IkVader test de nieuwe Volkswagen Sharan
Na een levenscyclus van bijna vijftien jaar besloot Volkswagen om haar grootste MPV Sharan een nieuw modelletje te gunnen. IkVader stapt in de nieuwe Sharan en kijkt of het weer zo’n ruimtewonder is. Kernvraag: heeft zo’n grote MPV nog wel bestaansrecht?
Joekels
De Sharan, je zou bijna vergeten dat-ie nog bestond. In het begin van zijn leven (vanaf 1996 dus) deed-ie nog leuk mee, maar pakweg de laatste vijf jaar kon-ie echt geen potten meer breken en was hij allang voorbijgestreefd door veel modernere MPV’s. Deze joekels met standaard zeven zitplaatsen (de Chrysler Voyager, de Ford Galaxy, en ga zo nog maar even door) hebben toch wel een beetje te lijden onder de trend van downsizing. Kleinere en schonere motoren zijn in, 14 of 20 procent bijtelling zijn in. Maar ja, kom daar maar eens om van die grote, zware auto’s. De nieuwe Sharan weegt dik 1750 kg en is 485 cm lang. Niet dat VW niet geprobeerd een ‘milieuvriendelijke’ Sharan te creëren. Alle modellen zijn voorzien van BlueMotion technologie, met onder meer een start-stop systeem en een remregeneratie. Ook is er een verbazingwekkende 1.4 TSI motor die 150 pk levert. Maar ja, ook die kwalificeert zich niet voor 20 procent bijtelling: 169 g/km CO2. Close, but no cigar.
Schuifdeuren
De Sharan is wat uiterlijk betreft een flinke vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger. Dat mag ook wel na 14 jaar natuurlijk. Designprijzen zal VW er echter niet mee winnen, want het gaat bij auto’s als deze om het praktische gebruik, en dus gaat vorm voor functie. Modern aan de auto is de dagverlichting (de verlichting werkt overigens automatisch d.m.v. sensoren) en de mistlampen met cornering lights. Opvallend aan de auto zijn verder de schuifdeuren die toegang geven tot de tweede en derde zitrij. De deuren, die optioneel ook automatisch te bedienen zijn, gaan overigens wel zwaar. Te zwaar in ieder geval voor meisjes van vier, zo bleek in onze testweek.
Executive
Als we instappen in de Sharan, zijn we omringd door luxe. Niet zo gek ook, want onze testauto was uitgevoerd als luxe Highline versie, inclusief een Executive Plus pakket. En zo zit je dus aan te kijken tegen alcantara bekleding (met stoelverwarming), een panorama schuifdak, getinte ruiten, telefoonvoorbereiding, een multimedia navigatiesysteem, parkeersensoren, parkeercamera, aansluitingen voor iPod en weet ik wat meer. Mooi allemaal en bij tijd en wijle zeer handig, maar ook kostbaar. Verkijk u er niet op als u zich verlekkert aan de foto’s. Want voor een auto die in de hier getoonde versie bijna 58.000 euro kost, verbaast het harde plastic van de deuren. Dat lijkt echt geleend van bestelauto Caddy. Nog een minpuntje: ondanks eindeloos proberen viel onze telefoon niet te pairen met het BlueTooth van multimediasysteem. Kan ook aan de telefoon liggen natuurlijk, maar vervelend was het wel. Positief voorin: de bergruimte (wel acht vakken en vakjes), de prima stoelen, het bedieningsgemak van de 6-DSG (de heerlijk schakelende automatische versnellingsbak) en het lekker kleine knopje van de elektrische handrem, die automatisch inschakelt als je de DSG in P zet. Veiligheidsgrapje waar je even achter moet komen: de handrem wil er niet af voor je als bestuurder je gordel om hebt. De automatische hill hold functie is erg handig, net als de parkeercamera bij achteruit inparkeren.
