IkVader test de Seat Ibiza ST


Onze test Seat ziet er blits uit, in het optionele kleurtje SpeedblauwWie herinnert hem zich nog: de Seat Cordoba Vario? Jarenlang de enige echte mini-stationwagon op de markt. Tegenwoordig is dit segment hip, met onder meer een Skoda Fabia Combi en een Renault Clio Estate. Nu is er een nieuwe Seat: de Ibiza ST. Wat kan hij betekenen voor het gezin?

test seat ibiza st16 inch Fabula velgen
De Seat Ibiza is afgelopen jaar helemaal vernieuwd, en met succes. De sportief ogende hatchback is steeds vaker op de Nederlandse wegen te zien. Nu is er dan ook de stationwagonversie, de ST. Die oogt al net zo sportief, en dat is best knap voor een stationwagon. Althans, dat sportieve geldt dan voor onze testauto, uitgevoerd met extra’s als 16 inch Fabula velgen en een lakkleur die ‘Speedblauw’ is genoemd. Het geeft de auto een ‘racey’ uiterlijk, dat zeker niet voor alle Ibiza’s ST geldt. We zagen namelijk ook al donkergekleurde, minder extravagant uitgedoste Ibiza’s ST rijden en die zagen er eerlijk gezegd ronduit saai uit. Maar goed… de auto waar wij nu over spreken voldoet helemaal aan het race-imago dat Seat zich tegenwoordig zo graag aanmeet. Met deze Ibiza ST Style met 1.4 benzinemotor van 85 pk ben je dan wel niet zo rap als de papa van Carmen en Rocco Cruz in zijn Seat, je ziet er minstens zo imposant uit.

test seat st
De sportieve styling wordt doorgezet in het interieur.
seat st test
De pookknop ziet er fraai uit.

Kleinduimpje
De sportieve styling wordt voortgezet in het interieur. Het dashboard ziet er veel beter uit dan dat van concurrent en VW-stalgenoot Skoda Fabia. De vormgeving van het instrumentarium, in aluminium tinten, is speels en dynamisch. Het stuur, ook al met alu accenten, is met leer bekleed en licht prima in de hand. De pookknop is ook met leer bekleed en heeft fraaie carbontintjes. Voorin vinden we zes opbergplekken. Onze Ibiza ST kwam in Style-uitvoering naar de redactie. Dat betekent onder meer standaard elektrische ramen voor en achter, mistlampen met cornering functie, 6 luidsprekers, cruise control en Opvallend is verder de lage zit, zeker naast MPV’s voel je je af en toe Kleinduimpje. De echte Kleinduimpjes zitten natuurlijk op de achterbank. Daar hebben ze redelijk de ruimte, als ze niet te groot zijn althans. Kleuter Marise zat op haar verhoger al met haar voeten tegen de voorstoel aan, lange pubers en volwassenen zitten zeker voor lange reizen niet echt comfortabel achterin. De binnenruimte van de Ibiza ST is namelijk niet meer dan die van de hatchback. Volgens Seat mag je over de beenruimte achterin voor een auto met een wielbasis als deze (247 cm) niet klagen. De kids hebben wel de beschikking over vier opbergplekken, maar moeten een leeslampje missen. Lastig, zeker als er ’s avonds gordels moeten worden bevestigd. De achterbank helt voor het oog wat achterover (makkelijk als het kroost in slaap willen vallen misschien?), de zitting is licht gewelfd, waardoor drie zitjes naast elkaar op de achterbank geen makkie is. Een bekerhouder is trouwens ook niet te vinden achterin.

Laden maar
Een stationwagon verkies je boven een hatchback voor de bagagaruimte. Nou, dat criterium wordt beloond bij de Ibiza ST, want die heeft met 430 liter best een aangenaam laadvolume. Tussen de wielkasten is weliswaar maar 96 cm ruimte, daarachter is het maximaal 140 cm breed. Wie de achterbank (in twee delen) neerklapt, heeft maximaal 1164 liter ter beschikking. Daarvoor moet overigens wel de zitting worden weggeklapt, en om dat goed te doen moeten de voorstoelen iets naar voren worden geschoven. Een verre van makkelijke operatie dus, maar dan heb je ook alle ruimte die je maar nodig mocht hebben. Wie een trekhaak aan zijn Ibiza ST heeft, mag 1000 kg meenemen. De auto zelf weegt overigens 1030 kg, een heel net gewicht.

De bagageruimte biedt voor dit segment voldoende laadruimte
De bagageruimte biedt voor dit segment voldoende laadruimte.

