IkVader test de nieuwe Renault Scénic


De nieuwe Sc'enic heeft, hoe je er ook naar kijkt, toch een eigen gezichtToen veel van de huidige papa’s zelf nog in luiers rondliepen, stond Renault al aan de wieg van de MPV. Nu is het tijd voor alweer de derde generatie van de Scénic. IkVader voelt ‘m aan de tand in de IkVader Gezinsautotest!

Vierkante modellen
Heel soms zie je nog wel rijden: van die vierkante modellen van de Espace. Knap dat-ie nog rijden overigens, want Het Goede Doel (als we toch over de 80’s hebben) had wel gelijk met dat liedje.  Maar goed, dat is lang geleden en Renault hanteert tegenwoordig met zoveel verve de term ‘Createur d’Automobiles’ dat er nu een generatie opgroeit met het idee dat Renault niet alleen de MPV maar zelfs de automobiel zelf heeft uitgevonden. Knap staaltje (misleiding).

Zilvergrijs
De nieuwe Renault Scénic borduurt duidelijk voort op de voorgaande generaties en terecht. Waarom zou je een goed concept drastisch veranderen? De nieuwe Scénic heeft scherpere lijnen gekregen. Aan de voorkant van de auto vallen de grote koplampunits op en de twee grote zilvergrijze ‘luchthappers’. Die dingen zijn trouwens altijd zilvergrijs. Valt bij onze testauto in Bleu Opalin niet zo op, koop je een zwarte, steekt het plotseling wel erg af…  Aan de achterzijde vallen de hippe lichtunits op. De Scénic is 434 cm lang en is daarmee een vijfpersoons MPV. Wie behoefte heeft aan een zevenpersoons MPV, kan ook kiezen voor de Grand Scénic. Die is met 456 cm niet eens zoveel langer, maar profiteert van een grotere overhang aan de achterkant. Verder opvallend aan de Scénic: de hoge voorruit. Wie verliefd kijkt naar de 17 inch velgen moeten we teleurstellen: die staan als extra op de optielijst (495 euro). Standaard heeft de Privilège overigens wel zestien inch lichtmetaal.

Het interieur doet modern aan en is in de Privilege versie luxe 

Luxe
Luxe is onze test-Scénic ook van binnen. De stoelen zijn namelijk bekleed met beige rundleder. Ook daarvoor moet extra worden betaald, maar het is dermate weldadig, dat je het best kunt overwegen. Standaard is een digitaal instrumentenscherm, dat traditioneel in het midden zit.

Fraai instrumentarium met navigatie in het midden van het dashboard 

Daar zit ook het scherm van het Carminat navigatiesysteem. Dat werkt overigens geweldig, maar dat wisten we al van de Laguna. Het stuur is mooi afgewerkt, met leer en aluminium en ligt prettig in de hand. Op het stuur zit de bediening van de cruise-control, en dat is de beste plek om die tijdens het rijden te bedienen. Tussen de stoelen in zit een in lengterichting verschuifbare armsteun met daaronder een  bijzonder ruime opbergbak. Iets daarvoor en prima te bedienen: de knoppen voor navigatie, boordcomputer en audio. In het dashboard zitten de pook voor de zesversnellingsbak en de sleuf waar de keycard in past. De Renault heeft overigens een startknop, maar in onze versie dan weer geen keyless entry. Opbergruimte is er voldoende voorin: acht opbergplekken vinden we. Zelfs in de vloer zijn vakken ingeruimd.

Marise had het wel naar haar zin achterin de Scenic; het klaptafeltje wordt intensief gebruikt

MPV-waardig
Achterin vinden we zo mogelijk nog meer opbergplekken: 12 stuks. Maar ja, zo hoort ’t ook in een MPV. Toch verdient Renault een pluim voor eenvoudige maar efficiënte vindingen als de opgenaaide vakjes in de achterkant van de voorstoelen. Ook op die stoelen: klaptafeltjes met een bekerhouder. De achterbank bestaat uit drie aparte stoelen: twee van 47 cm breed, de middelste is 41 cm breed. In totaal is de ‘bank’ 137 cm breed, drie kinderzitjes passen goed naast elkaar. De stoelen zijn overigens allemaal over een lengte van 13 cm te verschuiven, neerklapbaar en uitneembaar. Hoe dat moet is even studeren, maar het verwijderen op zich is tamelijk eenvoudig, de stoelen zijn ook niet te zwaar. Het panoramadak (optie) vinden de kinderen leuk. Volwassenen zijn er wellicht minder blij mee, want op de achterbank beperkt het de hoofdruimte als je langer dan gemiddeld bent. Goed is overigens de 12V-aansluiting tussen de voorstoelen, zodat je de Nintendo DS kan aansluiten als-ie bijna leeg is (zó belangrijk als je zeven jaar bent!).

De bagageruimte is groot genoeg, de drie stoelen zijn allemaal uitneembaar. Zwaai even naar Marise!

