IkVader test de nieuwe Lancia Delta

De achterzijde van de Delta is een toonbeeld van stilismeLancia. Het merk roept herinneringen op aan befaamde auto’s uit de tweede helft van de vorige eeuw. Lancia’s van pakweg de laatste twee decennia maakten maar zelden indruk. Tot nu toe. De nieuwe Delta is de kern van een plan om het merk Lancia een ware renaissance te laten beleven. IkVader testte de nieuwe Delta en keek of een degelijke Hollandse familie uit de voeten kan met deze stijlvolle Italiaan.

Respect
Wow. Respect. Het uiterlijk van de Lancia Delta dwingt ontzag af vanaf het eerste moment dat je ‘m ziet. Hij is gewoon mooi. Nooit eerder kregen we zo vaak aanspraak op onze testauto, en half Nederland had begin augustus een verdraaide nek. Applaus dus voor het Lancia Style Centre. Die ontworp de imposante voorkant, met de kenmerkende grille en de bijna op de grond hangende luchtinlaat. Zonde dat daar die grote ontsierende kentekenplaat voor hangt. Die hangt zó laag dat je bang bent dat je ‘m bij de eerste beste verkeersdrempel kwijt bent, maar die angst blijkt ongegrond.

De lijnen van de carrosserie verrassen en geven de Delta een geheel eigen gezicht
Dynamiek
De lijnen van de carrosserie en dak naar achteren stralen allemaal dynamiek uit. De LED-achterlichten lijken wel los op de carrosserie te liggen. Zeer fraai. De verlichting aan de voorzijde is overigens ook niet mis. Niet alleen door de hippe rij LEDs onder in de lampunits, maar ook door de mistlampen, die meedraaien met de bocht. Stuur je naar links, gaat de linker mistlamp aan, en bij rechtsaf gaat de rechter mistlamp branden. Onze auto was uitgevoerd in crèmekleurige lak, met een bicolore dak in matzwart. Aanrader, deze combinatie. Het geeft de auto een onmiskenbaar chique uiterlijk. In muisgrijs, zoals hier, is de distinctie heel wat minder aanwezig. De Delta staat op het onderstel van de Fiat Bravo en heeft een iets langere wielbasis. Zou een garantie moeten zijn voor prima weggedrag, maar daarover later meer. Eerst maar eens binnen in die Delta kijken.

Luxury feel?
Ahum. Hoe moeten we het zeggen? We quoten maar even de buurman, want die zei plompverloren heel eerlijk: “Tjonge. Ik vind ‘m van binnen niet half zo mooi als van buiten.” Hij heeft gelijk. Alle Lancia-centjes die waren gereserveerd voor design, lijken in het koetswerk te zitten. Dat is dan ook wel een succes, maar de binnenkant komt er wat bekaaid af.

Het interieur is niet zo flashy als de buitenzijde van de Delta

Zilverachtig
Er is wat makkelijk zilverachtig plastic over het dashboard heen geplakt. Natuurlijk, het ziet er best goed uit en het heeft een luxury feel, maar van Lancia verwacht je echt luxe en dus echt mooie materialen. De knoppen voor de handmatige airco in onze Argento versie bijvoorbeeld zijn erg eenvoudig, terwijl de druk/draaiknop voor de audio wel luxe is. Beetje jammer, want andere zaken in het interieur van de Delta stemmen wel tot tevredenheid. Het leren stuurwiel bijvoorbeeld, en de met oog voor detail gemaakte witte stiksels in de deur, het subtiele Lancia-logo in de hoofdsteunen, de chromen drempelstrips voor en achter, de bedieningsknoppen op het stuur. Het kan dus wel!

Mooi he, die Lancia-logo's in de hoofdsteunen

City-stand van het stuur
De stoelen hebben een diepe zitting en geven aangenaam veel steun. Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar. Handig: de City-stand van het stuur, waardoor bij parkeren of rijden in de stad de besturing nog een tandje lichter gaat. Alle ramen en deuren kunnen vanaf de bestuurdersplek centraal worden vergrendeld, een veilig idee.

Handig, maar wel met wat onhandige details: Blue & Me

Navigatiesysteem
Uit de Fiat-stal komt het Blue & Me multimediasysteem. Met een USB-stick wordt niet alleen je eigen muziek geladen, maar wordt er ook een spraakgestuurd navigatiesysteem geactiveerd. Het lijkt erg geavanceerd, maar de digitale juffrouw had erg veel moeite om ons te verstaan. De werking van het systeem was in ieder geval in deze Lancia niet optimaal. Geef ons dan maar ouderwets een TomTom. De mobiel met Bluetooth kan ook via Blue & Me met spraak worden bediend. Wij tellen voor in de Delta acht opbergvakken. Lijkt veel, maar het zijn veelal kleine vakjes. In de armsteun is een aircogekoeld kastje voor een flesje drinken verwerkt. De afwerking van het interieur en de stilte tijdens het rijden (68 dbA bij 120 km/h) stemmen tot tevredenheid. De carrosserie is vanaf het stuur redelijk te overzien. Wie twijfelt bij het inparkeren kan de parkeerhulp als optie erbij nemen.

