IkVader test de nieuwe Ford Mondeo


fordmondeo3De testauto die we van Ford hebben gekregen, is geheel in stijl van de zomer in witte-wijn kleur, oftewel White Grape, uitgevoerd. Een kleur die de auto prima staat.

Vloeiend
De Mondeo valt sowieso al op. De belijning van de Wagon is vloeiend. De ontwerpers van Ford waren duidelijk geïnspireerd en gemotiveerd bij het zogeheten Kinetic Design, want zonder bovenmatig subjectief te zijn mag gezegd worden dat de nieuwe Ford Mondeo een prachtige auto is geworden. Eén die bewondering oogst ook, de berijder van de Mondeo krijgt de eerste tijd gegarandeerd aanspraak op zijn auto. De grote chromen grille, die ver doorloopt naar beneden, geeft de auto een chique voorkomen. Minitester Luuk zag in de koplampen van de Mondeo onmiskenbaar de bliksemschicht van filmheld Lightning McQueen uit de hitfilm Cars.

Beleving
Het exterieur van de Mondeo stemt gelukkig, en die goede stemming wordt alleen maar vergroot bij het aanschouwen van het interieur. Pardon, het beléven ervan. Want Ford heeft er een echte belevenis van gemaakt. Met mooie, verzorgde materialen en een op onze auto prachtig kleureninstrumentarium compleet met boordcomputer genaamd Convers+. Natuurlijk zit de bediening voor audio en cruisecontrol op het stuur. De stoelen, in onze testauto met prachtig alcantara leer bekleed, zitten uitstekend en zijn in alle richtingen verstelbaar. Het enige dat je voorin mist, is voldoende opbergruimte. En het is jammer dat de passagiersairbag niet uit te schakelen is. Achterin zitten de kinderen riant, zelfs als het pubers met uitschuifbenen zijn. Maar ook hier hadden wat meer vakjes en zakjes geen kwaad gekund. De kids hebben op deze Titanium-uitvoering, eigen ventilatie-units en een 12volts aansluiting. Handig voor de DVD-speler op weg naar de camping…

Niet nog meer!
En dan komen we bij het belangrijkste onderdeel voor een ‘vakantieauto’: de bagageruimte. Die is al even ruimtelijk als het interieur. Onafhankelijk of je nu kiest voor een vierdeurs, vijfdeurs of zoals wij voor een Mondeo Wagon, de bagageruimte bedraagt minimaal 500 liter en de laadlengte is met 118 centimeter lang niet misselijk. Je moet wel heel veel meenemen op vakantie wil je daar niet genoeg aan hebben. Tenzij je vrouw natuurlijk met plastic tasjes blijft aankomen… Een 12 volts aansluiting mist trouwens niet. Het opklappen van de achterbank gaat niet met zo’n modern ‘Flex-o-Fix’ systeem, maar gewoon nog door eerst de leuning en dan de zitting op te klappen. Maar ja, we praten hier dan ook niet over een MPV.

Power
Onze testauto was uitgerust met de sterkste benzinemotor, een vijfcilinder 2,5 turbo-injectie met maar liefst 220 pk. Die kwam in onze Mondeo met Xpack Titanium grommend tot leven door middel van een druk op de startknop. De motor is een genot om mee te rijden, werkelijk niets is teveel voor hem. De power ervan zorgt ervoor dat inhalen waar dan ook makkelijk gaat. De motor heeft in de zesversnellingsbak een prima partner gevonden. Het koppel van 320 Nm is dermate hoog dat de pook ook in de stad niet permanent beroerd hoeft te worden. Het verbruik is met 1 op 10 voor een motor als deze best goed. Het weggedrag van de Ford Mondeo is zonder overdrijving subliem te noemen.

