IkVader test de nieuwe Kia Soul


family5

Kia timmert lekker aan de weg met gezinsvriendelijke auto’s de laatste jaren. Denk maar eens aan de C’eed Sporty Wagon. De Koreanen zijn een van de eersten om een auto neer te zetten in het nieuwe urban crossover segment: de lekker eigenzinnige Soul. Om er achter te komen of deze auto geschikt is voor gezinsgebruik, gaven wij ons gaarne over aan een sessie ‘zieleknijpen’.

Lekker
Het moet maar meteen gezegd worden: die Kia Soul ziet er verrekte lekker uit. Hoog op de 18 inch (!) wielen, een hoge carrosserie met stoer uitgebouwde wielkasten en een hoge neus. In modieus wit is het helemaal een aparte verschijning, waar we tijdens de testweek veel aanspraak op kregen, vooral van vrouwen…  Wie fun heel belangrijk vindt, is bij deze Kia aan het juiste adres. De optielijst bevat hele speciale stylingopties zoals ‘body graphics’ (inclusief drakentatoeage voor op de buitenkant) en een speciale ‘burner’ grille. Leef je dus maar uit…  Dat het design echter niet alleen maar fun is, bewijst de motorkap, die hoog boven de motor ligt. Dit is gedaan om bij aanrijdingen de voetganger of fietser niet meteen met het hoofd op het harde motorblok te laten belanden. Dat moet je toch een lekker gevoel geven als toevallige voorbijganger…. De Soul oogt trouwens best groot en hoog. Dat hoog klopt wel, maar hij is minder lang dan een Volkswagen Golf, al is dat moeilijk voor te stellen als je ‘m ziet.

family5

Hoge koets
OK, instappen dan maar. Dat gaat met zo’n hoge koets verrassend makkelijk. We glijden zo achter het stuur. Het interieur is minder eigenzinnig vormgegeven dan de buitenkant, maar modern is het zeker. De middenconsole is wat vlak, het opbergvakje in het midden heeft een rood gekleurde binnenkant (net als het dashboardkastje). We zitten lekker hoog, wat een veilig gevoel geeft. Precies, net als een SUV. De stoelen zitten lekker, het stuur is in hoogte verstelbaar en het zicht om ons heen is verrassend goed. Onze X-ecutive-uitvoering is rijk uitgerust, met onder meer privacy glass. Airco is ook standaard. Een aantal styling elementen is standaard op de X-ecutive, zoals bekleding met opgloeiende letters (SOUL – staat er) in het donker en – hoe kom je erop – oranje verlichte ‘moody’ speakers. Je kan de speakers zelfs hun lichteffecten laten vertonen op het ritme van de muziek, maar volgens ons hebben de Kia-technici maar weinig ritmegevoel… Voorin vinden we trouwens wel 7 opbergvakken.

family5

Achteruitkijkspiegel
Een optie is het open dak, samen met een ingenieuze achteruitkijkspiegel. Een deel daarvan toont – als de achteruit wordt ingeschakeld – het beeld van een camera op de achterklep. Wat we wel missen op deze duurste uitvoering is cruise control. Daarvoor moet nog 760 euro extra worden afgetikt. Hulde verdient Kia voor het leveren van de Aux – iPod- USB aansluiting, waardoor we weer gewoon onze favoriete muziek konden horen.

family5

Trommelvliesjes
Oh. Een vraag van de achterbank. Of er nu ‘kindjesmuziek’ aan mag. Prima, zolang het maar niet in AAC-format is, want dat pikt de audio-aansluiting van de Soul niet. De audio-inrichting van de Soul X-ecutive heeft trouwens een woofer in de bagageruimte, om de jonge trommelvliesjes af en toe aan een test te onderwerpen. De kids hebben het overigens prima naar hun zin achterin. Ze zijn net als papa en mama verbaasd over de vele beenruimte. Papa past er prima bij als het moet, maar als hij voorin zit is er ook ruimte voor wel drie zitverhogers naast elkaar! Op opbergplekken heeft Kia wel bezuinigd, dus dat wordt weer overal de kinderspulletjes vandaan plukken na de rit. Papa moet overigens niet vergeten voor de rit de ruiten elektronisch te blokkeren (met een druk op de knop voorin), want raamblokkering zit niet standaard op de ruiten van de Soul. Uitkijken met de vingertjes dus.

family5

Bagageruimte
De achterbank is als de kindertjes er weer af zijn trouwens neer te klappen in twee delen. Handig als je eens wat meer moet meenemen, en misschien wel noodzaak als je hele jonge kinderen hebt. De bagageruimte meet namelijk 340 liter. Prima voor alledaags gebruik, maar ga je een keer met je zuigeling uit logeren en moet de wandelwagen èn het babybedje èn je eigen spulletjes ook mee, dan wordt het krap. De Soul heeft overigens onder de laadvloer nog een ruimte met tal van bakjes. Handig voor de kleine spulletjes. De achterklep is lekker licht te bedienen en gaat hoog genoeg open om onder te staan (als je niet langer dan 1.85 bent).

