IkVader test de Toyota Urban Cruiser


Op zijn plek: de Urban Cruiser in de stadSommige auto’s horen nergens bij. Kijk nou naar de nieuwe Toyota Urban Cruiser. Is het een SUV? Nee, niet echt. Klein stadsautootje dan? Nee, ook niet. Een gezinsauto misschien? Ha, now we’re talking. Stap maar in, rij maar mee: de Toyota Urban Cruiser is het onderwerp van de gezinsautotest van deze maand.

Urban crossover
Hoe we die Urban Cruiser nou moeten noemen? De automobielbranche zelf heeft er het label ‘urban crossover’ aan gehangen. Ach ja, het beestje moet een naam hebben. Niet dat de Urban Cruiser de eerste is in deze categorie. De Kia Soul, die al eerder figureerde in deze test, hoort er ook in thuis. Net als de Kia (die iets groter is) is de Urban Cruiser een soort afgeslankte SUV. Hoog op de (16 inch) banden met siervelgen, een stoer uiterlijk, maar natuurlijk een bodemvrijheid van niks. Alleen het idee al dat je met een Urban Cruiser het terrein in zou kunnen is lachwekkend. Er is overigens wel een versie met 4WD (maar niet in Nederland leverbaar), maar die is nog puur bedoeld om de bestuurder een veilig gevoel te geven tijdens regen- en sneeuwbuien. Het uiterlijk van de Urban Cruiser doet het goed (vooral bij vrouwen), zo bleek tijdens onze testweek. Dat geeft misschien wel iets aan: de Urban Cruiser ziet er misschien eerder schattig uit dan buitengewoon stoer. Daar is-ie toch echt een maatje te klein voor. En het ligt misschien ook aan de kleur. Het paars van ons testmodel is niet een tint die mannen snel zullen kiezen, maar de kleur, Deep Amethyst genaamd, staat de auto wel bijzonder goed (moet zelfs deze man toegeven). Voor wie bij het zien van de foto’s een deja-vu krijgt, dat kan kloppen. In Amerika is een soortgelijke auto als de Urban Cruiser op de markt onder de naam Scion xD.

img-laidrrawservantDruk op de knop 
Instappen in de Urban Cruiser is eenvoudig, want op deze Dynamic-versie zit een keyless entry systeem. Kom je dicht bij de auto, dan herkent die de sleutel en gaan automatisch van het slot. De sleutel kan zelfs helemaal in de zak blijven, want starten gaat in de Dynamic met een druk op de knop. Gezeten achter het stuur valt als eerste de eigenzinnige vormgeving van het instrumentarium op, compleet met Optitron verlichting. Ziet er leuk uit. Ook de vormgeving van de aluminumkleurige middenconsole, met golf erin, is anders dan anders. Op het stuur knoppen voor audio èn telefoon, want Bluetooth zit standaard op de Urban Cruiser. Airco is niet standaard op de instapversie, wel op de Aspiration versie en op deze Dynamic zit zelfs klimaatcontrole. Wel jammer bij al dat moois: het zit in een dashboard dat van nogal hard plastic is gemaakt, terwijl veel autofabrikanten steeds zachtere, aangenaam aanvoelende materialen gebruiken.  Het is allemaal prachtig afgewerkt, dat wel, maar we vragen ons af na hoeveel kilometers (of verkeersdrempels) de eerste rammeltjes optreden.

img-laidrrawservantPrivacy
En achterin? Daar vinden we een mooie vlakke achterbank, waar kinderzitjes prima naast elkaar kunnen staan. De bank is 129 cm breed, waardoor drie zitjes naast elkaar kantje boord wordt. Bergruimte achterin is ook schaars, verder dan vier schamele plekjes komen we niet.

img-laidrrawservant

Ruimte
Ruimte voor zowel kids als volwassenen is er voldoende achterin, hoewel personen langer dan 1.80 m wellicht wat krap zitten met het hoofd. Op onze Dynamic-uitvoering zat in de achterdeuren donkergetint privacyglass. Handig is de in twee delen verschuifbare achterbank, zo kan de bagageruimte met maar liefst 15 cm groeien als dat nodig is. Die bagageruimte is met 314 liter niet bovenmatig groot, maar als je geen kinderbedjes of megagrote kinderwagens hoeft mee te nemen, is hij zeer acceptabel. Bovendien kan hij, door die verschuifbare achterbank, groeien tot 388 liter. De achterbank is ook in twee delen om te klappen en levert dan een vlakke laadvloer èn maar liefst 749 liter laadvolume. De tildrempel van 15 cm is minder fraai, de handzame achterklep is juist weer handig. De achterzijde van de Urban Cruiser ziet er stoer uit, met een dakspoiler en een dikke bumper.

