IkVader test de nieuwe Citroën Picasso

zelf portret picassoZelfs in zijn heftigste nachtmerries had Pablo Picasso (zie rechts zijn zelfportret) niet kunnen vermoeden dat er ooit nog eens een burgerlijke gezinsauto naar hem vernoemd zou worden. Hoe zou Picasso, vader van minstens vier kinderen, mogelijke buitenechtelijke even niet meegerekend, tegen de Citroën C4 met zijn naam hebben aangekeken? Als een waar kunststukje of als…? IkVader test deze maand de nieuwe C4 Picasso.

Weelderige handtekening
Na de Xsara Picasso, de vorige grote MPV van Citroën, is er sinds vorig jaar dan de C4 Picasso, dè nieuwe gezinsauto van het Franse merk. Wederom staat de weelderige handtekening van Picasso op het plaatwerk, maar verder is er veel veranderd. De ronde vormen en toch rechte lijnen vallen op, evenals de hoog opgetrokken voorruit. De voorbumper doet met zijn verschillende componenten wat rommelig aan. De achterlichtunits zien er fraai uit. Overall een voldoende voor het uiterlijk design. Daar had Picasso zijn handtekening wel op willen zetten.

Ruimte
Die voldoende voor design stijgt plotseling flink als je achter het stuur gezeten om je heen kijkt. Wat een licht en ruimte! Niet alleen door de hoog opgetrokken voorruit, ook door de ruimte boven het dashboard, handig benut door Citroën met ruime opbergvakken. Het stuur valt natuurlijk op. De kern met airbag en claxon is vast, alleen het stuurwiel zelf draait, net als in de C4 hatchback. Er zitten trouwens wel erg veel knopjes op het stuur. Na een week weet je nog niet waar alles voor is. Ook opvallend, de elektronische handrem en de flippers om eigenhandig de automatische versnellingsbak mee te bedienen. Daarover later meer.
Serieus onhandig is dat de bediening van climate control links bij de bestuurder is gepositioneerd. Moeder kan zelf de temperatuur instellen aan haar kant, maar meer ook niet. Het dashboard komt vast van de hand van een kunstenaar, want het is uitermate ‘schoon’. Het centrale display is mooi en goed bruikbaar, de parfumeur tussen de luchtroosters weer typisch ‘Citroën’.

Leeslampjes!
Klik-klak. Klik-klak. Wat klinkt daar toch vanaf de achterbank? Tja, dat krijg je ervan als een autofabrikant iets leuks verzint voor achterbankpassagiers. Aan de achterzijde van de voorstoelen zijn niet alleen opklaptafeltjes gemonteerd, maar achter die tafeltjes zitten ook een handig elastiek en… een leeslampje. Wat de kinderen de eerste paar keren natuurlijk honderd keer uitproberen, tot je er gek van wordt. Klik-klak, grrrr…  Drie kinderen kunnen achterin trouwens riant zitten, zelfs met kinderstoeltjes. Een volwassene zit veel minder ruim. Een Maxi-Cosi achter de bestuurdersstoel ging ook maar krapjes, hoewel ondergetekende niet langer dan gemiddeld is. De deuren en ramen achterin kunnen vanaf de bestuurdersstoel worden vergrendeld met het elektronische kinderslot. Een pluimpje voor deze veiligheidsvoorziening. De stoelen van de tweede en derde zitrij zijn snel en makkelijk op te klappen. Altijd interessant bij grote MPV’s: de derde zitrij. De stoelen van de tweede zitrij zijn snel weg te schuiven, maar de ‘doorkruipruimte’ en de zitruimte achter zijn echt alleen voor kinderen geschikt. Volwassenen nemen er alleen plaats als ze acrobaten of masochisten zijn.
De bagageruimte is op twee manieren te bereiken: door het openen van de achterklep of de achterruit. Dat laatste is vooral handig om even snel wat kleine dingen achterin te mikken. Ruimte voor bagage is er genoeg als de achterste stoelen weggeklapt worden: 576 liter. Met de achterste rij omhoog kan er slechts 208 liter aan bagage aan boord.

Moeders oordeel
De 2.0 HDiF diesel is een fijne reisgenoot, die met 138 pk voldoende paardenkrachten heeft. Het koppel van 270 Nm is ook in orde. Wat rijden in de C4 Picasso iets minder aangenaam maakt, is de automatische zesversnellingsbak. Die leek soms een eigen leven te leiden, bokte op onverwachte momenten en was zelfs met handschakeling niet altijd in het gareel te houden. Het verbruik van nog geen 1 op 14 is overigens maar matig en wellicht op het conto van de automaat te schrijven. Hoewel de Picasso over het algemeen fijn rijdt, heeft hij wel een typisch MPV-trekje: overhangen in de bochten. In ieder geval reden genoeg voor de echtgenote om de C4 Picasso af te keuren als volgende familie-auto. Ook de lichtgrijze bekleding van de testauto kreeg van de praktische mama geen goedkeuring. “Dat wordt veel te vies.” En tenslotte, het moet gezegd worden, de bouwkwaliteit van het interieur. Op de testauto, met 10.000 kilometer op de klok, was het slot van een opbergkastje stuk en rolde een van de zonnegordijntjes niet meer goed op. Of zou dat alleen bij deze auto zo zijn?

Concluderend mag je zeggen dat Citroën met de C4 Picasso een echte MPV heeft gemaakt. Kindvriendelijk, veel bergruimte, leuke gadgets. De vormgeving en ergonomie zijn goedverzorgd, maar de automaat en de kwaliteit van het interieur vallen tegen. Zeker weten dat Picasso even peinzend heeft gekeken voordat-ie zijn handtekening op het blik zette. Uiteindelijk is de C4 Picasso niet meer dan kunst met een kleine k.

IkVader checklist

Isofix                                                               ja
Raamblokkering                                          ja
Uitschakelbare airbag voorin                    ja
Opbergplekken voorin                                7
Opbergplekken achterin                            8
Aantal gordels achterin                              3
Aantal airbags totaal                                   7
Leeslampjes achterin                                3
Bekerhouders achterin                              4
12 volt achterin                                             ja

 

EURONCAP Crashtest

Volwassene bescherming: *****
Kinder bescherming: ***