IkVader test de nieuwe Volvo XC60

family5

De eerste tekenen van de klimaatverandering bereiken ook het segment der gezinsauto’s. Kleine auto’s scoren goed en zelfs SUV’s moeten wat inleveren: zij worden gewoon een maatje kleiner. Volvo levert met de nieuwe XC60 een compacte SUV die, da’s Volvo eigen, natuurlijk zeer veilig is. Deze maand in de Gezinsautotest: de Volvo XC60 T6 AWD.

Volvo?
Is dit een 
Volvo? Wie de XC60 voor de eerste keer ziet moet twee keer kijken. Zo rond was een Volvo nog nooit! Zo extreem als bij het studiemodel dat IkVader ooit op de AutoRAI zag, is het niet meer, maar dit is zeker niet zo’n strakke vierkante Volvo. Naar verluidt richt het Zweedse merk zich wat meer op vrouwen, en ronde vormen moeten daarbij helpen (houden mannen daar ook niet van?). De XC60 wordt dan wel gekarakteriseerd als een SUV die het vooral de Audi Q5 moeilijk moet maken, hij oogt niet als een echte SUV. Natuurlijk, hij staat hoog op de wielen, maar de neus is laag en de carrosserie loopt daarna langzaam omhoog om te eindigen in een SUV-waardige hoge kont. De XC60 lijkt eerder op een uit zijn krachten gegroeide stationwagon dan op een SUV. Sierlijk is-ie wel met al die ronde lijnen. De grote 18 inch ‘Merac’ velgen staan erg stoer onder de auto. Voor het rubber is gekozen voor Pirelli PZero Rosso.

family5

Prinsesje
De instap is, zoals te verwachten, hoog. Prettig voor papa en mama, lastig voor de kleinste kinderen. Zeker bij uitstappen glijden ze snel uit en Marise (2) stak als een prinsesje haar hand vooruit zodat je haar kon helpen uitstappen. ‘Zelluf doen’ was hier even niet aan de orde! De inzittenden van de XC60 mogen rekenen op veel comfort, zeker als er wordt gekozen voor de hier gereden luxe Summum-uitvoering. De met leer beklede stoelen zijn uitvoerig in te stellen (elektrisch) en zorgen er samen met het in hoogte en diepte verstelbare stuur voor dat er een uitstekende zitpositie is in te stellen. Het stuur is lekker dik en ligt goed in de hand. Knoppen voor audio, telefoon en de adaptive cruisecontrol zitten er op. De middenconsole is uitgevoerd in heel natuurlijk ogend eikenhout. Veel mooier dan strak aluminium. Of het ook Zweeds eiken is konden we niet achterhalen… Voorin tellen we 6 opbergplekken. De bergruimte achter de middenconsole is zeker tijdens het rijden maar moeilijk te bereiken. Helemaal super is het audiosysteem, dat goed klinkt en (optioneel) aansluitingen heeft voor eigen apparatuur. Zodoende reisde de iPod vrolijk mee in de Volvo.

City Safety
Volvo zou Volvo niet zijn als deze auto niet vol zat met veiligheidsvoorzieningen. We noemden al de adaptieve cruise control, maar de XC60 heeft ook ‘collision warning’, het dodehoeksysteem BLIS, Driver Alert en ‘lane departure warning system’. Ingenieus is het nieuwe, standaard gemonteerde ‘City Safety’. Bij lage snelheden, vooral bij stadsverkeer dus, kijken lasers voor de auto en laten de auto een noodstop uitvoeren als een botsing met een voorganger dreigt. Volvo garandeert niet dat een aanrijding wordt voorkomen, maar wel dat er grote schade ontstaat. Dit systeem hebben we zoals begrijpelijk maar even niet in de praktijk uitgetest. Eén minpuntje konden we overigens ontdekken aan City Safety: de lasers zitten ingebouwd in een plakkaat op de voorruit ter hoogte van de achteruitkijkspiegel. Wij keken er bij hooggeplaatste verkeerslichten regelmatig tegenaan… Dat neemt niet weg dat deze Volvo superveilig is. Wie zijn XC60 verzekert bij Volvo Car Insurance krijgt zelfs 10 procent korting op de premie en zelfs 20 procent als het veiligheidspakket Driver Support Line (met bovengenoemde snufjes) wordt gekozen.

