IkVader test de nieuwe Citroën Picasso


zelf portret picassoZelfs in zijn heftigste nachtmerries had Pablo Picasso (zie rechts zijn zelfportret) niet kunnen vermoeden dat er ooit nog eens een burgerlijke gezinsauto naar hem vernoemd zou worden. Hoe zou Picasso, vader van minstens vier kinderen, mogelijke buitenechtelijke even niet meegerekend, tegen de Citroën C4 met zijn naam hebben aangekeken? Als een waar kunststukje of als…? IkVader test deze maand de nieuwe C4 Picasso.

Weelderige handtekening
Na de Xsara Picasso, de vorige grote MPV van Citroën, is er sinds vorig jaar dan de C4 Picasso, dè nieuwe gezinsauto van het Franse merk. Wederom staat de weelderige handtekening van Picasso op het plaatwerk, maar verder is er veel veranderd. De ronde vormen en toch rechte lijnen vallen op, evenals de hoog opgetrokken voorruit. De voorbumper doet met zijn verschillende componenten wat rommelig aan. De achterlichtunits zien er fraai uit. Overall een voldoende voor het uiterlijk design. Daar had Picasso zijn handtekening wel op willen zetten.

Ruimte
Die voldoende voor design stijgt plotseling flink als je achter het stuur gezeten om je heen kijkt. Wat een licht en ruimte! Niet alleen door de hoog opgetrokken voorruit, ook door de ruimte boven het dashboard, handig benut door Citroën met ruime opbergvakken. Het stuur valt natuurlijk op. De kern met airbag en claxon is vast, alleen het stuurwiel zelf draait, net als in de C4 hatchback. Er zitten trouwens wel erg veel knopjes op het stuur. Na een week weet je nog niet waar alles voor is. Ook opvallend, de elektronische handrem en de flippers om eigenhandig de automatische versnellingsbak mee te bedienen. Daarover later meer.
Serieus onhandig is dat de bediening van climate control links bij de bestuurder is gepositioneerd. Moeder kan zelf de temperatuur instellen aan haar kant, maar meer ook niet. Het dashboard komt vast van de hand van een kunstenaar, want het is uitermate ‘schoon’. Het centrale display is mooi en goed bruikbaar, de parfumeur tussen de luchtroosters weer typisch ‘Citroën’.

Leeslampjes!
Klik-klak. Klik-klak. Wat klinkt daar toch vanaf de achterbank? Tja, dat krijg je ervan als een autofabrikant iets leuks verzint voor achterbankpassagiers. Aan de achterzijde van de voorstoelen zijn niet alleen opklaptafeltjes gemonteerd, maar achter die tafeltjes zitten ook een handig elastiek en… een leeslampje. Wat de kinderen de eerste paar keren natuurlijk honderd keer uitproberen, tot je er gek van wordt. Klik-klak, grrrr…  Drie kinderen kunnen achterin trouwens riant zitten, zelfs met kinderstoeltjes. Een volwassene zit veel minder ruim. Een Maxi-Cosi achter de bestuurdersstoel ging ook maar krapjes, hoewel ondergetekende niet langer dan gemiddeld is. De deuren en ramen achterin kunnen vanaf de bestuurdersstoel worden vergrendeld met het elektronische kinderslot. Een pluimpje voor deze veiligheidsvoorziening. De stoelen van de tweede en derde zitrij zijn snel en makkelijk op te klappen. Altijd interessant bij grote MPV’s: de derde zitrij. De stoelen van de tweede zitrij zijn snel weg te schuiven, maar de ‘doorkruipruimte’ en de zitruimte achter zijn echt alleen voor kinderen geschikt. Volwassenen nemen er alleen plaats als ze acrobaten of masochisten zijn.
De bagageruimte is op twee manieren te bereiken: door het openen van de achterklep of de achterruit. Dat laatste is vooral handig om even snel wat kleine dingen achterin te mikken. Ruimte voor bagage is er genoeg als de achterste stoelen weggeklapt worden: 576 liter. Met de achterste rij omhoog kan er slechts 208 liter aan bagage aan boord.

