IkVader test de nieuwe Opel Astra


Met de nieuwe Astra zet Opel een stap vooruit in kwaliteitDe Opel Astra, wie is er niet groot mee geworden? We hebben wat kilometers afgelegd in (toen nog ) Kadetts en Astra’s van onze ouders! Maar nu zijn we zelf papa, en willen we dan nog steeds in die o zo burgerlijke Astra rijden? IkVader test om dat uit te vinden deze maand de nieuwe Opel Astra.

Wat is burgerlijk?
Eerste vraag: wat is eigenlijk burgerlijk? Iets wordt burgerlijk gevonden omdat het gemeengoed is in de maatschappij. Ook het rijden in een Volkswagen Golf of Opel Astra is door de decennia heen door hele volkstammen gedaan. De elite haalde er daarom haar neus voor op, bah, een Astra, veel te gewoontjes. Bij Opel hebben ze er vast altijd de schouders over opgehaald, want die burgerauto stond jarenlang steevast bovenaan de verkooplijsten.

Vloeiende lijnen maar een strakke achterkant…

Beter
Toch lijkt Opel wel een imagoslag te willen maken in het nieuwe decennium, want met de Insignia werd duidelijk een nieuwe weg ingeslagen. Qua design, beleving en ook kwaliteit. Alles werd nog beter. Die nieuwe weg wordt voortgezet met de Astra, die er modern en net als de Insignia lekker ‘dik’ uitziet. De lijnen zijn mooi, de achterkant lijkt wat gedrongen. Gaat dat niet ten kost van de bagageruimte? De lakkleur Silver Lake staat de auto wel goed, de optionele 17 inch velgen geven een sportief tintje. De prachtige koplampen hebben bi-xenon licht, dat deel uitmaakt van het Adaptive Forward Lighting pakket. Daar horen ook koplampsproeiers en een grootlichtassistent bij. Leuk allemaal, maar zo’n pakket kost wel weer 1500 euro extra.

Het interieur lijkt op dat van de Insignia en heeft dezelfde goede bouwkwaliteit.

Kwaliteit
We stappen in. Wat dan meteen opvalt is de kwaliteit van het interieur. Het dashboard lijkt niet alleen veel op dat van de Insignia, het is ook van dezelfde materialen en afwerking als dat van de Insignia. Top dus. Het middengedeelte van het dashboard heeft wel veel knopjes, maar op onze testauto zat dan ook onder meer Electronic Climate Control en een 7 inch navigatiesysteem. En dat moet allemaal wel bediend worden. Papa en mama tellen voorin 7 opbergplekken. De passagiersplek heeft een uitschakelbare airbag. Er moet even overlegd worden wie die ene bekerhouder gaat gebruiken. Ondanks het vernieuwende design van het dashboard is het wel erg dicht om de bestuurder en passagier heengebouwd, je zit er erg dicht op.

Met een beetje aangepaste bestuurdersstoel zitten Marises voetjes niet klem…

Voetjes klem
Hoor, rumoer vanaf de achterbank! ‘Papa, mijn voeten zitten klem’, klaagt Marise (bijna 4). Haar voetjes steken vanaf het kinderzitje recht naar voren en raken de stoel van de bestuurder, die met zijn 180 cm toch niet bovenmatig lang is. De stoel een fractie naar voren verhielp het probleem gelukkig. De kinderen hebben als we de deurgrepen even meetellen zeven kleinere en middelgrote opbergruimtes. Volwassenen zitten ondanks Marises opmerking prima op de achterbank, met voldoende beenruimte. De achterbank is 126 cm breed, drie kinderzitjes type zitverhoger gaat nèt naast elkaar, maar ’t houdt niet over. Ook op de geteste Edition-uitrusting zit geen hoofdsteun in het midden van de bank, ook zit er achterin geen elektrische raambediening (die dus ook niet te vergrendelen is). Er zitten achterin geen vaste bekerhouders, maar misschien dat de deurvakken als zodanig te gebruiken zijn (en dan maar hopen dat er geen bekers worden omgestoten). We tellen achterin 7 opbergvakken en -vakjes, maar dan tellen we de deurgrepen voor het gemak maar mee.

370 liter is wat krap voor de vader met serieuze pakbehoefte. De tildrempel is hoog.

Pakbehoefte
Op de foto’s is al te zien dat de Astra aan de achterzijde wat gedrongen overkomt. Dat vertaalt zich ook naar de bagageruimte, want die is met 370 liter volume niet echt wat je wilt als vader met èn een kinderbedje, èn een kinderwagen, plus de overige bagage even naar oma wil. De opening van de bagageruimte meet 98 cm bij 64 cm, er is een tildrempel van 20 centimeter. De laadlengte bedraagt 80 cm, de wandelwagen of buggy mag overdwars maximaal 103 centimeters meten. In deze hatchback kun je gewoon niet bovenmatig veel meenemen. Papa’s met een enorme pakbehoefte moeten gewoon even wachten op de Tourer versie, die komt dit najaar.

AUX en USB aansluiting zaten op onze test-Astra, dus de iPod kon mooi mee.

