IkVader test de nieuwe Skoda Fabia Combi


fabia2_kleinVorig jaar zag een hele nieuwe generatie kleine stationwagons het levenslicht. De Peugeot 207 SW debuteerde en de Renault Clio Estate werd aangekondigd, net als de Skoda Fabia Combi. Die laatste is deze maand te gast in de IkVader Gezinsautotest. Volgt hij de stijgende lijn van Skoda?

Prijs/kwaliteit verhouding
De Roomster, de Octavia en de Fabia. Drie uitstekende auto’s met een prima prijs/kwaliteit verhouding van Skoda, het Tsjechische merk waar vroeger iedereen op neerkeek. Da’s lang geleden, weet je als je de nieuwe Fabia Combi ziet. Dat is een auto met een strak ontwerp, zij het dat de Combi wat gedrongen overkomt. Opvallend zijn de zwartgelakte A-stijlen. Waar het voor dient? Geen idee, maar het staat goed. Het front van de auto is hetzelfde als bij de Roomster en leidt zo tot een herkenbare Skoda-snoet. De dakrailing zit standaard op de Combi. Al met al een dynamisch uiterlijk, zeker in combinatie met de optionele 15 inch velgen op onze zilvergrijze testauto.

fabia2_kleinStylistische gründlichkeit
Hoe dynamisch het uiterlijk ook is, het interieur is een beetje, eehh… saai. Niet dat het niet goed is, o nee, de gebruikte materialen en de stoelen krijgen allemaal een dikke voldoende. Maar het heeft maar weinig jeu, alsof Skoda je via de styling eraan wil herinneren dat het toch echt onderdeel is van Volkswagen… Pluspunten in het interieur: het feit dat er al cruise control zit op onze Ambient-testversie, de aanwezigheid van handbediende klimaatcontrole en de meer dan behoorlijke ruimte, zowel voor als achterin. Want op de achterbank zitten zelfs volwassenen uitstekend. Drie kinderzitjes op de achterbank kan wel, maar het is goed wringen. Vervelend is dat er geen (lees)lampjes bij de achterbank zijn bevestigd. Het maakt kinderen vastsjorren in het donker tot een langdurig gepriegel. Er is één 12v aansluiting, naast de handrem. Daar zit ook een AUX-aansluiting voor audio-apparatuur.

fabia4_kleinHandigheidjes
Grote vraag bij de Fabia Combi is natuurlijk: hoe bruikbaar is die bagageruimte? De fabrieksopgave van 480 liter is veelbelovend, en de praktische ruimte is daar ook naar, al weten we sinds de Autoweek-test met bagageruimtes dat je fabrieksopgaves best met een korreltje zout mag nemen. Maar die scepsis maakt Skoda goed met allerhande handigheden achterin, zoals een 12 volts aansluiting, 4 sjorogen, een paar ophanghaakjes en een bagagenet. Net als in de Roomster is er een apart vakje te creëren in de bagageruimte door bevestiging van een eenvoudig stukje plastic. Erg simpel, maar zeer functioneel. De vormen van bagageruimte zorgen ervoor dat ook de kinderwagen zonder veel problemen ingeladen kan worden. Onder de laadvloer ligt een volwaardig reservewiel. De achterbank kan worden neergeklapt tot een totaal laadvolume van 1460 liter. Het neerklappen van de achterbank is geen feest. Hoofdsteunen eraf, zitting naar voren, voorstoelen iets naar voren, en dan nog ligt de leuning van de achterbank niet mooi plat. Om met Bennie Jolink te spreken: Kan dat nou niet anders?

Pedaaltje trappen
Aan de andere kant van de Fabia Combi is plek ingeruimd voor de motor, in deze auto een 1.4 benzinemotor van 85 pk. Da’s toch niet weinig , maar onze ervaring was dat het gas toch flink ingetrapt moest worden om de auto naar wens te laten accelereren. Zeker bij het betreden van de snelweg moest het pedaal naar de vloer. Best vreemd, want deze motor is dezelfde als in de Roomster die we ooit testten, en die auto was 80 kg zwaarder dan deze Fabia Combi. Over de rij-eigenschappen van de Fabia Combi verder niets dan klagen. Hij ligt goed op de weg, en doordat de wielbasis gelijk is aan die van de hatchback, heb je nog steeds het gevoel met een kleine auto op weg te zijn. De Fabia Combi gedraagt zich ook zo, is snel wendbaar, en dat maakt hem uitstekend geschikt voor elke woonwijk. De vijfversnellingsbak laat zich goed bedienen en hij is goed afgesteld op de motor. Weliswaar draait de motor bij 120 km/h 3300 toeren, nooit is hij buitenmate rumoerig. Het verbruik is met 1 op 13,6 aardig, maar wel iets hoger dan de fabriek in de brochure heeft vermeld.

