IkVader test de nieuwe Toyota Avensis Wagon


family5Toyota scoorde de afgelopen jaren goed met de Avensis. Veel mannen zagen vooral in de stationwagon een auto voor ‘de zaak’ èn voor het gezin. Scoort de nieuwe Avensis weer zo goed? IkVader geeft het antwoord in de Gezinsautotest van deze maand.

Top stationwagon
De nieuwe Toyota Avensis is een van de vele nieuwe top stationwagons die momenteel op de wegen rondrijden. Merken als Mazda, Citroën, Ford, Honda en Renault hebben concurrerende modellen. Opel staat op het punt haar Insignia Sports Tourer de sporen te geven. De nieuwe Avensis onderscheidt zich in ieder geval meteen door zijn uiterlijk. Ronde, wat gespierde vormen zijn tegenwoordig de trend. De Avensis verrast met tamelijke scherpe lijnen en een slanke body. Opvallend zijn de hoog oplopende schouders, die aan de zij- en achterzijde breed op de auto liggen. Iedereen heeft zijn eigen smaak, maar wij hoorden al criticasters die het uiterlijk van de Avensis Wagon er niet op vooruit vonden gegaan. Wij vinden de auto in ieder geval minder herkenbaar op de weg dan het vorige model.

family5

Achter het stuur
Als we achter het stuur gaan zitten, kijken we meteen omhoog. Daar zien we (vandaag dan) blauwe lucht, want onze Wagon is uitgevoerd in Panoramic-versie, dus dat betekent glas in plaats van metaal boven het hoofd. Het glazen dak loopt ver door naar achteren, zodat de passagiertjes op de achterbank ook van het uitzicht kunnen genieten. De jaloezie voor als de zon wat erg fel schijnt zoeft automatisch over ons heen. Kijken we weer voor ons, dan zien we een mooi driespaaks stuur met fraaie aluminium accenten en tal van knopjes. Kijk maar goed naar het aluminium op het stuur, want verder in het interieur vind je die tint niet meer terug. Om onduidelijke redenen heeft Toyota het dashboard en middenconsole uitgevoerd in zwart- en grijstinten, die onderling maar weinig contrasteren. Het geeft het dashboard een wat sombere look. Een crème variant van het dashboard met notenhouten inleg, zoals bij het vorige model, is niet eens verkrijgbaar. Het dashboard onderscheidt zich in positieve zin door de bouwkwaliteit en de gebruikte materialen. Dat is een duidelijke stap vooruit. Een misser is de standaard asbak, die er achterin ook voor de kinderen is. Aan luxe en comfort in deze Avensis Wagon Panoramic geen gebrek, ook al niet door de optionele DVD navigatie met SD-slot, USB en Bluetooth voor de telefoon. Climate control, cruise control, een snelheidsbegrenzer, parkeersensoren voor en achter, het ontbreekt ons aan niets.

Opbergbak
Erg goed is de gigantische opbergbak tussen de twee voorstoelen in. Hij kan ook nog eens naar eigen inzicht worden ingedeeld, en herbergt diverse audio-aansluitingen. De opbergbak is welkom, want verder heeft de Avensis voorin niet zo veel bergruimte. Kruipen we naar de achterbank, dan tellen we achterin 5 opbergplekken.

family5

Schouders
“Ik zie niks”, zegt Luuk (6 en een half), als hij net achterin zit. De hoog oplopende schouders van de auto zorgen ervoor dat de kids moeite hebben om uit het raampje te koekeloeren. Dan maar staren door het glazen dak. De achterbank is met 136 cm lekker breed, maar Toyota maakt met deze Avensis dezelfde fout als Honda met de Accord Tourer: twee verzonken zitjes in de achterbank. Geweldig als je twee volwassenen moet vervoeren, of maar twee kids hebt, maar een ramp als je niet twee maar drie kinderzitjes naast elkaar kwijt moet op de bank. Dan staat alles schots en scheef en zit niemand echt comfortabel. Wie met drie volwassenen achterin gaat zitten, bemerkt het nadeel van het panoramadak: dat slorpt hoofdruimte op. In het midden van het dak zit ook nog eens de verlichting. Degene die veroordeeld wordt tot in het midden zitten, zit al snel met zijn hoofd tegen de verlichtingsunit aan. Niet prettig. De beenruimte voor volwassenen achterin is voldoende, de vlakke vloer is een uitkomst. De achterbank is trouwens in twee delen neerklapbaar en heeft een functionele armsteun èn… een skiluik. Na heel wat kilometers weten wij het zeker: een skiluik is leuk voor kinderen, maar niet voor ouders. Die kunnen namelijk weer langs de snelweg stoppen: (huilerig toontje) “Papa? Ik heb Knuffie door het gat gestopt en nou kan ik er niet meer bij-ij”.

family5Breedte
Nou ja, je stopt maar weer eens, loopt naar achteren en tja, dat is toch weer een kans om even in de bagageruimte van de Avensis te kijken. Of bewonderen, want met 543 liter is-ie lekker groot en hij is slim ingedeeld. De breedte is goed te gebruiken voor een buggy of wandelwagen, en door de verwijderbare schotjes past zelfs de meest vreemdvormige wandelwagen erin. Het optionele bagagemanagementsysteem, met ladingvastzetrails en –ankers, is ook handig. Onder de vloer is nog meer bergruimte te vinden, en een bandenplakset. Shit, waar ligt die knuffel nou?