Waar is het tankstation?
Zeker niet zielig dus, die Soul. Maar wil-ie ook een beetje rijden? Ja, dat gaat zelfs heel goed. Hij is voor een dergelijk hoge auto verrassend stabiel en helt maar weinig over in bochten. Wel is er wat windgeruis rond de A-stijlen hoorbaar, en de grote wielen geven oneffenheden soms stevig door. ESP en EBD is trouwens standaard, net als ABS natuurlijk. De 1.6 benzinemotor in deze Soul levert 126 pk, en dat is voldoende bij normaal gebruik. De vijfversnellingsbak die er aan vastzit is soms wat hakerig, zeker bij het stoplicht heeft hij moeite om van drie weer de één te vinden. Bij de benzinepomp kwamen we uit op een verbruik van de Soul van 1 liter op 12,7 km. Dat is, zeker met het oog op wat andere fabrikanten momenteel laten zien, niet meer dan redelijk. De Soul heeft een tankinhoud van 48 liter, dus na ongeveer 550 kilometer moet je echt wel weer een tankstation gaan opzoeken.

Vijf jaar vooruit
De Kia Soul is een hippe en uiterst eigenzinnige auto, die in het alledaagse leven goed bruikbaar voor een gezin met kinderen boven de twee jaar. Zijn je kinderen jonger, dan zul je af en toe bagageruimte te  kort komen. Maar verder is er weinig op de Soul aan te merken. Zijn prijs stemt al helemaal positief: hij is er al vanaf 15.995 euro. Onze testauto, als X-ecutive met View Pack, komt uit op 21.040 euro. Voor dat geld weet je wel dat je voorlopig zorgeloos rondrijdt, want elke Soul heeft standaard vijf jaar fabrieksgarantie.

IkVader checklist

Isofix                                                               ja (2)

Raamblokkering                                          ja (uitsluitend elektronisch)

Uitschakelbare airbag voorin                   ja

Opbergplekken voorin                              7

Opbergplekken achterin                           4

Aantal gordels achterin                              3

Aantal airbags totaal                                 6

Leeslampjes achterin                                2

Bekerhouders voorin                                  2

Bekerhouders achterin                            0

12 volt achterin                                           ja (bagageruimte)

Vorige Vaders willen geen papadag
Volgende IkVader op de Negenmaandenbeurs - the movie

Ook interessant

Antropologe Margaret Mead merkte eens op dat het moment waarop vaders besloten zich actief met het grootbrengen van hun kinderen bezig te gaan houden hét cruciale moment was van de menselijke evolutie. Want, waar de vaders van andere primaten, neem gorilla’s, zich nauwelijks bekommeren om hun nageslacht, maken wij Homo Sapiens ons druk op allerlei …

Share

Gisteren reden we voor het eerst gevieren naar huis. Rosa en IJsbrand achterin. Zondagmiddag. Een modelgezinnetje keert terug van familiebezoek. De tijden dat ik een eleptische aanval kreeg bij de gedachte aan dit toekomstbeeld, liggen gelukkig ver achter me. Als een heuse Verantwoordelijke Vader zat ik achter het stuur, een kalme koers varend omdat de kinderen (ik moet nog wel wennen aan het meervoud) allebei vredig in hun mandje lagen te slapen, zelfs Rosa.

Share

Op 17 februari, volgende week woensdag, zwaaien de deuren van de Negenmaandenbeurs weer open. Om te voorkomen dat jij tijdens dit grootse evenement voor (aanstaande) ouders louter als pakezel wordt gebruikt, hebben wij een speciale speurtocht voor vaders uitgestippeld. De IkVader Route voert je langs 13 verschillende stands waar je telkens een vraag moet beantwoorden …

Share

Zes op de tien ouders bereiden zich niet goed voor op de financiële gevolgen van gezinsuitbreiding. Een kwart van de ouders vindt de kosten hoger dan ze van tevoren dachten. Meer dan de helft van de ouders gaat minder werken en heeft daarom minder geld te besteden. Tegelijkertijd geven ouders meer uit, bijvoorbeeld aan kinderopvang, …

Share

Je echte vader vinden en daar ook nog eens een berg geld mee verdienen? Ja, dat kan. Hoe? Dat laat Veronica vanavond zien als het Amerikaanse programma Who’s Your Daddy? op de Nederlandse buis debuteert. Het format is een commerciële combinatie tussen het aloude Wie van de Drie en Spoorloos. In ‘Who’s Your Daddy?’ moet een vrouw raden wie haar echte biologische vader is. Puike reality-tv of een nieuw hoogtepunt in de reeks tv-dieptepunten?

 

Share

Een van de grote voorrechten van het vaderschap is dat het je meevoert naar plaatsen waar je zònder kinderen met een boog omheen zou lopen. Ik ben allesbehalve een kunstschaatsliefhebber, ben evenmin behept met een modetic en lig niet wakker van half ontblote mannenlijven. En toch zat ik vorige week live te kijken naar het …

Share