dan is het zicht nog steeds goed. De ruitjes bij de A-stijl dragen daar zeker aan bij. Onder de voorruit is plek voor een ruimtelijk dashboard. O ja, over die voorruit: die is best hoog, maar de ruitenwissers reiken niet zo hoog. De plek waar de schone ruit ophoudt en het vuil begint zat precies voor onze ogen. En da’s niet handig. Iets langere ruitenwissers monteren a.u.b. Wie verlangt naar nog meer spacey gevoelens, moet kiezen voor het optionele glazen dak.

img-laidrrawservantNog meer vakken
Wie achter het stuur gaat zitten, wordt er meteen door verrast: het stuur is bekleed met heerlijk zacht leer en ligt prettig in de hand. Zoals gezegd is de ruimte om je heen prettig. Ver op het dashboard, net onder de ruit staat een instrumentarium met onder meer een helder display met de digitale snelheidsmeter. Alles is goed afleesbaar. We tellen voorin zeven opbergplekken, veelal standaard vakken en maar weinig inventief. Waar zijn de vakken boven op het dashboard, waarom geen groot vak met armsteun tussen de voorstoelen? Dat verwacht je in een MPV (ook al is het een kleintje), maar in de C3 Picasso zitten ze niet. Er zit wel een handig vak onder de rechter stoel, waarvan de leuning overigens helemaal naar voren neerklapbaar is. Handig als je iets héééél langs moet vervoeren.

 

img-laidrrawservantKlaptafeltjes
Achterin is het met de bergruimte en eigenlijk de leefomgeving als geheel veel beter gesteld. De achterbank is mooi vlak en leent zich prima voor het naast elkaar plaatsen van twee kinderzitjes. Drie kan ook, maar dat wordt dan wel proppen. De achterbank is in twee delen verschuifbaar en ook neer te klappen. De C3 Picasso laat hier wèl zien dat het een MPV is, met onder meer bergvakken in de vloer en klaptafeltjes mèt een lampje! Favoriet bij de kids natuurlijk… Ook handig: de horizontale jaloezieën voor de achterste zijruiten. Jammer wel dat je al dat handige spul erbij moet kopen in een Pack Voyage. 495 euro extra op de nota.

Kijk uit voor je hoofd
Wie volgens de Citroën brochure de achterbank ver genoeg naar voren schuift (kijk uit of je geen beentjes hoort breken) kan tot wel 500 liter bagageruimte scoren. Lijkt ons wel wat optimistisch gemeten… Het minimum bedraagt overigens 385 liter, en dat is ook al niet mis.  De vloer van de bagageruimte kan op twee hoogtes worden ingesteld. Wil je geen tildrempel, zet je hem in de hoogste stand… Niet helemaal handig is de achterklep. Die opent weliswaar lekker hoog, maar heeft aan weerszijden twee uitstekende punten waar je lelijk het hoofd aan kunt stoten. Oppassen dus. Handig is de uitneembare lamp.

Voor een auto met deze afmetingen is de bagageruimte best ruim Matige prestaties
Rijden met deze C3 Picasso is ietwat ontnuchterend. Zijn speelse uiterlijk gaat namelijk gepaard met een heel gewoon rijgedrag. Wel netjes, maar niets bijzonders. Datzelfde geldt voor de 1.4 VTi benzinemotor. Die is ondanks 95 pk niet super pittig. Citroën doet niet mee met de trend om zes versnellingen te monteren; met vijf versnellingen draait de C3 Picasso op de snelweg (120 km/h) 3.500 toeren. Bij de benzinepomp berekenden we dat het verbruik ligt op 1 liter Euro 95 op 13,5 km. Dat is matig, meer kunnen we er niet van maken.

Conclusie
Concluderend kan gezegd worden dat de C3 Picasso een gezinsauto is met twee gezichten. Hij ziet er erg leuk uit, onderscheidend in dit segment, is van binnen comfortabel en soms slim, maar hij laat steken vallen op het gebied van prestaties. De motor doet niet mee aan de modernste trends. Het is wellicht slim om bij de Citroën dealer ook eens te rijden met de 1.6 VTi met 120 pk of de 110 pk sterke 1.6 HDiF diesel.

IkVader checklist

Isofix                                                               ja

Raamblokkering                                          nvt (handbediend)

Uitschakelbare airbag voorin                   ja

Opbergplekken voorin                             7

Opbergplekken achterin                           8

Aantal gordels achterin                              3

Aantal airbags totaal                                6

Leeslampjes achterin                                1

Bekerhouders voorin                                  3

Bekerhouders achterin                            1

12 volt achterin                                           nee

Vorige Smarty Card houdt kinderen bij de les
Volgende Symposium over vaderschap

Ook interessant

Wat doe je wanneer je zoon van zeven je smeekt om jouw collectie Star Wars-films te mogen bekijken? Onze nieuwe blogger Jurgen Egges dacht niet lang na. Hjj gaf toe en zag hoe zijn zoon in een paar tijd tijd veranderde in een tweede Luke Skywalker die schittert op een Star Wars Exhibition. Facebook Twitter …

Share

 ‘Basisscholen maken kinderen dyslectisch.’ Met deze kernachtige uitspraak gooide ontwikkelingspsycholoog Ewald Vervaet in een interview met IkVader de knuppel in het hoenderhoek. Vervaet hekelde de ambitie van de Onderwijsinspectie om kinderen zo vroeg mogelijk te leren lezen en schrijven: dit is de reden dat steeds meer kinderen in Nederland aan dyslexie lijden, aldus de psycholoog die zich met deze uitspraken de woede van veel collega’s op zijn hals haalde. Zo verzamelt een groep taaldeskundigen handtekeningen voor een verklaring die tegen Vervaets denkbeeld stelling neemt. Eén van de initiatiefnemers is taalspecialist Kees Vernooy (PDF). ‘Ik zeg niet dat Vervaet liegt, wel dat hij er helemaal naast zit.’

Share

Hoe onze vakantie beviel op het midden-Franse landgoed Le Roc Foucaud waar de Hollandse eigenaren een petit paradis voor ouders en kinderen hebben geschapen? Wel, ik kan er een heel verhaal over vertellen maar gelukkig heeft Rosa over ons verblijf dit rapfilmpje gemaakt… Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Welke wereld wil je nalaten aan je kinderen? Die vraag leek wel centraal te staan op de IAA 2009, Europa’s grootste autoshow. Hybrides, elektrische conceptcars en CO2-vriendelijke vierwielers, je struikelde er bijna over. Gezonde gezinsauto’s waren er echter ook. IkVader.nl liep een rondje over de beurs. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Qua vaderverlof, alle lof voor GroenLinks. De partij blijft er op gericht ons te verlossen van die miezerige twee dagen kraamverlof die ons nu ten deel valt. Hiermee zijn Nederlandse vaders houders van het Europese laagterecord. In juni vorig jaar deed GL-kamerlid Ineke van Gent al een poging het verlof te verlengen naar tien werkdagen. …

Share
portret jens-van-tricht

Dickpics, grensoverschrijdend gedrag, slavernij, het kapitalisme, klimaatverandering én ja, ook de oorlog in Oekraïne: voor stichting Emancipator is mannelijkheid de moeder van al het kwaad. Wat denkt de door de overheid gesubsidieerde club met deze bizarre diagnose te bereiken? En, gedraagt Emancipator zich zelf niet een beetje ‘mannelijk’? Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share