family5Stil
Even op de achterbank kijken, want daar is het verdacht stil. Zelden een goed teken, maar nu wel. Voor de kinderen heeft Volvo achterin een eigen audio-bedieningsunit gemonteerd, compleet met aansluitingen voor hoofdtelefoons. Terwijl papa en mama radio luisteren, kunnen de kids naar een cd of iPod naar keuze luisteren via hun eigen systeem. Een 12 V is ook gemonteerd. De achterbank is voor kinderen diep en breed genoeg; er passen drie kinderzitjes naast elkaar. Door de verzonken gordelaansluitingen is de gordels omdoen echter een heel gedoe. Comfortabel en leuk om mee te spelen: de eigen ventilatie-openingen. Onze XC60 was niet uitgerust met geïntegreerde kinderzitjes in de achterbank, zoals we dat eerder wel zagen bij de test van de V70. Die zijn optioneel te bestellen in het pakket ‘Family Line’ (445 euro) dat ook elektrische bedienbare kindersloten en een uitschakelbare passagiersairbag omvat, of los voor 350 euro. Heel veel plekken om wat op te bergen zijn er niet. We tellen er vijf. Volwassenen die langer dan gemiddeld zijn hebben achterin geen surplus aan ruimte. O ja, één tip: neem niet die lichte bekleding. Erg mooi, maar ook in notime smerig (want voeten vegen voor je in de Volvo stapt, is er natuurlijk niet bij).

family5

Veel bagageruimte
De bagageruimte is op deze Summum-versie standaard voorzien van een elektrische achterklep. Vreemd genoeg werkte die niet op ons exemplaar, maar het blijft een feit dat het een zeer handige voorziening is. Als de klep dan eenmaal open is (kan ook gewoon handmatig), dan blijkt dat er een hele aardige 495 liter beschikbaar is. De familie kan dus wel inpakken. Handig is het opklapbare vloerdeel, wat er met een stukje elastiek voor zorgt dat boodschappentassen of ander kwetsbaar spul veilig vastgezet kunnen worden. Er zitten overigens ook zeven sjorogen èn een 12 V aansluiting achter in onze XC60. Wie de achterbank helemaal neerklapt, heeft de beschikking over 1455 liter. De Volvo staat hoog op zijn wielen dus moeten spullen die u in de bagageruimte wil leggen, eerst de tilhoogte van 74 cm moeten overbruggen.

family5Slurptaks
De XC60 die wij van Volvo Nederland meekregen, had de sterkste motor uit het gamma: een 3.0 V6 benzinemotor met 285 paarden. Aan power dus geen gebrek, en in combinatie met de automatische zesversnellingsbak zijn er zeker geen zorgen dat je lekker vooruit komt. Het onderstel is in te stellen op 3 standen: Sport, Comfort of Advanced, voor wie op de details let. De XC60 heeft standaard vierwielaandrijving. Een veilig idee met wellicht glibberige wintermaanden in het verschiet, maar natuurlijk kun je met de XC60 ook het terrein in. We denken niet dat veel eigenaren dat zullen doen, want vóór alles is de XC60 een lifestyle-auto. Wie echt vaak in het terrein moet rijden, kan beter een ‘echte’ terreinauto kopen.
De XC60 rijdt heerlijk comfortabel en de koets is ook bij wat sneller genomen bochten stabiel, wat lang niet van alle SUV’s gezegd kan worden. Maar zoals eerder al gezegd: de XC60 is eigenlijk geen echte SUV, maar meer een combinatie tussen SUV en stationwagon. De 285 paarden onder de motorkap zijn overigens van de dorstige soort. Wij reden een brandstofverbruik van 1 op 7,7. De T6 is niet alleen dorstig, maar ook niet zo vriendelijk voor het milieu. Hij braakt 284 gram CO2 per km uit, waarmee hij zich kwalificeert voor energielabel G èn voor een fikse slurptaks van de overheid. De diesels van Volvo zijn overigens wel zuiniger en iets schoner. In de eerste helft van volgend jaar komt er trouwens ook een benzinemotor van 200 pk, die een C-label heeft.

Lekker onderweg
Na een paar honderd kilometer in de XC60 te hebben gereden, kunnen we maar één ding zeggen: geweldige reisauto! Voor hem is geen kilometer te ver. Als gezinsauto is-ie iets minder geslaagd. Hij scoort top op het gebied van veiligheid, maar als het gaat om praktisch gebruiksgemak zijn er veel auto’s die handiger zijn èn goedkoper, want met een vanafprijs voor deze versie van 64.735 euro komt na aanschaf van deze XC60 de kredietcrisis ook voor u angstig dichtbij. De Volvo V70 is dan al een heel aardig alternatief, voor een fiks lagere prijs. De papa die toch een XC60 wil rijden, kan ook nog kiezen voor de 2.4 dieselversie in een basisuitvoering. Hij moet dan 47.950 euro uit het spaarvarken schudden.

IkVader checklist

Isofix                                                               ja

Raamblokkering                                          ja (elektronisch, van vooruit te regelen)

Uitschakelbare airbag voorin                   nee (optioneel)

Opbergplekken voorin                               6

Opbergplekken achterin                           5

Aantal gordels achterin                              3

Aantal airbags totaal                                 6

Leeslampjes achterin                                2

Bekerhouders voorin                                  2

Bekerhouders achterin                               2

12 volt achterin                                            ja

family5