Riant
Dan even naar achteren, want daar moet een MPV zich toch bewijzen. De kinderen zitten zeer riant op drie stoelen (elk 45 cm breed) op de tweede zitrij. Alle stoelen zijn individueel te verstellen, verschuiven, neer te klappen en zelfs te verwijderen. Drie zitjes naast elkaar gaat, dankzij de aparte zittingen, zonder problemen. Het blijft wel wat hannesen met de gordels uit het plafond, maar dat is inherent aan de MPV. Het ontbreekt de kids aan weinig: klaptafeltjes zijn gemonteerd, eigen ventilatie, een 12V aansluiting en in onze Highline versie was zelfs een uitneembare prullenmand bevestigd (nou de kinderen nog leren het ding te gebruiken). Ook achterin zijn er 8 opbergplekken, inclusief twee veilige grote vakken onder de vloer. De opstap was met 45 cm wat hoog voor de allerkleinsten, maar de toegang door de zijdeuren is prima, ruim genoeg. Op de tweede zitrij is het als volwassene trouwens prima zitten. Wie achter de tweede zitrij langs wil naar de derde rij, kan de buitenste twee stoelen van de tweede zitrij makkelijk wegklappen en zelfs volwassenen hebben dan een ruime doorgang naar achteren. Daar zitten twee volwaardige stoelen, waar volwassenen van maximaal 1,85 m zeer redelijk kunnen zitten. De hoofdruimte is wat aan de krappe kant. Ook als je achterin zit heb je de beschikking over bergruimte en bekerhouders. Ook op de tweede zitrij is het als volwassene trouwens prima zitten.
Dilemma?
Leuk natuurlijk, zo’n derde zitrij, maar hoe zit het met het aloude MPV-dilemma? In MPV’s met een derde zitrij is bagageruimte altijd schaars. Bij de Sharan valt dat mee. Achter de derde zitrij is er 267 liter beschikbaar. Niet genoeg voor de zomervakantie natuurlijk, maar aanvaardbaar voor gebruik doordeweeks. Handig: wie de derde zitrij inklapt houdt eronder wat ruimte over voor kleine spullen of dingen die uit het zicht van anderen moeten blijven. De stoelen van de derde en ook de tweede zitrij klappen trouwens soepel en makkelijk in en geven een prachtige vlakke laadvloer. Met de achterste zitrij ingeklapt is er 809 liter ruimte, met ook de tweede rij naar beneden zelfs 1516 liter. Natuurlijk zijn alle stoelen ook apart neer te klappen, zodat er een keur aan mogelijkheden is.
Start stop
Aan de andere kant van de Sharan huist onder de motorkap een 2.0 TDI diesel van 140 pk. Dat is een motor die best mag met een grote en zware (1751 kg) zware auto. De diesel doet zijn werk goed en is in combinatie met de fantastische 6-DSG een genot om te rijden. De Sharan is onderweg een auto die onkarakteristiek is: nergens laat hij je denken dat je echt met een ‘slagschip’ onderweg bent, terwijl de Sharan toch allesbehalve klein is. Ook het overhellen in bochten door de hoge koets valt erg mee. Het verbruik van de 2.0 TDI ligt wel hoger dan de 1 liter op 17,5 km die VW in de brochure zet, met 1 op 13,9 liter kwamen wij toch fors hoger uit. Milieuvriendelijk wil VW wel zijn, zelfs met deze diesel, getuige het prima functionerende start-stop systeem.
Oei!
Wie met zijn gezin altijd zorgeloos op stap wil, heeft aan de Sharan een uitstekende gezinsauto. Hij biedt alle ruimte, voorzieningen, comfort en zeker op deze Highline versie alle luxe die je maar wil. Wie een Sharan als de hier geteste wil kopen, moet echter fors in de buidel tasten: wie kan zich 57.840 euro veroorloven? De instapversie met 1.4 TSI benzinemotor kost ook al 37.490 euro. Leasen dan maar? Kan wel, maar nooit tegen minder bijtelling dan de volle 25 procent, want zo schoon zijn die Sharans nou ook weer niet. Pijnlijk voor Volkswagen is dan dat er een prima alternatief in eigen huis is: de Touran, ook verkrijgbaar als zevenzitter en met 1.2 TSI wel verkrijgbaar met 20 procent bijtelling. Of die Sharan veelvuldig op de Nederlandse wegen te zien zal zijn, valt echt nog te bezien.
IkVader checklist
Isofix ja (5)
Raamblokkering ja
Uitschakelbare airbag voorin ja
Opbergplekken voorin 8
Opbergplekken achterin 8
Aantal gordels achterin 5
Aantal airbags totaal 7
Leeslampjes achterin 4
Bekerhouders voorin 2
Bekerhouders achterin 4
12 volt achterin ja
Aantal sterren Overall: *****
Volwassene bescherming: 96%
Kinder bescherming: 80%
Meer informatie
Bezoek de website van Volkswagen of de speciale Sharan website.