IkVader test de Renault Clio Estate

De Clio Estate heeft een eigenzinnig uiterlijkSinds vorig jaar is de kleine stationwagon aan een ware opmars bezig. Al eerder testte IkVader.nl de Skoda Fabia Combi, nu hebben we wat flink wat kilometers gemaakt in de Renault Clio Estate.

Hatchback
Al jaren lang is de Renault Clio een geliefde hatchback in Nederland. In Oost-Europa is er een sedanversie verkrijgbaar, maar die heeft Nederland nooit bereikt. Nu is er dan de Clio Estate, omdat er blijkbaar toch behoefte is aan wat kleinere gezinszauto’s, maar dan wel met een flinke bagageruimte.

Let op de hoge daklijn van de Clio EstateMPV of Estate?
Het is aan te raden om bij het aanschouwen van een Clio Estate er eens goed observerend een rondje omheen te lopen. De auto heeft namelijk diverse gezichten. De neus is gewoon die van de hatchback en doet wat ielig aan. De daklijn loopt daarna hoog op, om daarna ook vrij snel weer af te lopen. De verhoudingen in het uiterlijk doen wat raar aan en de Clio Estate ziet er bij elke stap die je zet weer anders uit. Renault ziet zelf gezien de benaming ‘Estate’ het meest een stationwagon in deze auto, maar mikt met de hoge daklijn ook duidelijk op de mini-MPV markt.

Een net ontworpen, van fijne materialen voorzien dashboardMooi materiaal
Renaults staan bekend om hun comfort, en dat is bij de Clio Estate niet anders. In het interieur valt het dashboard op, dat van zacht, prettig aandoend materiaal is gemaakt. Het doet denken aan de kwaliteitsstandaard behorende bij de Laguna. De stoelen bieden voldoende steun en zijn goed instelbaar. Jammer is dat het stuur niet axiaal verstelbaar is. Het stuur is overigens met leer bekleed en voorzien van knoppen voor de daarmee formidabel te bedienen cruise control. Voorin zijn wel drie bekerhouders te vinden, maar bergruimte is met vijf getelde plekken niet zoveel aanwezig als wenselijk. Pluspuntje: zowel de licht getinte ramen als de deuren zijn elektronisch te blokkeren, vóór- en achterin. Bekend van Renault is de lichte bediening van stuur en koppeling. Je moet er van houden.

Mooie glazen dak met zonwering boven het hoofdGlazen dak
Op de achterbank hebben de kinderen in principe voldoende ruimte. De bank is 45 cm diep en 120 cm breed. Dat betekent dat slechts met grote moeite drie kinderzitjes naast elkaar passen. Handig is het leeslampje pal boven de kinderhoofdjes. Zo kan er ook in het donker gewoon op de Nintendo DS worden gespeeld. Ook boven het hoofd, maar dan van alle passagiers: een prachtig glazen dak, waarvan het voorste gedeelte open kan. De inbouw van het glazen dak (optioneel) kost echter wel ruimte, waardoor volwassenen achterin met het hoofd niet comfortabel zitten. Net als voorin is bergruimte schaars. Opvallend detail: de gordel voor de middelste passagier op de achterbank zit aan het dak bevestigd, net als bij MPV’s. Slechts één kindje kan een beker limonade achterin kwijt. Het zal tevergeefs zoeken naar een 12 volts aansluiting.

Bagageruimte
Kijken we in de bagageruimte, dan valt daar vooral het volume op: 439 liter is voor een auto van dit formaat prima. De Clio Estate kan op dit punt niet tippen aan de Skoda Fabia Combi, maar verslaat wel de Peugeot 207 SW. Handig voor de buggy zijn de uitsparingen links en rechts van de bagageruimte, net als het 10 cm diepe vak onder de laadvloer. Het oprolscherm van de Clio Estate functioneerde in onze auto maar slecht; het was uiterst belabberd vast te zetten.

Goed toegankelijke, ruime bagageruimteAutobahn
Tijdens onze dagen met de Clio Estate reden we veelvuldig in Duitsland. Prima plek om de 100 pk’s van de 1.2 TCE benzinemotor eens goed uit te proberen. Conclusie: pittig motortje. Die staat zijn mannetje op de Autobahn, maar ook op de Nederlandse snelwegen en binnen de stadsgrenzen. Op de snelweg draait de motor weliswaar 3.500 toeren bij 120 km/h, maar blijft het binnen wel mooi stil. Aan de vijfversnellingsbak had van ons best nog een gang toegevoegd mogen worden. Het verbruik is met 1 liter Euro 95 op 15,0 km netjes.

Conclusie
Met de Renault Clio Estate heeft het gezin een uiterst comfortabele gezinsauto, die voldoende binnenruimte biedt. Bergruimte zou wat beter kunnen. Wie van een beetje doorrijden houdt, mag wel kiezen voor de 100 pk benzinemotor. Waar het gaat om bagageruimte scoort de Clio Estate een dikke voldoende.

IkVader checklist

Isofix                                                               ja

Raamblokkering                                          ja (elektronisch, van vooruit te regelen)

Uitschakelbare airbag voorin                   ja

Opbergplekken voorin                               5

Opbergplekken achterin                           3

Aantal gordels achterin                              3

Aantal airbags totaal                                 6

Leeslampjes achterin                                1

Bekerhouders voorin                                  3

Bekerhouders achterin                               1

12 volt achterin                                            nee