Vlot rijden
Dat Seat zich inzet in de autosport, is terug te vinden in het weggedrag van de Ibiza ST. Sportief is dat nou ook weer niet, maar de auto is wel heel vlot te berijden en is in de stad uitstekend te manoeuvreren. De 1.4 liter benzine krachtbron lijkt met 85 pk geen krachtpatser, maar in de praktijk kom je er behoorlijk mee vooruit. Er hangt een milieulabel C aan, goed voor 20 procent bijtelling voor wie wil leasen. Het brandstofverbruik dat wij reden bedroeg een zeer aanvaardbare 1 liter op 17,1 km, zelfs iets beter dan het verbruik dat Seat zelf in de brochure heeft gezet. Het gebeurt niet vaak dat een autofabrikant zo eerlijk is over het verbruik!

De Ibiza ST ziet er sportief uit, let op de als cornering lights functionerende mistlampen
De Ibiza ST ziet er sportief uit, let op de als cornering lights functionerende mistlampen.

Blits?
De Seat Ibiza ST is een auto die prima te gebruiken is door een gezin met niet al te grote (lange) kinderen. Daarvoor is de ruimte op de achterbank toch te krapjes. De bagageruimte is ruim, al zijn de Skoda Fabia Combi en ook de Renault Clio Estate (zij het nipt) iets ruimer. Onderweg overtuigt de Seat vanwege zijn prima, sportief aandoende rij-eigenschappen. Hij scoort ook met zijn prijslijst: die begint bij 14.395 euro. Daarvoor heb je wel echter een heel saai ogende auto. Wie er zo blits wil uitzien als wij met onze test Ibiza, moet flink bijbetalen.

IkVader checklist
Isofix                                                               ja (2)
Raamblokkering                                         ja
Uitschakelbare airbag voorin                ja
Opbergplekken voorin                               6
Opbergplekken achterin                            4
Aantal gordels achterin                              3
Aantal airbags totaal                                   4
Leeslampjes achterin                                  2
Bekerhouders voorin                                  2
Bekerhouders achterin                              0
12 volt achterin                                            nee

EuroNCAP crashtest
Aantal sterren overall:                                nnb
Volwassene bescherming:                         nnb
Kinder bescherming:                                   nnb

Meer informatie
Bezoek de website van Seat.

Vorige Kinderopvangregeling moet nodig op de schop
Volgende Bekentenissen van een deeltijdhuisman

Ook interessant

Volgens deze vader kun je je kinderen niet vroeg genoeg laten kennismaken met extreme sports… Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

De moedermaffia heeft de rechterlijke macht nog altijd stevig in de tang maar zie, vorige maand durfden twee rechters voor het eerst op te treden tegen (gescheiden) moeders die met opzet hun kind bij hun ex weghouden. Hoewel de vaders in beide gevallen het ouderlijk gezag deelden, weigerden de dames, ondanks bemiddelingspogingen en dwangsommen, elke medewerking …

Share

De kinderopvangbranche wordt de laatste jaren geteisterd door een ware shake-out. Gingen er in 2012 49 kinderopvangbedrijven failliet, in 2013 legden honderden centra het loodje. Kinderopvang De Blokkentoren – met 27 vestigingen een grote speler in Gelderland – hoorde vorige week het faillissement uitspreken. De branche wijst steevast met een beschuldigende vinger naar Den Haag …

Share

Moderne vaders mogen tegenwoordig heel betrokken zijn bij de zwangerschap, als het om de inrichting van de babykamer gaat hebben ze nog steeds bar weinig in te brengen. Liefst 89% van de aanstaande moeders acht zichzelf verantwoordelijk voor de inrichting van de babykamer. Manlief mag behangen en schilderen. Dit blijkt uit een onderzoek dat is …

Share

457613721_10fe9bc017_mTwee maanden geleden nam de EU een van haar meest besproken besluiten. Nee, niet over de euro of Turkije maar over ‘kindvriendelijke aanstekers.’ De beroemde wegwerpaansteker mag vanaf maart 2007 niet meer worden gemaakt en vanaf volgend jaar zelfs niet meer worden gebruikt. Snode rokers die het EU-besluit van opperste waanzin vinden getuigen, ontwikkelden daarom deze ‘kindvriendelijke aansteker’ die eruit ziet als speelgoed.

Share

454030252_9f31014e6f_mJanna de Jager-Wijma (53) uit het Groningse Stedum is de wanhoop nabij. Vorige maand bepaalde de Australische rechter in een wereldwijd geruchtmakende zaak dat zij de erfenis van haar overleden vader, die in de jaren vijftig naar Australië emigreerde, moet delen met drie door Wijma buitenechtelijk verwekte kinderen. Nu blijkt Janna ook te moeten opdraaien voor de proceskosten: ruim 138.000 euro. Uit de erfenis krijgt ze ongeveer 50.000 euro, eenvierde van de circa 200.000 euro die Wijma naliet. De Groningse, die van een bescheiden uitkering moet rondkomen, zegt dit bedrag niet te kunnen betalen. In een poging een financieel drama af te wenden, doet ze nu een schriftelijk beroep op de Australische premier John Howard. Janna gaf IkVader exclusief toestemming de brief te publiceren.

 

Share