Die gaat mee!
Ford heeft met de nieuwe Mondeo een fikse stap voorwaarts gemaakt en geeft op diverse punten de concurrentie het nakijken. De vormgeving, de technische kant, het interieur, het klopt allemaal en is prima op elkaar afgestemd. De prijs van de auto is hoogstwaarschijnlijk een flinke hap uit het budget van de familie, maar met de Mondeo krijg je zeker waar voor je geld. Ik ga op vakantie en neem mee… in ieder geval de nieuwe Ford Mondeo!

IkVader checklist
Isofix                      ja (2)

Raamblokkering                                                         ja

Uitschakelbare airbag voorin                                   nee

Opbergplekken voorin                                               7

Opbergplekken achterin                                           6

Aantal gordels achterin                                             3

Aantal airbags totaal                                                  7

Leeslampjes achterin                                               3

Bekerhouders achterin                                              2

12 volt achterin                                                            ja

Vorige IJsbrand één!
Volgende 'It takes a man to be a dad'

Ook interessant

Een paar dagen geleden is mijn leven op slag veranderd. Het begon met een telefoontje van mijn vriend Henk Noort. Nadat we de gebruikelijke (‘Hey Henk, met Henk!’) begroeting hadden uitgewisseld, vroeg hij of ik de veiligheidsgordels van mijn bureaustoel even wilde vastsjorren. ‘Opzij heeft je namelijk op het schild gehesen. Het feministisch maandblad heeft …

Share

489849642_fb81252d9e_mBinnenkort is het zover: tijd om je vrouw te bedanken voor die prachtkids van je! Aan wie of wat hebben we deze traditie eigenlijk te danken? De Oude Grieken kenden in het voorjaar ook al speciale dagen om hun moedergod Rhea te eren, maar de Moederdag zoals we die tegenwoordig vieren, is een uitvinding van de Amerikaanse Anna Marie Jarvis uit West Virginia. Deze oermoeder van Moederdag was intens gelukkig met de jeugd die haar eigen moeder haar had bezorgd. Zó gelukkig dat ze de sterfdag van haar moeder, de tweede zondag van mei, tot een nationale herdenkingsdag voor álle moeders van de wereld wilde uitroepen.

Share

vleessnijderIn 1998 ontwikkelde Sire een campagne met als thema ‘Vaders zijn thuis net zo onmisbaar als op het werk.’ Je kent het spotje nog wel: een jochie, gekleed in een keurige spencer, kijkt verwonderd naar zijn vader die de rollade aansnijdt. In een voice-over zegt hij: ‘Wie is toch die man die op zondag altijd het vlees komt snijden?’ In de jaren daarna werd deze campagne gevolgd door drie overheidscampagnes met een gelijke boodschap: mannen, laat thuis de handen wapperen! Doe meer dan het hanteren van het vleesmes!

Share

Erna Hooghiemstra, directeur van de Nederlandse Gezinsraad, debiteert over het algemeen rake standpunten. In haar uitingen in de media laat zij zich doorgaans kennen als een pleitbezorger van een grotere betrokkenheid van vaders in de opvoeding. Maar in de NRC van gisteren rijdt ze plots een scheve schaats. De krant vroeg haar te reageren op het onthullende onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau waaruit blijkt dat níet de (vermeende hoge) kosten er de oorzaak van zijn dat in Nederland zo weinig gebruik wordt gemaakt van kinderopvang – maar het feit dat moeder zo weinig vertrouwen hebben in de kwaliteit van de kinderopvang.

Share

Druk, druk, druk… Volgens Sieneke Groothuis, onderwijskundige aan de universiteit van Groningen, zijn ook onze kleuters gevangen door de ratrace van het moderne leven. ‘Kleuters moeten teveel presteren,’ betoogt zij. Een schreeuw om aandacht of is er meer aan de hand?

Share

Al een paar dagen kijkt ze er naar uit. Vanavond is het zover. Kamperen! In de achtertuin zetten we samen mijn oude iglo. Het stof van Zuidfranse grond, waar het ding zeker tien jaar geleden voor het laatst in stond vastgehamerd, dwarrelt alle kanten op. ‘Hij mag wel bij mijn boom staan hoor,’ zegt ze.

Share