Rijden maar
Onderweg met de Astra kom je er al snel achter dat dit een heerlijke rij-auto is. Hij heeft een fijn weggedrag, is stabiel, maar hij nodigt wel uit tot sportief rijden. Een 1.6 liter benzinemotor met 115 pk lijkt dan wat aan de magere kant, maar dat valt in de praktijk best mee. Wel jammer is dat Opel aan deze motor slechts een vijf versnellingsbak heeft gehangen. Waarom nou geen zes gangen? Dat scheelt toeren, emissie en verbruik. Dan zou de Opel dus nog verder komen dan 12,3 km op 1 liter. Nu al blijkt dat Opel in de roos schiet met de nieuwe Astra: hij is opvallend vaak op de weg te zien. De auto is dan ook echt een verbetering ten opzichte van het vorige model. De hatchback is geen echte pakezel, de Tourer wordt dat later dit jaar hopelijk wel. De vanaf prijs van deze testauto is met 22.145 euro heel netjes, maar met onder meer leuke opties als een Business pakket en geintjes als Adaptive Forward Lighting krijgt de auto zomaar ineens een prijs van 28.665 euro.

IkVader checklist
Isofix ja: (2)
Raamblokkering: ja (voorin)
Uitschakelbare airbag voorin: ja
Opbergplekken voorin: 7
Opbergplekken achterin: 7
Aantal gordels achterin: 3
Aantal airbags totaal: 6
Leeslampjes achterin: 2
Bekerhouders voorin: 1
Bekerhouders achterin: 0
12 volt achterin: ja

EuroNCAP crashtest
Aantal sterren overall: *****
Volwassene bescherming: 95
Kinder bescherming: 84

Meer informatie
Bezoek de website van Opel of de speciale Astra minisite.

Vorige IkVader test de Peugeot 5008
Volgende Vaders bestaan niet

Ook interessant

Nog weleens in je meterkast gekeken de laatste tijd? Vermoedelijk niet. Wat is er ook te zien aan die grijze kast met die cijfers? Een stel Britse ontwerpers dacht daar anders over. De moderne mens moet immers energiebewust(er) worden en dan mag zo’n apparaat er ook wel kek uitzien, redeneerde de designers achter DIY Kyoto. Zij ontwierpen een energiemeter die eruit ziet als een kruising tussen een Philips Ambient tv en een iPod. Het apparaat is uitgerust met een zender die de gegevens over je energieverbruik naar een draadloze set stuurt. Helaas: Nederlandse energieboeren leveren de Wattson nog niet, maar als we hen met z’n allen gaan pushen is dat een kwestie van tijd.

Share

Een nieuw seizoen, dacht de ANWB, mooie gelegenheid om weer eens kinderzitjes te testen. Dat deed de club samen met haar Europese zusterclubs. Er werden 28 verschillende kinderzitjes uit alle gewichtsklassen onderzocht. Van deze 28 zitjes zijn er elf in Nederland te koop. Het resultaat is meer dan redelijk.

Share

De Belg Bart Philtjens wil van deze Vaderdag iets bijzonders maken. En dan hebben we het niet over een extra dure stropdas of een paar nieuwe sokken. Nee, Bart Philtjens wil zijn kind terug. Twee jaar geleden wees de rechter zijn dochter, beter bekend als ‘Baby Donna’, toe aan een Nederlands echtpaar – dat het kind via internet (!) had gekocht van de draagmoeder die Bart en zijn vrouw hadden ingeschakeld. Met een DNA-test toonde vader Philtjens vorige maand aan dat Baby Donna van hém was, maar daar had de Nederlandse rechter geen boodschap aan: de pleegouders hadden nu al een ‘band’ opgebouwd met Baby Donna. Nu eist de Belg bij de rechtbank van Utrecht een omgangsregeling voor zijn kind.

Share

Men neme… een camera, een krant en een goedlachs zoontje. Scheur de krant in stukken en geef de knipsels aan je kind. Neem het tafereel op en upload het filmpje naar YouTube. Als je kind écht weet wat lachen is, scoor je voor je het weet meer dan tien miljoen views. Althans, dat overkwam de negen maanden oude Ethan die afgelopen week een YouTube Award won in de categorie ‘Most Adorable Video.’ De filmende vader verdiende ook nog een paar centen met zijn videogenieke zoon. 

 

Share

Stel: je vrouw is zwanger en uitgerekend in de maand december. Maar als ze de bevalling weet uit te stellen tot tot januari, krijgen jullie 25.000 euro! Het lijkt op een wrang format uit de Talpa-koker, maar voor hoogzwangere Duitse dames is het bittere realiteit. Als gevolg van een wetswijziging krijgen ouders vanaf 1 januari 2007 het recht op betaald ouderschapsverlof. Daarom halen veel Duitse moeders alles uit Der Kast om het persen voor zich uit te schuiven.

Share

Vroeger wisten we het zeker: kinderspel is een volstrekt nutteloze bezigheid. De schampere uitdrukking ‘Ach, dat is kinderspel’ geeft al aan dat we geklooi met poppen en autootjes alles behalve serieus nemen. Maar, vergis je niet: tegenwoordig geldt kinderspel als een hoogst intelligente bezigheid. Sommige wetenschappers spreken zelfs van ‘de motor van de ontwikkeling van het kind’. Hoogste tijd voor de vraag: wat is het nut van spel?

Share