ford focus test

IkVader test de nieuwe Ford Focus Wagon

ford focus testDe Ford Focus is fors vernieuwd. Zo op het eerste gezicht lijkt er niet veel veranderd, maar wie beter kijkt (en een stukje rijdt), kan maar één ding concluderen: met de nieuwe Focus zet Ford in één klap de verhoudingen in zijn segment weer op scherp.

ford focus testStapje terug
De opvolger van de eerste generatie Focus, die eind 2004 op de markt kwam, was een eigenlijk een stapje terug voor Ford. De carrosserie was wat minder gewaagd en onderscheidend en de klanten waardeerden dat niet echt: de Focus moest op de lijst met verkopen een paar concurrenten voorlaten, ondanks prima rijkwaliteiten. Hoog tijd dus om de Focus een nieuw gezicht te geven, dacht Ford. En ging rigoureus te werk. Zo op het eerste oog lijkt alleen het front een make-over te hebben ondergaan, naar het voorbeeld van de verkoopklapper Mondeo. Maar ook de rest van de carrosserie is aangepast; Ford heeft veel van het plaatwerk een botox-injectie gegeven. Met resultaat: de auto oogt beter dan hij ooit gedaan heeft. Het avalon blauw van onze testauto zorgt voor een gedistingeerde look.

Mama-formaat
Ook het interieur is grondig aangepakt. Het comfortniveau is een stuk hoger, met betere materialen voor het dashboard en mooiere bekleding van de stoelen. Onze Titanium-uitvoering doet daar natuurlijk nog een schepje bovenop, met ondermeer klimaatcontrole en stoelverwarming en een uitstekend werkend navigatiesysteem. Ook de voicecontrol van diverse functies is aangenaam, alleen wel jammer dat je het systeem in het Engels moet toespreken. Over de stoelen gesproken: een goede zitpositie is reëler dan ooit. Niet alleen is de stoel verstelbaar (elektrisch), ook het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar, maar de klap op de vuurpijl zijn de elektrisch verstelbare pedalen (optie).

ford focus testHandig
Zeer handig als de mama wat van klein formaat is. Opvallend is de vele bergruimte voorin. Een afsluitbaar vak bovenop het dashboard is maar één van de slimme oplossingen. In de armsteun annex opbergbox zit een extra 12V-aansluiting; in het dashboardkastje zit een AUX-aansluiting voor nog meer muziek. De audio van de Focus is sowieso al goed verzorgd, met een aansluiting voor een SD-kaart in het dashboard. Kortom, meer dan voldoende comfort en aangename zaken voorin. Jammer is dan wel dat de airbag rechtsvoor niet uit kan. Gemiste kans.

ford focus testIsofix?
Achterin zoeken we ons het leplazarus naar de Isofix-aansluitingen. Conclusie: die zitten er niet standaard op en zijn volgens Ford Nederland aan te vragen bij de dealer. Vreemd, die dingen horen er toch gewoon op te zitten! Aan de andere kant: hoeveel ouders gebruiken er nu ècht Isofix? De kids hebben achterin weinig te klagen. Er zijn zat opbergplekken en lange pubers zitten goed. De getinte ramen achter van onze Titanium-versie worden niet door iedereen gewaardeerd: “wordt het nu al donker papa?” Dan nog even achterin kijken: daar is de bagageruimte 475 groot en mooi recht. De achterklep reikt tot hoog boven het hoofd. Het omklappen van de achterbank gaat, zoals bij zoveel wagons, omslachtig. Ook jammer is dat de tapijtvloer van de bagageruimte niet opklapbaar is en bovendien lastig te verwijderen. Niet handig als je onder de laadvloer moet zijn.

Brom
We lopen even om naar de voorkant van de Focus. Daar ligt in onze auto een dikke 2.0 TDCi diesel van maar liefst 136 pk. Echt een motor voor de lange afstand, en nog een met power ook. Wij vonden de diesel af en toe zelfs iets te dik in zijn karakter (brom) en zouden kiezen voor de nieuwe, lichtere 1.6 diesel van 100 pk. De zesversnellingsbak van onze tweeliter is uiterst prettig en laat de motor bij 120 km/h niet meer dan 2150 toeren draaien. Het verbruik is met 1 op 15,4 best netjes. Gelukkig heeft Ford niet aan de rij-eigenschappen van de Focus gesleuteld. Ze zijn nog net zo goed als ze al waren.

OnderwegAl met al heeft Ford van de Focus weer een auto gemaakt die helemaal meetelt in zijn segment en weer een forse concurrent is van de Volkswagen Golf Variant. De eerste tekenen dat Ford iets goeds gedaan met de Focus zijn al aanwezig: er zijn al opvallend veel nieuwe Focus Wagons op de weg te zien.

IkVader checklistford focus testIsofix nee
Raamblokkering ja
Uitschakelbare airbag voorin nee
Opbergplekken voorin 7
Opbergplekken achterin 8
Aantal gordels achterin 3
Aantal airbags totaal 6
Leeslampjes achterin 1
Bekerhouders achterin 2
12 volt achterin nee