Achter de achterbank van de Scénic vinden we dus geen extra stoelen meer, maar meteen de bagageruimte. Die is met de stoelen in de achterste stand 437 liter groot, schuiven we de stoelen naar voren (even kijken of er geen beentjes klem zitten) dan kan er 555 liter geladen worden. De Grand Scénic kan overigens tot 785 liter laden.

Hoog verbruik
Renault kenmerkt zich door altijd comfortabel, fijn rijdende auto’s. Dat is met deze Scénic niet anders. De bediening van stuur en remmen is zelfs zo licht dat sommigen het als gevoelloos zullen typeren. De 1.4 TCE motor heeft een turbo en daarom wel 130 pk. Lekker meekomen met in het verkeer is daarom geen enkel probleem. Rumoerig is de motor niet, maar het toerental is met 3200 toeren bij 120 km/h ietwat hoog, zeker gezien de zes versnellingen. Heikel punt is het brandstofverbruik. Wij tankten na 536,6 precies 49,53 liter, en dat is toch niet meer dan 1 liter op 10,8 km. Zo’n verbruikscijfer is domweg te slecht voor een moderne auto. Toen we verhaal gingen halen bij Renault reageerden ze daar slechts schouderophalend, alsof ze het allang wisten… Dat slechte brandstofverbruik van de Scénic met deze motor doet echter weinig af aan zijn kwaliteiten als praktische gezinsauto. Hij heeft alles wat je van een moderne MPV verwacht, en zeker in deze Privilege uitvoering is hij aangenaam luxe. Die luxe kost wel wat natuurlijk, maar ook als je niet zoveel te besteden hebt kun je toch terecht bij de Scénic: hij is er vanaf 23.300 euro.

Diepe, ruime achterbank. Het panoramadak geeft ook veel licht achterin

IkVader checklist

Isofix                                                               ja (3)

Raamblokkering                                          ja (+ centraal)

Uitschakelbare airbag voorin                    ja

Opbergplekken voorin                                8

Opbergplekken achterin                            12

Aantal gordels achterin                              3

Aantal airbags totaal                                   6

Leeslampjes achterin                                3

Bekerhouders voorin                                  2

Bekerhouders achterin                              2

12 volt achterin                                            ja

Aan de achterzijde is de Scenic smaakvol weergegeven, kijk maar eens naar de achterlichten

Vorige IVF-kinderen ontwikkelen zich even (ab)normaal
Volgende Elle van Rijn in voetspoor Demi Moore

Ook interessant

Is er een rijkere inspiratiebron dan het vaderschap? Stel deze vraag aan kunstenaar Joep Zander en hij schudt hartgrondig van nee. Dit weekend geeft deze Deventer kunstenaar een interactieve presentatie van zijn werk. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Qua graantje meepikken van de Obamania, doet IkVader natuurlijk ook een duit in de zak. En hoe! De gloedvolle speech die Obama tijdens afgelopen Vaderdag gaf, inspireerde ons tot twee shirts die worden gesierd door ronkende vaderschapcitaten van de president-elect. ‘Hope is the greatest gift a father can pass on to his children.’ En: ‘The …

Share

Sommige auto’s horen nergens bij. Kijk nou naar de nieuwe Toyota Urban Cruiser. Is het een SUV? Nee, niet echt. Klein stadsautootje dan? Nee, ook niet. Een gezinsauto misschien? Ha, now we’re talking. Stap maar in, rij maar mee: de Toyota Urban Cruiser is het onderwerp van de gezinsautotest van deze maand. Facebook Twitter LinkedIn …

Share

Half zes ’s ochtends:  ik fiets door het centrum van Hilversum richting Mediapark alwaar ik vanaf 06.00 te gast ben in Nachtvluchten, een Radio 1 programma. Inderdaad, zoals mijn geachte collega Evert van den Berg al opmerkte, laten alleen ijdele idioten zich strikken voor een optreden in de staart van vrijdagnacht. Facebook Twitter LinkedIn Print …

Share

Eerlijk is eerlijk: die kale knar van je pasgeboren kind ziet er toch niet uit? En denk eens aan alle emotionele schade die zo’n kaal kind op kan lopen! Vandaar dat het Amerikaanse bedrijf Babytoupee sinds kort een attente oplossing op de markt brengt. Juist: toupetjes voor baby’s! Voor 20 dollar tover je die kleine om tot een Bob Marley die elk kraampartijtje in een rasta-happening verandert. No baby, no cry… Op de Amerikaanse tv is Babytoupee al ‘hot news’.

Share

ringtoneborstvergrotingOok de stellige indruk dat de borsten van je vrouw niet meer hetzelfde zijn sinds de kleine er aan heeft gesnoept? De Japanse wetenschapper Hideto Tomabechi heeft daar wat op gevonden. Hij beweert een ringtone te hebben ontwikkeld die borstvergroting teweeg brengt.

Share