img-laidrrawservantStart-Stop
Aan de andere kant van de Urban Cruiser, onder de motorkap, nog meer fraais. Een 1.3 liter benzinemotor. 1.3, horen wij u vragen, is dat niet wat weinig? Nee, Toyota gaat mee in de trend van kleinere motoren en toch flink wat pk’s De 1.3 VVT-i perst er als het moet 101 pk uit en kan in alle gevallen vlot meekomen met het verkeer. De zesversnellingsbak zorgt ervoor dat het toerental (en het motorlawaai) daarbij nooit onaangenaam hoog wordt. Heel netjes is het Start-Stop systeem van Toyota. Hoe werkt dat? Als de auto tot stilstand komt (stoplicht, spoorovergang) en de versnellingsbak wordt in zijn vrij gezet, stopt de motor automatisch. Hij start pas weer als de koppeling wordt ingedrukt. De auto houdt ondertussen in de gaten of de accu het leveren van energie aan alle elektra in de auto aan kan. Wordt het krap, dan start de auto vanzelf om de accu even te helpen. Het opnieuw starten doet de auto overigens geruisloos. Toyota verdient met dit mooie systeem wel een compliment. In theorie zou het ook moeten bijdragen aan het brandstofverbruik, maar wij scoorden in onze testritten met een verbruik van 1 op 15,4 heel wat minder goed dan Toyota in haar fabrieksopgave (1 op 18,2). Onderweg laat de Urban Cruiser zich kennen als een auto met een prettig weggedrag.

img-laidrrawservantLifestyle
De Toyota Urban Cruiser is ontworpen als lifestyle statement, en dan eentje voor in de stad. Niet als op en top gezinsauto. Dat merk je dan ook. Het gebrek aan grote opbergplekken, de beperkte bagageruimte. Er valt best mee te leven, als je bereid bent concessies te doen. Opvallen doe je met de Urban Cruiser wel, en dat moet je willen. Technisch is deze auto heel goed. Het brandstofverbruik valt een beetje tegen. De prijzen beginnen bij 17.750 euro en dat is flink wat duurder dan bijvoorbeeld concurrent  Kia Soul.


IkVader checklist

Isofix                                                               ja (2)

Raamblokkering                                          ja (ook elektronisch)

Uitschakelbare airbag voorin                   ja

Opbergplekken voorin                               8

Opbergplekken achterin                           4

Aantal gordels achterin                             3

Aantal airbags totaal                                  7

Leeslampjes achterin                               0

Bekerhouders voorin                                 3

Bekerhouders achterin                              2

12 volt achterin                                            nee

Een auto met een 'edge', aldus Toyota. Oordeel zelf...

Vorige Vader schrijft postnatale depressie van zich af
Volgende Handig: de trekhaakloze fietsenimperial

Ook interessant

Het lijkt het ultieme vakantie-idee: fietsen mee op vakantie. Maar ja, zo’n fietsimperial mag lang niet op elke auto. Hybrides bijvoorbeeld mogen geen trekhaak hebben. Bosal en Twinny Load introduceren daarom nu de ‘trekhaakloze’ fietsendrager. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

John Taylor Gatto‘School is een gevangenisstraf van twaalf jaar, waar slechte gewoonten het enige zijn dat echt geleerd wordt.’ Was getekend, John Taylor Gatto. Deze Amerikaanse onderwijshervormer is de meest opvallende spreker op het congres ‘Waarom Onderwijs’ dat op 14 november in Zeist wordt gehouden. Tijdens deze bijeenkomst, die wordt georganiseerd door De Kampanje, een school voor persoonlijk ondernemerschap, zal een ‘fundamentele discussie’ worden belegd over het onderwijs in Nederland.

Share

Zit je al af te tellen tot het moment dat je koters het huis uitgaan, dan moet je in geval je een zoon hebt nog even geduld oefenen. Want: jongens doen er een stuk langer over om volwassen te worden dan meisje, zo blijkt uit een onderzoek van de universiteit Utrecht. De onderzoekers volgden vijf …

Share

Ook de internettop in Tunis is deze week in de gulle greep van de Goedheiligman. Internetgoeroe Nicholas Negroponte, media tech prof bij het Amerikaanse MIT Media Lab, kwam met een briljant, concreet idee op de proppen: een goedkope, rugged laptop voor elk kind in de Derde Wereld.

Share

Het Avro-programma ‘Help, ik word vader’ met Tooske Breugem is meer iets voor in de jaren ’50. Dat vindt Henk Hanssen, die diverse boeken over het vaderschap heeft geschreven. Volgens Hanssen moet het programma aantonen dat vaders er in de opvoeding niets van bakken. "Misschien dat dit format in 1953 succes had gehad, maar in 2005 is het volstrekt achterhaald."

Share

Baby’s en luiers zijn bijna onlosmakelijk aan elkaar verbonden – toch? Nee, niet als het aan de Amerikaanse schrijfster Laurie Boucke ligt. Baby’s hebben geen luiers nodig, vindt ze, poepen en plassen doe je op het potje! En dus heeft de schrijfster een opmerkelijke techniek ontwikkelt waarbij baby’s al vanaf hun geboorte op zindelijkheid worden ‘getraind’. Helemaal zonder slag of stoot gaat dit echter niet. ‘Dweil de plasjes met een glimlach op.’

Share