Moeders oordeel
De 2.0 HDiF diesel is een fijne reisgenoot, die met 138 pk voldoende paardenkrachten heeft. Het koppel van 270 Nm is ook in orde. Wat rijden in de C4 Picasso iets minder aangenaam maakt, is de automatische zesversnellingsbak. Die leek soms een eigen leven te leiden, bokte op onverwachte momenten en was zelfs met handschakeling niet altijd in het gareel te houden. Het verbruik van nog geen 1 op 14 is overigens maar matig en wellicht op het conto van de automaat te schrijven. Hoewel de Picasso over het algemeen fijn rijdt, heeft hij wel een typisch MPV-trekje: overhangen in de bochten. In ieder geval reden genoeg voor de echtgenote om de C4 Picasso af te keuren als volgende familie-auto. Ook de lichtgrijze bekleding van de testauto kreeg van de praktische mama geen goedkeuring. “Dat wordt veel te vies.” En tenslotte, het moet gezegd worden, de bouwkwaliteit van het interieur. Op de testauto, met 10.000 kilometer op de klok, was het slot van een opbergkastje stuk en rolde een van de zonnegordijntjes niet meer goed op. Of zou dat alleen bij deze auto zo zijn?

Concluderend mag je zeggen dat Citroën met de C4 Picasso een echte MPV heeft gemaakt. Kindvriendelijk, veel bergruimte, leuke gadgets. De vormgeving en ergonomie zijn goedverzorgd, maar de automaat en de kwaliteit van het interieur vallen tegen. Zeker weten dat Picasso even peinzend heeft gekeken voordat-ie zijn handtekening op het blik zette. Uiteindelijk is de C4 Picasso niet meer dan kunst met een kleine k.

IkVader checklist

Isofix                                                               ja
Raamblokkering                                          ja
Uitschakelbare airbag voorin                    ja
Opbergplekken voorin                                7
Opbergplekken achterin                            8
Aantal gordels achterin                              3
Aantal airbags totaal                                   7
Leeslampjes achterin                                3
Bekerhouders achterin                              4
12 volt achterin                                             ja

 

EURONCAP Crashtest

Volwassene bescherming: *****
Kinder bescherming: ***

Vorige Volvo V70 veiliger voor kinderen
Volgende Help, mijn dochter speelt met een wilde chick!

Ook interessant

De Titanic ging honderdéén jaar geleden naar de haaien maar, sinds een paar weken is het mogelijk opnieuw aan boord te stappen van dit reusachtige stoomschip. Hoe? Monster aan voor de prachtige tentoonstelling die Amsterdam Expo over de Titanic heeft opgebouwd, een fascinerend verhaal dat zelfs de fantasie van een kind laat duizelen. Facebook Twitter …

Share

De betrokkenheid van vaders blijkt een belangrijke rol te spelen bij de vraag hoeveel kinderen er in een land worden geboren. Dit blijkt uit een studie van de universiteit van Turijn waarin de verschillen tussen het (relatief) hoge Nederlandse geboortecijfer en het lage Italiaanse geboortecijfer worden verklaard. Een van de belangrijkste oorzaken is dat de …

Share

aangifte_geboorte

Yes! Een van de weinige exclusieve rechten die jij rond de geboorte kunt uitoefenen is aangifte doen. Probeer er een uitje van te maken. Neem een vriend met (video)camera mee, trakteer de ambtenaar op beschuit met muizen en drink na afloop ergens een biertje.

 

Wachttijd

Share

Ooit werd hij Prins Pils genoemd maar nu is het de hoogste tijd om Z.K.H. Willem-Alexander er nog een eretiteltje bij te geven: Prins Pa! Met een haast achteloos gemak breidt Alex zijn vaderrijk uit. Begin deze week maakten Máxima en hij bekend dat wij onderdanen volgend jaar april de vlag weer mogen uithangen voor de derde telg. Alex en Máxima gefeliciteerd!

Share

Wanneer zag jij die blauwe streepjes van de zwangerschapstest voor het eerst? Vermoedelijk pas nadat je vrouw deze al had gezien. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Is er een rijkere inspiratiebron dan het vaderschap? Stel deze vraag aan kunstenaar Joep Zander en hij schudt hartgrondig van nee. Dit weekend geeft deze Deventer kunstenaar een interactieve presentatie van zijn werk. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share