Conclusie
Concluderend kan niet anders gezegd worden dat een Skoda Fabia Combi bij vrijwel iedereen voor de deur kan staan. Hij biedt voldoende kwaliteit en is een auto die voor het gemiddelde gezin alles biedt wat het nodig heeft, plus veel bagageruimte voor wie dat belangrijk vindt. De prijslijst van de Fabia Combi begint bij 13.135 euro, een tarief dat geen onoverkomelijke gaten in het budget slaat. Hij staat halverwege februari bij de dealer.

fabia3_kleinIkVader checklist
Isofix                                                              ja
Raamblokkering                                         ja, voorin (achter handbediende ramen)

Uitschakelbare airbag voorin                   ja

Opbergplekken voorin                               7

Opbergplekken achterin                           4

Aantal gordels achterin                             3

Aantal airbags totaal                                  4

Leeslampjes achterin                               0

Bekerhouders achterin                             1

12 volt achterin                                            ja (van vooruit)

Vorige De nieuwe man: echte kerel of halve vrouw?
Volgende IkVader-onderzoek: Jonge vaders zijn betrokken, actief en vol zelfvertrouwen

Ook interessant

Je aanmelden als Afghanistan-soldaat wordt steeds aantrekkelijker. Als je een kind hebt van vijf jaar of jonger, mag je in Nederland vervangend werk doen zodat je voor je koters kunt blijven zorgen, zo besloot een opvallend vadervriendelijke Tweede Kamer gisteren. En als je tenslotte wel aan de beurt bent, hoef je in Uruzgan ook niet op een droogje te zitten. Want, als het aan de liberale politica Annemarie Jorritsma ligt, regelt Defensie een aantal prostituees voor de mannen.

Share

Welke wereld wil je nalaten aan je kinderen? Die vraag leek wel centraal te staan op de IAA 2009, Europa’s grootste autoshow. Hybrides, elektrische conceptcars en CO2-vriendelijke vierwielers, je struikelde er bijna over. Gezonde gezinsauto’s waren er echter ook. IkVader.nl liep een rondje over de beurs. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Zelfs in zijn heftigste nachtmerries had Pablo Picasso (zie rechts zijn zelfportret) niet kunnen vermoeden dat er ooit nog eens een burgerlijke gezinsauto naar hem vernoemd zou worden. Hoe zou Picasso, vader van minstens vier kinderen, mogelijke buitenechtelijke even niet meegerekend, tegen de Citroën C4 met zijn naam hebben aangekeken? Als een waar kunststukje of …

Share

Logo Haagsche CourantEen fles whisky en een waterpomptang. De attributen die hij op Vaderdag krijgt, zijn sinds jaar en dag dezelfde. In de commercie is het beeld van de vader ook weinig vernieuwend. Pa wordt neergezet als een grote sukkel. Maar is dat wel terecht? Jonge vaders vinden het tijd worden voor een nieuw vaderimago.

Share

Seat probeert optimaal gebruik te maken van de familiebanden met Audi. De nieuwe Exeo ST (Sport Tourer) is daarom eigenlijk helemaal niet zo nieuw: het is gewoon een wat aangepaste Audi A4 Avant van de vorige generatie. Is dat erg? Dat gaan we zien in de Gezinsautotest van deze maand! Facebook Twitter LinkedIn Print Email …

Share

Ook het AD wijdt aandacht aan de beursgang van IkVader. Kort maar krachtig noteert de reporter:

 

Een onbedoeld economisch verhaal zit in een heel andere hoek. De stand van IkVader.nl incasseert opvallend veel steunbetuigingen van (aanstaande) moeders. Henk Hanssen wilde, uit onvrede met de karige, betuttelende babyinfo-boekjes die op vaders gericht zijn, op een nieuwe site betrouwbare informatie kwijt. "Geen emancipatie van de man maar emancipatie van de informatie voor de man," meldt Hanssen.

 

Share