IkVader test de nieuwe Volvo V60


De Volvo V60 is toch wel de meest ronde Volvo die wij ooit zagenIn een maand waarin de wensen van velen worden afgeleverd door de schoorsteen of onder de kerstboom, deden wij onszelf een ritje cadeau met de Volvo V60. Is hij een geschikt decemberpresentje voor vader?

Vierkant
Eerst meteen maar goed nieuws: de designers van Volvo zijn een paar jaar geleden afgestapt van het idee dat Volvo staat voor ‘vierkant’; tegenwoordig zijn er Volvo’s met ronde vormen waar je als man een bepaalde aha-erlebnis van krijgt. Kijk maar ’s naar de XC60 of de C30. En nu is er dan de V60, de stationwagonversie van de S60. Volvo zelf vindt ‘stationwagon’ vast oneerbiedig, want de V60 wordt in de markt gezet als ‘sportwagon’, die vooral zou uitmunten door sportief weggedrag. Leuk allemaal, maar papa’s zijn naast vorm en snelheid toch vooral geïnteresseerd in de functionaliteit van een auto. En al helemaal van een stationwagon. Voordat we daarnaar gaan kijken, moeten we even een pluim uitdelen aan de ontwerpers van Volvo – de V60 ziet er geweldig uit, ook al in het zwarte metallic van onze testauto. Wie de lijnen en de overall looks van de V60 op zich laat inwerken, kan zich niet voorstellen dat er nog leasepapa’s zijn die zich in een Audi laten luren.

Het interieur ademt klasse en luxe. Let op het stuur met leer in twee kleuren
Summum?
Instappen dan maar. Daar verrast de V60 eigenlijk nog meer dan van buiten. Natuurlijk, onze testauto was in luxe Summum-versie uitgevoerd, maar dan nog. Het stuur ligt geweldig in de hand en ziet er super uit, met twee kleuren leer en aluminium accenten (kost wel 180 euro extra). De middenconsole is zoals vaker bij Volvo vlak en licht hellend. Alle knoppen zijn goed bereikbaar, het RTI navigatiesysteem met geïntegereerde harddisk is makkelijk te bedienen. Het maakt onderdeel uit van het dure Summum Plus Line pakket, dat onder meer ook een elektrisch glazen schuif-kanteldak, verwarmbare voorstoelen (prettig in de winter!), een parkeercamera achter en parkeerhulp voor inhoudt. Opbergplekken zijn lang niet altijd groot, maar toch tellen we er zeven.

volvo v60Het dashboardkastje
Het dashboardkastje is aangenaam groot. De voorstoelen zijn weliswaar dun maar zitten voortreffelijk. De zitpositie is voor forsere mensen minder riant, af en toe krijg je het idee wel erg dicht op de middenconsole te zitten. De Volvo V60 is – hoe kan het ook anders met dit Zweedse merk – volgestouwd met veiligheidsvoorzieningen. Natuurlijk zijn er zes airbags, maar op onze zat ook City Safety (voorkomt aanrijdingen bij lage snelheid), BLIS (dode-hoekdetectie), Driver Alert en Lane Departure Warning System, Collision Warning met Pedestrian Detection en Adaptieve Cruise Control (allemaal ter assistentie van de feilbare automobilist. Al die veiligheidsvoorzieningen zijn natuurlijk goed bedoeld, maar af en toe word je gek (of schrik je zelfs) van weer een bliepje of een lichtje voor je neus als er weer ’s iets onveiligs gezien is. Gelukkig weet Volvo dat ook en kun je een hoop van die systemen uitzetten. Fijn, want lawaai en geblaat horen we meestal al genoeg van de achterbank komen.

De kids waren erg tevreden over de geïntegreerde zittingverhogers. Geen idee dan ook waarom dit meisje zo'n gekke bek trekt...

Family Line
Dat is (helaas) in een Volvo V60 niet anders, maar toch zijn de kids nu blij verrast. Volvo heeft ook onze test V60 uitgerust met twee geïntegreerde zittingsverhogers. Handig, nu kunnen onze kinderzitjes thuis blijven. De kinderen zitten er prima op, maar de zijdelingse steun die ze anders hebben bij de normale kinderzitjes ontbreekt natuurlijk. Toch is het Family Line pakket waar deze zittingverhogers inzitten (samen met elektrisch bedienbare kindersloten) voor 350 euro het overwegen waard. De kids hebben de beschikking over eigen ventilatie (beide kanten) en een brede middenarmsteun met bekerhouders en opbergvak. Kinderen zitten achterin comfortabel, voor volwassenen is het al snel te krap. De voorstoelen zijn zo vormgegeven dat eronder maar weinig ruimte is voor de voeten. Dat zorgt ervoor dat je met de benen in een ongemakkelijke houding zit, zeker niet prettig op langere ritten. De leuning van de achterbank is overigens heel gemakkelijk neerklapbaar, en wel in drie delen.

Lifestyle combi
De bagageruimte is makkelijk toegankelijk door de hoog openzwaaiende achterklep. Lange mensen moeten echter uitkijken dat ze hun hoofd niet bezeren aan het uitstekende slot. De bagageruimte is mooi vierkant, zoals vaak bij Volvo, en heeft 12V, vier sjorogen en een mooi rollende afdekhoes. Er is achterin 430 liter ruimte, niet overdreven veel, maar de Volvo is dan ook een lifestyle combi en geen echte pakezel. Handig is het omhoog te zetten vloergedeelte, zodat boodschappen of ander spullen stevig vaststaan en niet door de bagageruimte schuiven. Ook handig: de relatief hoge vloerhoogte van de V60: 67 cm.

