IkVader test de Opel Antara


test_opelantara1_opening

‘Explore the city limits’ is de slogan waarmee Opel haar nieuwe SUV, de Antara, aanprijst in de tv-commercial. In het filmpje haalt de Antara capriolen in de stad uit die ook echt alleen in een reclamefilmpje kunnen. Kinderen komen in de commercial niet voor. En de man die aan het eind relaxed in zijn hangmat ligt, ziet er niet uit of hij er zo uit moet klimmen om een welriekende poepluier te verschonen. Maar goed, deze vooroordelen laten we maar even maar varen… kan deze SUV zich kwalificeren als gezinsauto, dat gingen we onderzoeken.
Potent uiterlijk
Allereerst moeten we de designer van de Antara feliciteren, want de auto heeft een uiterst potent uiterlijk. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de luchtsleuven achter de voorste wielkasten en de stoere beschermplaten die aan de voor- en achterkant onder het chassis uitpiepen. Heel modern heeft Opel niet bespaard op het chroom. Je moet er van houden, maar het valt tenminste wel op.

opel antara test dashboardKontje
Na het instappen… o wacht even… even mijn zoon een kontje geven. Tja, met een bodemvrijheid van 20 cm en een instap van 44 cm hoog klautert een vierjarige slechts met grote moeite aan boord en donderde hij eenmaal in de testweek bij het uitstappen zo op straat. Zo, nou nog zelf instappen. En daar wacht een verrassing… de Opel is ook van binnen verrassend goed vormgegeven. Het stuur met alu-inzet, de opvallende drie ventilatie-openingen midden in het dashboard, het ziet er allemaal sjiek uit. Aan bergruimte is ook geen bezwaar, ook achterin niet. Wel weer knullig dat de airbag voor niet uitgeschakeld kan worden. Voorin valt de aparte parkkeerrem op. De bekleding van onze in Cosmo-edition uitgevoerde testauto valt positief op. Prachtig bruin leer. Wel zitten de stoelen wat hard, da’s even wennen.

Winterstand
test_opelantara3Na het starten van de motor, gelukkig nog met een conventionele sleutel, horen we bij de koude start een duidelijke nagel van de commonrail diesel. Die verdwijnt bij het op toeren komen. Dan blijkt de tweeliter ook vlot, maar dat mag ook wel met 150 pk. Het koppel bedraagt maar liefst 320 Nm en is er bij 2000 toeren. Het verbruik stemt met ruim 1 op 12 zeer tevreden. Ons testmodel had een halfautomatische versnellingsbak, met een winterstand voor koud weer. De bak laat zich zowel automatisch als handmatig prettig bedienen en laat zich ook overrulen. De Antara laat zich onderweg kennen als een prettig bestuurbare auto, die ondanks zijn hoogte niet overhelt. Het sturen gaat licht, het overzicht rondom is goed te noemen. Op de achterbank (niet verschuifbaar) kunnen de kids net naar buiten kijken, maar mogen ze niet met de raampjes spelen. Daar zit namelijk geen blokkering op. Voor wel, maar achter dus niet. Vreemd. De bagageruimte lijkt best groot, maar meet volgens Opel slechts 370 liter. Dat houdt dus niet over. Ook de tilhoogte (77 cm!) is een minpuntje bij het inladen.

Bospad
De Antara is een SUV, maar geen echte terreinwagen. Natuurlijk, hij heeft 4WD ‘on demand’ en mooie speeltjes als ‘hill descent control’, maar de Antara kom je eerder tegen op een bospad of bij de manege dan in een ruig zandterrein. Ondanks alle goede bedoelingen blijft deze Opel ten eerste een asfaltridder, waarmee je best de stadsgrenzen op kan zoeken, maar meer ook niet. Als gezinsauto is de Antara niet slecht. Ouders en kinderen kunnen er goed en ruim in zitten, maar de bagageruimte schiet tekort. Samen met de instaphoogte betekent dat dat de Antara misschien het beste kan worden aangeschaft als de kinderen wat ouder zijn, en de kinderwagen en het logeerbedje thuis kunnen worden gelaten.

IkVader checklist

test_opelantara4_kleinIsofix                                                         ja (2)
Raamblokkering                                    voor wel, achter niet
Uitschakelbare airbag voorin              nee
Opbergplekken voorin                          7
Opbergplekken achterin                       6
Aantal gordels achterin                        3
Aantal airbags totaal                             6
Leeslampjes achterin                          2
Bekerhouders achterin                        2
12 volt achterin                                      ja
Vorige Onderwijzers kunnen nog steeds niet rekenen
Volgende De moeder van Moederdag

Ook interessant

Volgens deze vader kun je je kinderen niet vroeg genoeg laten kennismaken met extreme sports… Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

ijsbrandmomsmilkDit weekend moest het gebeuren. Ingrid had al weken geleden aangekondigd dat ze een weekend lang, vanaf vrijdagmiddag, pleitos zou zijn. Met vriendinnen naar de Ardennen. En dus moest ik voor IJsbrand, nu twee-en-een-halve-maand oud, zorgen. Geen probleem natuurlijk, behalve dan dat het mannetje tot aan die vrijdagmiddag zijn eten uitsluitend via de borst had geconsumeerd. Hij is de tepel zelfs zo gewend dat hij driftig aan mijn borstzak begint te slurpen zodra ik hem uit de wieg haal – heel aandoenlijk ja, maar met een stukje textiel zou ik hem niet lang stil kunnen houden.

Share

Zou Bint, het schoolhoofd van de ‘stalen tucht’ uit de gelijknamige roman van F. Bordewijk, het redden op een middelbare school anno 2016? Hij weet zich in elk geval wél te handhaven in het toneelstuk waarmee hij momenteel door het land toert. Henk Hanssen nam zijn 16-jarige dochter mee naar deze voorstelling. ‘Op onze school …

Share

Het is bijna zomer maar toch ligt er een arctische ijslaag over ons land. Al jaren, al decennia. De zon kan branden zo fel hij wil, het pakijs van de status quo blijft onbeweeglijk op de polder drukken. Af en toe kraakt er wat, soms lijkt het vaderland waarachtig even open te scheuren. Als de …

Share

Voor Ontzettend Ambitieuze Vaders is er een nieuwe methode om hun kind tot een muzikaal en creatief genie te laten uitgroeien. Gewoon je vrouw even een Blaby ombinden! Een wát? Yep, een Blaby. Het apparaat bestaat uit een buikband met vibrerende luidsprekers en een MP3-speler. Heeft ze vast no problemo mee. Zeker niet omdat muziek – volgens het …

Share

Honda is een merk dat in Nederland maar weinig fans heeft. Vreemd, want het Japanse merk staat bekend als baken van kwaliteit en betrouwbaarheid. Of Honda ook gezinsauto’s maakt? Dat vinden we deze maand uit in de IkVader Gezinsautotest, met de Honda Accord Tourer. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share