IkVader test de nieuwe Ford Mondeo


fordmondeo3De testauto die we van Ford hebben gekregen, is geheel in stijl van de zomer in witte-wijn kleur, oftewel White Grape, uitgevoerd. Een kleur die de auto prima staat.

Vloeiend
De Mondeo valt sowieso al op. De belijning van de Wagon is vloeiend. De ontwerpers van Ford waren duidelijk geïnspireerd en gemotiveerd bij het zogeheten Kinetic Design, want zonder bovenmatig subjectief te zijn mag gezegd worden dat de nieuwe Ford Mondeo een prachtige auto is geworden. Eén die bewondering oogst ook, de berijder van de Mondeo krijgt de eerste tijd gegarandeerd aanspraak op zijn auto. De grote chromen grille, die ver doorloopt naar beneden, geeft de auto een chique voorkomen. Minitester Luuk zag in de koplampen van de Mondeo onmiskenbaar de bliksemschicht van filmheld Lightning McQueen uit de hitfilm Cars.

Beleving
Het exterieur van de Mondeo stemt gelukkig, en die goede stemming wordt alleen maar vergroot bij het aanschouwen van het interieur. Pardon, het beléven ervan. Want Ford heeft er een echte belevenis van gemaakt. Met mooie, verzorgde materialen en een op onze auto prachtig kleureninstrumentarium compleet met boordcomputer genaamd Convers+. Natuurlijk zit de bediening voor audio en cruisecontrol op het stuur. De stoelen, in onze testauto met prachtig alcantara leer bekleed, zitten uitstekend en zijn in alle richtingen verstelbaar. Het enige dat je voorin mist, is voldoende opbergruimte. En het is jammer dat de passagiersairbag niet uit te schakelen is. Achterin zitten de kinderen riant, zelfs als het pubers met uitschuifbenen zijn. Maar ook hier hadden wat meer vakjes en zakjes geen kwaad gekund. De kids hebben op deze Titanium-uitvoering, eigen ventilatie-units en een 12volts aansluiting. Handig voor de DVD-speler op weg naar de camping…

Niet nog meer!
En dan komen we bij het belangrijkste onderdeel voor een ‘vakantieauto’: de bagageruimte. Die is al even ruimtelijk als het interieur. Onafhankelijk of je nu kiest voor een vierdeurs, vijfdeurs of zoals wij voor een Mondeo Wagon, de bagageruimte bedraagt minimaal 500 liter en de laadlengte is met 118 centimeter lang niet misselijk. Je moet wel heel veel meenemen op vakantie wil je daar niet genoeg aan hebben. Tenzij je vrouw natuurlijk met plastic tasjes blijft aankomen… Een 12 volts aansluiting mist trouwens niet. Het opklappen van de achterbank gaat niet met zo’n modern ‘Flex-o-Fix’ systeem, maar gewoon nog door eerst de leuning en dan de zitting op te klappen. Maar ja, we praten hier dan ook niet over een MPV.

Power
Onze testauto was uitgerust met de sterkste benzinemotor, een vijfcilinder 2,5 turbo-injectie met maar liefst 220 pk. Die kwam in onze Mondeo met Xpack Titanium grommend tot leven door middel van een druk op de startknop. De motor is een genot om mee te rijden, werkelijk niets is teveel voor hem. De power ervan zorgt ervoor dat inhalen waar dan ook makkelijk gaat. De motor heeft in de zesversnellingsbak een prima partner gevonden. Het koppel van 320 Nm is dermate hoog dat de pook ook in de stad niet permanent beroerd hoeft te worden. Het verbruik is met 1 op 10 voor een motor als deze best goed. Het weggedrag van de Ford Mondeo is zonder overdrijving subliem te noemen.

Die gaat mee!
Ford heeft met de nieuwe Mondeo een fikse stap voorwaarts gemaakt en geeft op diverse punten de concurrentie het nakijken. De vormgeving, de technische kant, het interieur, het klopt allemaal en is prima op elkaar afgestemd. De prijs van de auto is hoogstwaarschijnlijk een flinke hap uit het budget van de familie, maar met de Mondeo krijg je zeker waar voor je geld. Ik ga op vakantie en neem mee… in ieder geval de nieuwe Ford Mondeo!

IkVader checklist
Isofix                      ja (2)

Raamblokkering                                                         ja

Uitschakelbare airbag voorin                                   nee

Opbergplekken voorin                                               7

Opbergplekken achterin                                           6

Aantal gordels achterin                                             3

Aantal airbags totaal                                                  7

Leeslampjes achterin                                               3

Bekerhouders achterin                                              2

12 volt achterin                                                            ja

Vorige IJsbrand één!
Volgende 'It takes a man to be a dad'

Ook interessant

‘Een kind kost een Porsche,’ zo luidt een oud Duits gezegde. Met andere woorden: een kind opvoeden tot het een jaar of achttien is, kost je ongeveer € 75.000, een bedrag waarmee je door de Porsche-dealer met een warme handdruk wordt ontvangen. Met die centen ben je minstens goed voor het instapmodel. Facebook Twitter LinkedIn …

Share

De Citroën Berlingo werd onlangs uitgeroepen tot Gezinsauto van het Jaar 2009. Da’s mooi, maar voordat we het nieuwe jaar ingaan, leggen we de Berlingo eerst graag nog even langs de meetlat van IkVader.nl. Is hij die titel wel waard? Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Met ingang van 1 januari 2007 mogen zwangere stewardessen van de KLM niet meer de lucht in. Uit een onderzoek van de luchtvaartmaatschappij zou blijken dat het werk teveel risico’s inhoudt voor de gezondheid van de aanstaande moeder en kind. Op dit moment kunnen zwangere stewardessen tot in de 26ste week van de zwangerschap blijven werken. Maar, volgens een studie van de KLM is het beter dat de vrouwen stoppen met vliegen zodra ze ontdekken dat ze zwanger zijn.

Share

Als een vrouw bevalt zorgt dat niet alleen voor een beetje gezonde spanning in een (verlos-) kamer. Het zorgt er ook voor dat er wat laagjes beschaafdheid vervallen. Niet alleen bij de vrouw maar ook bij haar partner, vertelt David Borman, mannelijk verloskundige. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Wanneer zag jij die blauwe streepjes van de zwangerschapstest voor het eerst? Vermoedelijk pas nadat je vrouw deze al had gezien. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Vaderschap heeft vele voordelen, een daarvan is dat je beter verdient dan mannen zonder kinderen. Een ander voordeel is dat je op je werk beter presteert, zo blijkt uit Nederlands onderzoek dat deze week is gepubliceerd. Werknemers die een gezin hebben en in hun vrije tijd leuke dingen doen met het gezin, presteren beter op …

Share