Met 430 liter ben je geen ruimtewonder. De bagageruimte is wel mooi vierkant

De V60 waar IkVader in reed was uitgerust met een 2.0 benzinemotor, vier cilinders met een turbo erbij. Resultaat: 203 harde pk’s voor papa. Da’s lekker, want zo is er altijd power genoeg, op weg naar school òf op weg in Duitsland. De zesversnellingsbak doet mee en houdt de toeren aangenaam laag. In de koude decembermaand scoorden we een verbruik van net geen 1 op 10, en dat is voor een motor als deze nog wel te verantwoorden. Hoewel Volvo zijn best doet met de uitstoot, is een bijtellingsmeevaller met de V60 uitgesloten (da’s trouwens met alle motoren het geval).

De Volvo V60 liet zich in onze testweek kennen als een voortreffelijke rij- en reisauto. Zijn weggedrag is prima, al is het echter meer dynamisch dan sportief te noemen. Als gezinsauto laat hij een paar steken vallen. Daarvoor heeft hij toch echt te weinig ruimte op de achterbank voor grotere kinderen en is de bagageruimte te klein bemeten. Maar goed, de V60 is een echte lifestyle combi, en misschien is-ie gewoon iets meer lifestyle als combi. De prijs van deze Volvo is fors, maar dan heb je ook echt een auto waar je in ieder geval met veel plezier in rijdt. De V60 is niet alleen een geschikt decemberpresentje, hem rijd je het liefst zo 2011 in.

Paspoort
Volvo V60 2.0T Summum

Merk                                                                     Volvo
Type                                                                      V60
Motor                                                                   2,0 liter turbo,  benzine
Vermogen (kW/pk)                                        149/203
Versnellingsbak:                                              6 versnellingen, handgeschakeld
Lengte interieur 5/7 zits (cm):                   191
Instaphoogte voor/achter:                         36/37
Opening deur achterbank: b x h (cm)     59 x 95
Diepte x breedte achterbank (cm)           49 x 132
Tilhoogte bagageruimte (cm)                    67
Inhoud bagageruimte (liters)                    430/1241
LxBxH bagageruimte  (cm)                        90 x 109/129 x 41
Gewicht (kg)                                                     1477
Max. aanhangwagengewicht (kg)            1800
Brandstofverbruik (stad + snelweg)       1 liter op 9,9  km
CO2-uitstoot (gr/km)                                  189
Energielabel                                                    C
Volvo V60 vanaf                                            € 35.995,-
Prijs als testauto                                            € 55.585,-

IkVader checklist
Isofix                                                               ja (2)
Raamblokkering                                         ja
Uitschakelbare airbag voorin               ja
Opbergplekken voorin                             7
Opbergplekken achterin                          6
Aantal gordels achterin                            3
Aantal airbags totaal                                 6
Leeslampjes achterin                                2
Bekerhouders voorin                                2
Bekerhouders achterin                             2
12 volt achterin                                            ja

EuroNCAP crashtest
Aantal sterren Overall:                              nnb
Volwassene bescherming:                        nnb
Kinder bescherming:                                 nnb

Meer informatie
Bezoek de website van Volvo.

 

Vorige IkVader test de nieuwe Volkswagen Sharan
Volgende Nieuw: Zwangerschapsmanagement voor mannen

Ook interessant

boyscamp-307x311Een zoon geeft een oergevoel, een Abraham-Isaak besef, de geruststellende zekerheid dat de fakkel straks kan worden overgedragen. Een jaar en twee maanden is mijn zoon IJsbrand nu.

46
Share

Hoewel op de IkVader-redactie wordt gegrapt dat er hooguit een paar slaapdronken nachtverpleegsters zullen luisteren, is Henk Hanssen ijdel genoeg om aanstaande zaterdag vroeg zijn bed uit te komen om een uur lang te gast te zijn in Nachtvluchten, een live programma van Radio 1 dat deze maand aandacht besteedt aan ‘veelbesproken vaders.’

34
Share

Na een levenscyclus van bijna vijftien jaar besloot Volkswagen om haar grootste MPV Sharan een nieuw modelletje te gunnen. IkVader stapt in de nieuwe Sharan en kijkt of het weer zo’n ruimtewonder is. Kernvraag: heeft zo’n grote MPV nog wel bestaansrecht?

1.4k
Share

Uit een recent onderzoek van de universiteit van Amsterdam blijkt dat kersverse vaders genegeerd worden, Voor Henk Hanssen, journalist en oprichter van IkVader.nl, is dit geen verassing. Vaders vertolken in Nederland vooral een figurantenrol, betoogt hij. ‘Als vader hang je er maar zo’n beetje bij.’

18
Share

Nooit meer met je arm naar achteren hoeven zwaaien? In één keer het gejengel voorgoed de baas? We geven geen garantie, maar één ding is zeker: van deze speciaal voor kinderen gecomponeerde muziek zullen ze lang genieten. Horen? In samenwerking met Rattle Records hebben we een mooie aanbieding voor je.

36
Share

Niet de meest alledaagse bestemming: Zweden. En het lijkt al helemaal geen land om met het hele gezin per fiets te verkennen. Of juist wel? IkVaders reisreporter Henk Hanssen nam de proef op de som en stapte met vrouw Ingrid en Rosa (10) en IJsbrand (5) op de Zweedse pedalen.

391
Share