Erg ruim
Zouden ze achterin net zo tevreden zijn? Het eerste dat opvalt als we op de achterbank gaan zitten, is de uitstekende beenruimte. Zelfs volwassenen zitten erg ruim, en dat kan van lang niet alle concurrenten in dit segment worden gezegd. Ook hier is de bergruimte beperkt. Kan iemand van Lancia ons uitleggen waarom de rechterstoel wel een vak in de rugleuning heeft en de linker niet?  Bekerhouders zijn er wel voor de kindjes achterin, evenals een eigen ventilatieunit. Een 12V-aansluiting voor als de batterij van de Nintendo DS leeg is moeten de kids helaas missen.

Marise kijkt wat bedenkelijk, maar vond de achterbank ook best 'juim'

Schoolvakantie
Deze Delta reden we tijdens de schoolvakantie en daarom kon onze praktijktest met drie kinderzitjes (met kinderen erop natuurlijk) niet doorgaan, maar de breedte van 129 cm garandeert dat in ieder geval drie zitverhogers naast elkaar passen. Een absolute pluim verdient Lancia voor de mogelijkheid om de achterbank (in twee delen zelfs) te verschuiven. Dat gaat over een afstand van 15 cm. Staat de achterbank helemaal naar voren, dan kunnen er echt alleen kinderen mee, maar tegelijk wordt de bagageruimte vergroot van 380 naar 465 liter. En dat is welkome ruimte als je eens een keer iets meer moet meenemen. De bank is ook in twee delen neerklapbaar.

De achterbank is eenvoudig te verschuiven via deze hendel Rond
Het volume van de bagageruimte stelt niet teleur, zeker niet met die verschuifbare bank. Het enige wat niet zo super is, is de ronde toegang van de bagageruimte. Hier is vorm voor functie gegaan. Ook niet handig: de tildrempel van 28 cm. Daardoor moet de buggy of het babybedje maar liefst 79 cm omhoog worden getild om ze binnen te krijgen. Door de verschuifbare bank is de lengte van de bagageruimte te vergroten van 75 naar 90 cm. Altijd handig: de 12 V aansluiting. Een ‘magic back box’, een extra laadruimte onder de vloer, is optioneel verkrijgbaar. Bij onze auto lag onder de mat een thuisbrengertje

Best wat bagageruimte, maar de toegankelijkheid is niet topTurbotaal
De Lancia heeft onder de motorkap de 1.4 T-Jet benzinemotor liggen. Die levert maar liefst 150 pk, maar hij heeft dan ook een turbo. Over de motor kunnen we kort zijn: heerlijke krachtbron, meer dan voldoende power en met 1 op 12,4 een aanvaardbaar verbruik, al is het wat hoger dan Lancia zelf aangeeft (1 op 14,3). Het koppel, 206 Nm bij 2250 toeren, zorgt ervoor dat er niet eens zoveel geschakeld hoeft te worden en dat er al bij 80 km/h in de zesde versnelling kan worden gereden. Op de snelweg, met een kruissnelheid van 120 km/h, draait de 1.4 T-Jet een nette 2750 toeren. De geluidsisolatie is goed, want het geluid dat binnendringt in het intererieur (zoals gezegd niet zoveel) is bijna uitsluitend dat van banden en wind. Het rijgedrag van de Lancia is prima, vergelijkbaar met dat van de Bravo. Niet zo sportief als je verwacht, maar wel degelijk. Op oneffenheden reageert het onderstel soms wat stug.

Duur?
Nog even de buurman aan het woord laten. “Mooie auto hoor. Maar ja, vast een stuk duurder dan die van mij. Hoeveel? 25.995 euro? Zo, dat valt mee.” De instapprijs van de 120 pk-versie bedraagt zelfs 23.995 euro. Dat zijn concurrerende prijzen als je kijkt naar de prijslijsten van, bijvoorbeeld, een Volkswagen Golf, Opel Astra of Ford Focus. Als gezinsauto scoort de Delta lang niet slecht, met zijn verschuifbare achterbank en naar keuze dus 465 liter grote bagageruimte als pluspunten. De prestaties van de Delta scheppen genoeg verwachtingen voor de wederopstanding van Lancia. Als de Nederlandse importeur deze auto goed in de markt weet te zetten, kan hij weleens voor verrassingen gaan zorgen.

IkVader checklist

Isofix                                                               ja

Raamblokkering                                          ja (en van vooruit te regelen)

Uitschakelbare airbag voorin                   ja (elektrisch)

Opbergplekken voorin                               8

Opbergplekken achterin                           6

Aantal gordels achterin                              3

Aantal airbags totaal                                 6

Leeslampjes achterin                                2

Bekerhouders voorin                                  2

Bekerhouders achterin                               2

12 volt achterin                                            nee