peugeot-308-xs-premiere-1-6-vti-16v-sw-7747524-1

IkVader test de Peugeot 308

peugeot-308-xs-premiere-1-6-vti-16v-sw-7747524-1Het is herfst, de bladeren vallen, maar Peugeot presenteert juist in deze donkere dagen de eerste auto van een nieuwe generatie: die met de type-aanduiding 08. Deze maand in de IkVader Gezinsautotest: de Peugeot 308!

Peugeot is vasthoudend als het om de naamgeving van haar auto’s gaat. De codering met cijfers is er al sinds mensenheugenis. Nu is Peugeot toe aan de generatie ‘08’. De eerste boreling daarvan is de 308, en dat is meteen een kroonprins. De voorganger van de 308, de 307, was namelijk lange tijd de bestverkochte auto van Nederland. Geen straat in Nederland of er rijdt wel een Peugeot 307, zo lijkt het.

“Boom!”
Zo op het eerste gezicht lijkt de 308 veel op de 307, maar wie twee keer kijkt ziet het al: rondere vormen en een wat agressiever voorkomen. De neus is en blijft typisch Peugeot: met de grote koplampen, de laag weglopende motorkap en de grote gapende ‘leeuwenmuil’ als grille. De 308 heeft duidelijk meer glasoppervlak dan andere auto’s. Na wat nachtvorst en verplicht krabben realiseer je je pas hoe groot die voorruit is! Op onze testauto zat ook een panoramadak, waarmee de inzittenden bijna een cabrio-ervaring krijgen. Wat een licht en ruimte! Of, zoals Marise (1), het kort en krachtig zei, wijzend met een vingertje naar boven: “Boom!”. Het glazen dak kost 550 euro extra (standaard op de introductieversie ‘Premiere’), maar is wat betreft licht- en sfeeropbrengst onbetaalbaar. De algemene indruk van de ‘looks’ van de 308 is echter goed. Hij heeft een opvallend uiterlijk, dat de gemiddelde Nederlander kan waarderen: in één week veel complimenten gehad. Het ‘bleu recife’ staat de auto prima.

Breed
Voorin hebben de inzittenden alle ruimte, van deur tot deur is de Peugeot bijna anderhalve meter breed van binnen. Opvallend is dat de spiegels niet zo groot zijn en redelijk ver naar achteren staan, da’s even wennen. Beenruimte is er zat, de stoelen zitten goed, doen alleen een beetje groot aan. Wie geen neiging tot obesitas heeft, zit al gauw te ruim. Vreemd genoeg konden wij geen gelegenheid ontdekken om het stuur te verstellen, wel een airbag om het onderlichaam bij crashes te beschermen. Het dashboard en verdere interieur van de 308 is netjes, maar niet wereldschokkend. Misschien durfde Peugeot haar succesnummer niet al te revolutionair te maken, en is voor de evolutie als uitgangspunt gekozen.

M’n rug…
Voorin hebben papa en mama het dus ruim. Kleine kinderen hebben achterin zat ruimte, maar de beenruimte houdt voor (jong)volwassenen niet over. En zelfs Marise (daar is ze weer) wist al met haar maat 18 hinderlijk in de rug van de bestuurder te schoppen… De kinderen hebben achterin eigen ventilatie-units en er kunnen met moeite drie kinderzitjes naast elkaar, maar daar houdt het succesverhaal achterin ook wel op. Geen bekerhouders, beperkte bergruimte, geen 12V aansluiting. Was het geld van Peugeot op toen bij de ontwikkeling van de 308 de achterbank bereikt, of de inspiratie?

VDA
De bagageruimte is toegankelijk via de wijd openende achterklep. De vorm van de bagageruimte, met ronde vormen en een tilhoogte van 79 cm, maakt de toegang wat minder prettig. Er is volgens Peugeot 430 liter aan ‘stocking space’, de algemeen gehanteerde VDA-norm houdt het echter op 348 liter. Da’s aardig, maar meer ook niet. Vaders die de campingbedjes en kinderwagens hebben opgeborgen, kunnen er mee uit de voeten, de jonge papa’s moeten misschien op de 308 SW wachten. Met een solide kloenk sluiten we de achterklep weer, maar niet voor we nog net zien dat de achterbak voorzien is van een paar handige opbergvakjes, zelfs onder de laadvloer.

Volume
De 1.6 liter benzinemotor van deze 308 is ontworpen in samenwerking met BMW. De zestienklepper in onze auto deed het goed, al had hij bij de koude start soms wat neiging tot schokken in de lage toeren. De 120 pk zijn voldoende voor deze auto, aan de 95 pk van de 1.4 zouden we echter te weinig hebben. Opvallend, zeker voor een nieuwe motor als deze, is dat het toerental hoog ligt. Op de snelweg, bij 120 km/h, produceert de motor 3500 toeren èn flink wat lawaai. Maar goed, de prima audio-installatie overstemt dat geluid met gemak. Maar toch, een zesversnellingsbak bij deze motor had best gemogen hoor, monsieur Peugeot. Na bijna 600 kilometer toeren moesten we 46 liter tanken, of te wel een verbruik van 1 op 12,8. Een aardig gemiddelde, maar zeker niet wereldschokkend. Vriendelijk voor het milieu is de auto wel: hij krijgt een energielabel B en stoot 159 gram CO2 per kilometer uit.

SW?
Concluderend kunnen we zeggen dat de 308 een prima ogende auto is, die op karakter wel wat teleurstelt. Hij is zeker niet vernieuwend, wat ook naar voren komt in de laatste plaats die de 308 scoorde bij de verkiezing Auto van het Jaar 2008. De 308 rijdt prima, biedt voorin veel ruimte, maar overtuigt met deze motor niet echt en laat op de achterbank te veel steekjes vallen om een op en top gezinsauto te zijn. Toch maar een diesel en de snel volgende SW kiezen dan?

IkVader checklist
Isofix                                                                             ja (3)
Raamblokkering                                                        ja
Uitschakelbare airbag voorin                                  ja
Opbergplekken voorin                                              8
Opbergplekken achterin                                           5
Aantal gordels achterin                                            3
Aantal airbags totaal                                                 9
Leeslampjes achterin                                              3
Bekerhouders achterin                                             0
12 volt achterin                                                           nee