IkVader test de Opel Zafira

Opel Zafira met zeezichtDe meivakantie verraste ons met heerlijk weer. Dus zetten wij koers naar het strand bij Oostvoorne om eens goed te genieten van de zon, de zee, het zand en… de Opel Zafira. De Opel Zafira gaat al jaren mee en is voor velen de auto voor het hele gezin. Niet zo lang geleden friste Opel haar grootste MPV op. Hoog tijd dus voor IkVader.nl om ‘m eens in de praktijk uit te proberen.

Dynamisch
De aanpassingen aan het uiterlijk zijn minimaal. Het front ziet er wat dynamischer uit, er is hier en daar (ook in het interieur) wat chroom geplakt, dat is het wel. Maar… de Zafira ziet er nog altijd competent uit en kan qua uiterlijk zeker de strijd met grote concurrent VW Touran aan. Onze testauto, in ijsblauw en met de 16 inch velgen die horen bij de Temptation-uitvoering, levert staande op het nog lege parkeerterrein aan de Maasvlakte het bewijs.

Opel Zafira interieur (Temptation-uitvoering)

Bekerhoudertje
Vader en moeder hebben voorin de Zafira niets te klagen. Opel verdient een pluim voor de zesvoudig verstelbare stoelen (optie), waarmee door de kantelbare zitting de bovenbenen optimaal ondersteund kunnen worden. Aan comfort en opbergruimte ontbreekt het hen niet. Een bekerhoudertje meer voorin had geen kwaad gekund. Ook is het jammer dat Opel niet gedacht heeft aan een vak bovenop het dashboard, zoals veel andere MPV’s hebben. Daar is volgens ons best plek voor. Absolute misser: de niet uitschakelbare airbag van de passagiersplek.

 

Flex 7 systeem en bagageruimte

Flex7
De Zafira is nog nooit onderwerp van de IkVader Gezinsautotest geweest, en dus werpen wij ons met enthousiasme op het Flex7-stoelsysteem. De Zafira biedt namelijk standaard plek aan zeven personen. Achter de voorstoelen is eerst een bank gevestigd, daarachter zitten nog twee neerklapbare stoelen. De variaties van het Flex7 zijn schier onuitputtelijk. De bank kan schuiven en is in twee gedeelten neerklapbaar. De middelste zitting is om te toveren tot tafeltje annex middenarmsteun met bergruimte èn bekerhouders. De zitting van de bank is omhoog te klappen, zodat (als de bank iets naar voren wordt verschoven) achterpassagiers comfortabel naar binnen kunnen klauteren. De achterste twee stoelen zijn compleet plat neer te klappen, maar daarvoor moet je wel eerst de bank naar voren doen èn de zitting ervan omhoog klappen. Best omslachtig, da’s dan ook het enige nadeel van het Flex7 systeem wat wij konden ontdekken. Nog een nadeel, maar dan één wat bijna alle MPV’s hebben: de achterste twee stoelen zijn eigenlijk enkel geschikt voor kinderen. Volwassenen zitten er niet comfortabel. En tot slot nog een euvel van alle MPV’s: ben je van plan met zijn zevenen af te reizen, kun je niet alle bagage meenemen. Wie met zijn vijven reist, heeft 645 liter aan bagageruimte tot zijn beschikking; wie twee personen meer meeneemt, kan nog maar 140 liter benutten. Nog even over de achterbank: daar zitten zelfs volwassenen riant, en geven de eigen ventilatie en 12V aansluiting wat extra comfort. Een standaard klaptafeltje was mooi geweest, nu moet daar 100 euro extra voor worden betaald.

De achterste stoelen zijn eigenlijk alleen geschikt voor de kinderen

10 pk meer?
Opel heeft het motorengamma van de Zafira vernieuwd: er zijn twee nieuwe diesels en één nieuwe 1.6 benzinemotor met 115 pk en betere prestaties. Dat komt volgens Opel deels door de verstelbare nokkenassen. Wij vonden de 1.6 Ecotec best een fijne motor, maar wat tam bij accelereren. Jammer, want de 1.6 motor kreeg juist 10 pk extra omdat de power van de vorige motor ook al wat mager was. Ook het hoge toerental op de snelweg (3750 t/min bij 120 km/h) stelt wat teleur. Een zesde versnelling in de bak had wat minder toeren, minder lawaai en een lager verbruik opgeleverd. Dat verbruik is met 1 op 13,6 overigens best in orde. Het weggedrag van de Zafira is prima, lijkt meer op dat van een personenauto dan dat van een MPV. De Zafira helt niet over in de bochten, de remmen doen prima hun werk.

Uitzuigen
Terug van het strand, even onder de douche geweest en de Zafira uitzuigen, want met een paar koters achterin neem je meer zand mee naar huis dan je wilt. Daarbij blijkt het Flex7 systeem ook handig, want je kan werkelijk op alle plekjes komen met je stofzuiger. De Opel Zafira is dus nog steeds een auto die veel praktisch gebruiksgemak biedt, al is hij niet meer zo revolutionair als toen hij net nieuw was. Met zijn uitstekende Flex7 systeem staat hij echter nog steeds zijn mannetje in dit segment.