family5

Sporen
Eenmaal weer ingestapt geven we de Avensis graag weer de sporen, want met een 2.2 D-4D-F van 150 pk is het fijn over de snelweg zoeven. Toyota heeft er goed aan gedaan een zesversnellingsbak te monteren, want de D-4D-F (dus met roetfilter) draait bij 120 km/h slechts 2000 toeren en is dus echt amper hoorbaar. Toyota heeft uit ‘groene’ overwegingen een lichtje in het instrumentendisplay gezet dat aangeeft wanneer je moet schakelen en dat is maar goed ook, want zelf hoor je de toeren amper. Chapeau! Al dat dieselgeweld is trouwens verbazingwekkend schoon, want op de Avensis zit milieulabel B. Mevrouw Cramer ook weer blij. En vader zelf ook trouwens, want met een verbruik van 1 op 15,8 heeft de Avensis een heel net verbruik.

Resumé: niks mis mee, met die Avensis. Auto van deze tijd. Tikje saai misschien, maar ook weer niet zo erg als die boys van Autoweek zeiden. Voordeel van een Toyota: hij doet het altijd. Da’s ook wat waard. De Avensis is niet gebouwd als gezinsauto, da’s wel duidelijk. Daarvoor laat-ie zeker achterin te veel steken vallen, ondanks zijn functionele bagageruimte. Maar de Avensis kan wederom worden gebruikt als auto met twee gezichten: doordeweeks als de zakenbak van papa, ’s avonds en in het weekend kunnen vrouw en kids ook makkelijk mee.

IkVader checklist

Isofix                                                               ja (2)

Raamblokkering                                          ja (ook elektronisch)

Uitschakelbare airbag voorin                   ja

Opbergplekken voorin                              6

Opbergplekken achterin                           5

Aantal gordels achterin                              3

Aantal airbags totaal                                 7

Leeslampjes achterin                                2

Bekerhouders voorin                                  2

Bekerhouders achterin                            2

12 volt achterin                                           nee

En van achteren

Vorige Gescheiden? Doe mee aan dit onderzoek!
Volgende De Voorbeeldman (2)

Ook interessant

Of er een relatie tussen beide voorvallen is? Ongetwijfeld. "Rosa," zei ik vanmiddag. "Het is bijna gelukt, die kaartjes voor K3." In het druilerige weer brak de zon op haar gezicht door. Ze fietste naast me op haar peuterfiets, van school op weg naar huis. "Echt waar?" "Ja, vanavond nog even met mamma overleggen, of ze ook meegaat, en dan kunnen we bestellen." "Joepie!"

Share

Ook op de kraamafdeling slaat het cybervirus toe. Als je kind in het Catharina-ziekenhuis in een couveuse belandt, dan kun je nu via je mobiele telefoon de ontwikkeling van je kroost bekijken. Met deze ‘Baby Mobiel’ heeft het ziekenhuis niets minder dan een wereldprimeur: nergens anders kunnen ouders mobiel meegluren naar hun pasgeboren kind. Of het een succes wordt? De makers zijn overtuigd: ‘Dit is echt ongelofelijk.’

Share

Ben jij wel eens opgebeld door iemand die zich voordoet als je baas en je bedreigt met ontslag? Of door een ‘politieambtenaar’ die meedeelt dat die torenhoge verkeersboete niet is betaald? Waarschijnlijk niet, maar voor veel kinderen is dit dagelijkse kost. Via zogenaamde ‘treiterlijnen’ sturen jolige tieners elkaar valse berichten waaruit blijkt dat ze gezakt, ontslagen of van school gestuurd zijn. De lolbroeken kunnen zelf meeluisteren hoe het slachtoffer bedonderd wordt.

Share

Het lijkt het ultieme vakantie-idee: fietsen mee op vakantie. Maar ja, zo’n fietsimperial mag lang niet op elke auto. Hybrides bijvoorbeeld mogen geen trekhaak hebben. Bosal en Twinny Load introduceren daarom nu de ‘trekhaakloze’ fietsendrager. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Hoewel op de IkVader-redactie wordt gegrapt dat er hooguit een paar slaapdronken nachtverpleegsters zullen luisteren, is Henk Hanssen ijdel genoeg om aanstaande zaterdag vroeg zijn bed uit te komen om een uur lang te gast te zijn in Nachtvluchten, een live programma van Radio 1 dat deze maand aandacht besteedt aan ‘veelbesproken vaders.’ Facebook Twitter …

Share

Op zakenreis en toch even ‘live’ knuffelen met vrouw of kind? Of je nu in Barcelona, Sidney of Dubai zit – als je geliefden hun speciale Hug T-shirt dragen, voelen ze jouw aanrakingen, hartslag en zelfs je lichaamswarmte. Althans, dat belooft de uitvindster. Voor ‘draadloos knuffelen’ heb je het volgende nodig. Eén Hug T-shirt, twee mobiele telefoons (een voor de knuffelzender, een voor de knuffelontvanger) die beiden Java-enabled zijn en met Bluetooth uit de voeten kunnen. Verder moet op de telefoons de speciale ‘Hug Me’ software zijn geïnstalleerd.

Share